به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۴۵۹۶۶۴

 نام گری کاسپاروف در فهرست تروریست‌ها

 نام گری کاسپاروف در فهرست تروریست‌ها
گروه بین الملل: سازمان فدرال ناظر بر تراکنش‌های مالی در روسیه، نام گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان و از چهره‌های برجستهٔ اپوزیسیون این کشور، را به فهرست تروریسم و افراطی‌گری افزود.
قرار گرفتن یک ستاره در کنار نام وی در این فهرست بدان معناست که او در روسیه به اتهام دست‌ داشتن در «فعالیت‌های تروریستی» تحت پیگرد قانونی قرار دارد.
این استاد بزرگ شطرنج و فعال سیاسی، ۶۰ ساله، که در آمریکا زندگی می‌کند سال‌هاست که از مخالفان حکومت ولادیمیر پوتین است و در دو سال گذشته بارها علیه تهاجم به خاک اوکراین موضع گرفته است.گری کاسپاروف، در واکنش به خبر «تروریست» اعلام شدن خود در کشور زادگاهش، در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت: «قرار گرفتن در فهرست تروریستی روسیه باعث افتخار است زیرا بیش از آن‌که مرا رسوا کند، ماهیت فاشیستی رژیم پوتین را نمایان می‌سازد.»
او افزود که امروز «روز مناسبی‌ است که روسیه همراه با پوتین و یارانش در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار گیرد».
گری کاسپاروف در سال ۱۹۸۵ در ۲۲ سالگی جوان‌ترین قهرمان شطرنج جهان شد و تا ۱۵ سال بعد شطرنج‌باز شماره یک جهان به شمار می‌رفت.
او پس از کناره‌گیری از شطرنج حرفه‌ای به فعالیت سیاسی روی آورد و از مؤسسان همایش روسیهٔ آزاد و کمیتهٔ ضدجنگ است که از مهم‌ترین نهادهای اپوزیسیون روسیه در خارج از این کشور به شمار می‌رود، اما هر دو در روسیه سازمان‌های نامطلوب خوانده شده و فعالیت‌شان ممنوع است.فهرست تروریستی روسیه در سه چهار سال گذشته تقریباً دو برابر شده و اکنون شامل اسامی نزدیک به ۱۳ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی‌ است.
دو ماه پیش اضافه شدن نام بوریس آکونین، نویسنده رمان‌های پلیسی، به این فهرست نیز جنجال آفرید.
این نویسندهٔ برجسته که میلیون‌ها نسخه از کتاب‌هایش به زبان‌های مختلف از جمله فارسی به فروش رفته از مخالفان کرملین و جنگ روسیه علیه اوکراین است. او ضمن محکوم کردن این اقدام حکومت روسیه تأکید کرد اولین بار از زمان ترور نویسندگان در دوران استالین است که یک نویسنده در روسیه تروریست اعلام می‌شود.


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها