به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۶۲۸۴
وزير كشور: مسایل فرهنگی فقط بحث عفاف و حجاب نیست

حجاب زنان؛ بحث روز مجلس

گروه سياسي: وزیر کشور گفت: 22 دستگاه در قانون عفاف و حجاب براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوول پیگیری موضوع حجاب و مسایل فرهنگی کشور شده اند که وزارت کشور یکی از این 22 دستگاه است.
حجاب زنان؛ بحث روز مجلس
به گزارش ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» برای پاسخ به سوال های علی مطهری نماینده مردم تهران و ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد علت برخورد نکردن وزارت کشور با ساپورت پوشان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس حضور یافت. وی با تاکید بر تلاش وزارت کشور برای اصلاح قوانین موجود مرتبط با این مساله، افزود: ما در این زمینه سه دسته قانون داریم که مجموعه قوانین مصوب در مجلس، شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین مجموعه راهکارها و مقررات و دستور العمل های ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی را شامل می شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قانون عفاف و حجاب 22 دستگاه مسوول پیگیری موضوع حجاب و مسایل فرهنگی شده اند، که وزارت کشور یکی از این 22 دستگاه است؛ وزارت کشور همچنین نقش هماهنگی و پیگیری را نیز برعهده دارد. رحمانی فضلی تصریح کرد: از زمانی که من به عنوان وزیر کشور مشغول به کار شده ام، یکی از اولویت های اصلی این وزارتخانه موضوع عفاف، حجاب و مسایل فرهنگی بوده است؛ وزارت کشور در قالب شورای اجتماعی این موضوع را پیگیری می کند.

وی، مسایل فرهنگی را پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلف و متنوع توصیف کرد و ادامه داد: در مسایل فرهنگی به صورت تاریخی انباشتگی هایی وجود دارد و فراهم کردن مطلوبیت کافی در مدت زمان کوتاه، در این زمینه امکانپذیر نیست.
وزیر کشور، هماهنگی و همکاری 21 دستگاه دیگر با وزارت کشور را مستلزم دستیابی به این هدف ذکر کرد و گفت: در قانون عفاف و حجاب، راهکارهای اجرایی و وظایف همه دستگاه های اجرایی تعیین شده است. رحمانی فضلی افزود: در این دستورالعمل و قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرده اشکالات زیادی وجود دارد؛ از جمله این که منابعی برای آن تعریف نشده است؛ چنان که سوال یکی از نمایندگان این بود که چرا بودجه برای این موضوع گذاشته نشده است.

وی با تاکید بر این که برای هیچ کدام از این موضوعات منابعی دیده نشده است، گفت: هر وقت این موضوع پیگیری شده دستگاه های اجرایی موضوع منابع را مطرح کرده اند. در سال 91 با تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حدود 15 میلیارد تومان منابع از محل منابع قرآنی برای این بخش در نظر گرفته شد که این منابع تخصیص نیافت. رحمانی فضلی ادامه داد: در سال 92 هم منابعی برای آن دیده نشد؛ در سال جاری نیز وزارت کشور 20 میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که آن هم محقق نشد.

وی با تاکید بر تلاش وزارت کشور برای اصلاح قوانین موجود مرتبط با این مساله، افزود: ما در این زمینه سه دسته قانون داریم که مجموعه قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور و همچنین مجموعه راهکارها و مقررات و دستور العمل های ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی را شامل می شود.

**مسایل فرهنگی پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلف است
وزیر کشور همچنین گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قانون عفاف و حجاب 22 دستگاه مسوول پیگیری موضوع حجاب و مسایل فرهنگی شده اند، که وزارت کشور یکی از این 22 دستگاه است؛ وزارت کشور همچنین نقش هماهنگی و پیگیری را نیز برعهده دارد. رحمانی فضلی تصریح کرد: از زمانی که من به عنوان وزیر کشور مشغول به کار شده ام، یکی از اولویت های اصلی این وزارتخانه موضوع عفاف، حجاب و مسایل فرهنگی بوده است؛ وزارت کشور در قالب شورای فرهنگی، اجتماعی این موضوع را پیگیری می کند.

وی، مسایل فرهنگی را پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلف و متنوع توصیف کرد و ادامه داد: در مسایل فرهنگی به صورت تاریخی انباشتگی هایی وجود دارد و فراهم کردن مطلوبیت کافی در مدت زمان کوتاه، در این زمینه امکانپذیر نیست. رییس شورای اجتماعی کشور، هماهنگی و همکاری 21 دستگاه دیگر را مستلزم دستیابی به این هدف ذکر کرد و گفت: در قانون عفاف و حجاب، راهکارهای اجرایی و وظایف همه دستگاه های اجرایی تعیین شده است.

وی افزود: متاسفانه در این دستورالعمل و قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرده اشکال های زیادی وجود دارد؛ از جمله این که منابعی برای آن تعریف نشده است؛ چنان که سوال یکی از نمایندگان این بود که چرا بودجه برای این موضوع گذاشته نشده است. رحمانی فضلی با تاکید بر این که برای هیچ کدام از این موضوعات منابعی دیده نشده است گفت: هر وقت این موضوع پیگیری شده دستگاه های اجرایی موضوع منابع را مطرح کرده اند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در سال 91 با تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حدود 15 میلیارد تومان منابع از محل منابع قرآنی (برای این بخش در نظر گرفته شد) دیده شده بود که آن هم دیده نشد( که این منابع تخصیص پیدا نکرد)؛ در سال 92 هم منابعی برای آن دیده نشد؛ در سال 93 نیز وزارت کشور 20 میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که آن هم محقق نشد.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود، مشکل قانون عفاف و حجاب را عدم وجود ضمانت اجرای آن عنوان کرد و گفت: ما وقتی می توانیم در صورت بروز انحراف یا عدم اجرا با این پدیده برخورد کنیم که برای دستگاه ناظر ضمانت اجرا وجود داشته باشد. این قانون شامل مجموعه ای از توصیه های ارزشی، اعتقادی و اخلاقی است که ضمانت اجرا ندارد و پیش از این هم به این مساله اشاره شده است.

وزیر کشور، تشکیل مستمر شورای اجتماعی کشور را از جمله اقدامات دولت به منظور اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور عنوان کرد و گفت: دستورالعمل ترویج فرهنگ و عفاف در سازمان های دولتی ابلاغ شده است. رحمانی فضلی، ایجاد کانون تشکل های غیردولتی فعال در عرصه عفاف و حجاب، خیریه های امر به معروف و نهی از منکر، واگذاری مسایل فرهنگی به مردم ، تشکیل کمیته لباس مشاغل برای بررسی نوع پوشش مناسب در فضاهای اداری را ازجمله اقدامات شورای اجتماعی عنوان کرد.

وی گفت: علاوه بر این، بحث عفاف و حجاب در فرودگاه های کشور ابلاغ شده و دستورالعمل فهرست مناسبت های داخلی و خارجی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیز صادر شده است. وزیر کشور با یادآوری همکاری با وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، علوم،تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی، به منظور ترویج عفاف و حجاب در خوابگاه های دانشجویی اشاره کرد و گفت: این دستگاه ها موظف شدند اقدامات لازم به منظور ترویج عفاف و حجاب را در دستور کار خود قرار دهند؛ در این خصوص بازرس های ویژه ای در نحوه پوشش در این مراکز نظارت می کنند.

وی، دستورالعمل پوشش دانشجویی، برنامه پانزده گانه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه ها و طرح مهر که شامل توسعه کتابخانی در شبکه حمل و نقل شهری می شود را از دیگر اقدامات وزارت کشور در این راستا عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، حمایت از اجرای طرح نظارت و ارشاد همگانی، ساماندهی آرایشگاه ها و پیگیری ترویج مد لباس ایرانی اسلامی از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

وی با اشاره به 24 عنوان فعالیت های شورای اجتماعی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: سواحل کشور هواره یکی از دغدغه های مسوولان و مردم ما بوده که شورای اجتماعی از آذرماه سال گذشته کمیته ای در این ارتباط تشکیل داده است. رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود به کاهش غرق شده ها در آبهای سواحل کشور اشاره کرد و گفت: در مدت مشابه زمان سال گذشته، 29 نفر در سواحل کشور غرق شده بودند که امسال این رقم به 5 نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: سال قبل 270 نفر در طول تابستان در سواحل کشور غرق شدند که امسال برای جلوگیری از این وضعیت هم در بخش برنامه ریزی فرهنگی و هم نجات غریق، اقدامات مناسبی انجام شده است.

*مسایل فرهنگی فقط بحث عفاف و حجاب نیست

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اعتیاد اشاره کرد و گفت: مسایل فرهنگی فقط بحث عفاف و حجاب نیست و یکی از مسایلی که آثار فرهنگی بسیار زیادی به دنبال دارد، اعتیاد به مواد مخدر است. رحمانی فضلی ادامه داد: یکی از نمودهای مشکلات مسایل فرهنگی در کشور وجود یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور است که 6 میلیون نفر با آن به طور مستقیم درگیر هستند و 55 درصد طلاق ها و 65 درصد از زندان ها بطور غیرمستقیم با این ناهنجاری ها مرتبط هستند. وی اظهار کرد: در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده که امیدواریم با تلاش دوستان و ضمانت اجرایی، گام هایی بلندی برداریم.

نمایندگان از پاسخ های وزیر کشور قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر کشور به سوال های «علی مطهری» و «ناصر موسوی لارگانی» نمایندگان تهران و فلاورجان درموردعلت برخورد نکردن وزارت کشور با ساپورت پوشان قانع نشدند.  حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، به دلیل اعلام مطهری مبنی بر قانع نشدن از پاسخ های وزیر کشور آن را به رای مجلس گذاشت. نمایندگان مجلس نیز با 64 رای موافق، 135 رای مخالف و 15 رای ممتنع اعلام کردند که از سخنان وزیر کشور قانع نشده اند. در این جلسه 218 نماینده حضور داشتند.

علی مطهری پس از پاسخ های عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور افزود: از پاسخ های وزیر این گونه فهمیده می شود که هنوز بر این نظر است که باید صرفا کار فرهنگی شود و در واقع صورت مساله کاملا برای آقای رحمانی فضلی روشن نیست.
وی ادامه داد: من تاکید بر روشن شدن صورت مساله دارم و هر مقدار که کار فرهنگی شود و بودجه برای این کار بگذاریم در نهایت عده ای آن را رعایت نمی کنند که این وظیفه دولت است که اقدامی عملی در این زمینه انجام دهد.

نماینده تهران در مجلس افزود: وزیر کشور در واگذاری امر به معروف و نهی از منکر تاکید داشتند و کسی منکر این وظیفه مردم نیست زیرا امر به معروف زبانی وظیفه همه مردم است. بحث بر سر این موضوع است که درباره امر به معروف و نهی از منکر اقدامی عملی و اعمال قانون انجام شود. وی با بیان این که وزیر کشور می گوید قانون عفاف و حجاب ضمانت اجرایی ندارد، گفت: اگر این قانون ضمانت ندارد و قابل اصلاح نیست باید فکری کرد تا بتوان آن را اصلاح کرد.

این سوال کننده از وزیر کشور تصریح کرد: فرض کنید چنین قانونی هم نبود در قانون مدنی دین و شرع مطرح شده و اساسا نیاز به قانون نداریم. وزیر کشور بحث اعتیاد، طلاق و تعداد زندانیان و آسیب های اجتماعی را مطرح می کند که سخنان وی خارج از موضوع سوال است و این که می گوید جلساتی در این زمینه برای بررسی موضوع حجاب داشتیم، درست است.

وی ادامه داد: من هم در یکی از آن جلسات شرکت کردم ولی در این جلسات آمارهایی ارایه می شود که صرفا نوعی رفع تکلیف است و آثار خارجی ندارد. این که افرادی پرونده قضایی پیدا کرده اند، درست است. من نمی گویم که هر کسی نقص کوچکی در حجاب دارد آن را بگیرید و اساسا چنین ادعایی ندارم که همه بانوان کشور چادری شوند و هیچ نقصی در حجاب نبینیم . مطهری افزود: شاید حتی در زمان ظهور حضرت حجت (عج) چنین مساله ای اتفاق نیفتد بلکه بحث بر سر این است که آن موارد ناهنجاری که جامعه را تهدید می کند باید با آنها برخورد شود.

وی همچنین گفت: ورود به ادارات دولتی و دانشگاه ها نباید با جوراب ساپورت باشد، می توان با بخشنامه این موضوع را حل کرد. بحث برسر این است که با این موارد ناهنجار چه باید کرد و اساسا نیاز به جلسه ندارد بلکه یک بخشنامه می تواند به مردم این احساس را بدهد که دولت در این موضوع دارای اراده است و متزلزل نیست همین کار 50 درصد از مشکلات را حل می کند. علی مطهری پس از این سخنان اعلام کرد که با توجه به این سخنان از پاسخ های وزیر کشور قانع نشده ایم.

پس از سخنان مطهری، محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، گفت: اگر وزیر کشور با اراده ای جدی این موضوع را پیگیری کند، شما قانع می شوید؟ مطهری در پاسخ به وی گفت: آقای رییس من قبلا گفته ام و دوباره می گویم که از سخنان وی قانع نشده ام. ابوترابی فرد پس از سخنان مطهری اعلام رای کرد و گفت: در ساعات گذشته سخنانی از وزیر کشور درباره تقسیمات کشوری منتشر شده که رحمانی فضلی به من گفت که به طور کلی این موضوع خلاف واقع است.