به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۶۴۵۰۵

توزیع رانت ویژه در حراج شمش طلای مرکز مبادله

توزیع رانت ویژه در حراج شمش طلای مرکز مبادله
گروه اقتصادی: در پی حراج سکه و شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، برخی از مسئولان دولت دوازدهم این سلسله‌حراج‌ها را مفسده‌انگیز خوانده و آن را با حراج سکه در دولت قبل مقایسه کرده‌اند؛ موضوعی که از سوی مسئولان دولت فعلی بی‌پاسخ نمانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، موافقان سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم ادعا می‌کنند: «اینکه حراج سکه از محل ذخایر کشور در دولت روحانی و با آن روش مفسده‌انگیز، با روش حراج شمش طلای متعلق به بخش خصوصی در دولت رئیسی مقایسه می‌شود، قطعاً یا ناشی از جهل مطلق گوینده است یا خباثت رسانه‌ای.» این طیف به‌شدت از روش عرضه شمش طلا در دولت رئیسی دفاع و عنوان می‌کنند که در این سلسله‌حراج‌ها هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابعی که متعلق به صادرکنندگان بود با تمهیدات لازم در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته است.

روش حراج شمش طلا نامناسب است
در همین زمینه، سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و فعال اقتصاد اظهار کرد: «روشی که بانک‌ مرکزی در حال حاضر با اتکا بر آن طلا می‌فروشد و اقدام به حراج می‌کند، روش نامناسب‌تری نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ است. این دو حراج تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو ذخیره بانک مرکزی محسوب می‌شود.»

اشرفی تاکید کرد: «طلایی که الان حراج می‌شود، طلایی است که صادرکننده، دلار آن را با قیمت نیمایی دریافت و برای صادرات از کشور خارج کرده است. اکنون باید برای رفع تعهد ارزی طلای واردشده را به حراج بگذارد. این به آن معنی است که باز هم صورت‌مساله تغییری نکرده و هر دو در واقع حراج ذخایر کشور است.»

سود حراج سکه به جیب مردم می‌رفت
این کارشناس بازار طلا درباره تفاوت عمده این حراج‌ها با سال‌های ۹۶ و ۹۷ توضیح داد: «در سال‌های گذشته، سود حراج‌ به جیب مردم می‌رفت و اکنون سود این حراج‌ها به جیب چند نفر خریدار می‌رود. بنابراین این ادعا که حراج این شمش‌ها به سمت تولید رفته صحیح نیست.»

او در خصوص نامناسب بودن حراج‌های فعلی گفت: «این حراج‌ها رانت ویژه‌ای برای عده‌ای خاص از سمت بانک مرکزی ایجاد کرده است. علاوه بر این وقتی مردم در سال‌های گذشته سکه‌ پیش‌خرید می‌کردند به قیمت روز خرید می‌کردند و مردم و حتی دولت از اینکه ۶ ماه تا یک سال بعد چه اتفاقی قرار است بیفتد اطلاعی نداشتند؛ اما الان خریداران در روز و به صورت لحظه‌ای سود‌های بالایی می‌برند و اصلاً با حراج‌های سال ۹۶ قابل مقایسه نیست.»

اونس جهانی، سکوی پرتاب قیمت در بازار داخلی شد
اشرفی درباره افزایش بی‌سابقه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی گفت: «با توجه به افزایش بی‌حد قیمت طلا در بازارهای جهانی این رشد قیمت‌ها در بازارهای داخلی طبیعی است. این سقف قیمت برای اونس جهانی طلا در طول تاریخ بی‌سابقه بود.»

او اضافه کرد: «وضعیت اقتصادی آمریکا باعث شده است قیمت طلا اعداد فعلی را به خود ببیند. علاوه بر این، به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب دنیا، بانک‌های مرکزی به سمت خرید طلا به‌ عنوان کالای سرمایه‌گذاری امن هجوم آورد‌ه‌اند.»

اشرفی به احتمال کاهش نرخ بهره از سمی فدرال رزرو در ماه‌های آینده اشاره کرد و توضیح داد: «زمزمه‌هایی مبنی بر این موضوع شنیده می‌شود و باعث نگرانی معامله‌گران شده است؛ به همین دلیل این روزها طلا به بالاترین قیمت خود در طول تاریخ رسیده است.»او ادامه داد: «علاوه بر افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، دلار نیز در بازار داخلی در پی اخبار سیاسی و با توجه به شرایط، رشد شارپی را تجربه کرده است.»

حراج شمش، اثری در کاهش قیمت طلا ندارد
اشرفی در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که آیا حراج‌های مرکز مبادله تاثیری در کاهش قیمت در بازار طلا دارد اظهار کرد: «با روش غلطی که بانک مرکزی برای حراج شمش طلا در پیش گرفته این سلسله‌حراج‌ها کوچک‌ترین تاثیری در بازار و کاهش قیمت‌ها ندارد.»

این کارشناس بازار طلا خاطرنشان کرد: «این حراج‌ها باید با روش مناسب‌تری انجام شود. درست است که این شمش‌ها را بخش خصوصی وارد کرده و باید به اجبار بفروشند، اما این شمش‌ها بابت ارزهای حاصل از صادراتی بوده که باید به کشور بازگردانده شود که به صورت شمش طلا آورده‌اند و با این قیمت‌ها می‌فروشند و سودش هم نصیب عده‌ای محدود و انگشت‌شمار می‌شود.»

اشرفی در پایان درباره پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: «ما منتظر بازگشایی بازارهای جهانی هستیم و باید ببینیم اونس جهانی طلا چه رقم‌هایی به خود می‌بیند. این موضوع برای روزهای آینده خیلی تعیین‌کننده است و موضوع اخبار سیاسی و تاثیر آن بر دلار را نیز باید در نظر داشته باشیم.»
برچسب ها: حراج شمش طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها