به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۴۶۴۵۶۲

 آمریکا چگونه پشت اسرائیل ایستاده است؟

 آمریکا چگونه پشت اسرائیل ایستاده است؟
گروه بین الملل: ابعاد گسترده فاجعه انسانی در نوار غزه باعث شده است تا متحدان اسرائیل به ویژه آمریکا برای محدودسازی کمک‌های نظامی به این کشور تحت فشار قرار گیرند.
مقام‌های ایالات متحده هفته گذشته هشدار دادند که در صورت عدم تغییر سیاست دولت اسرائیل در زمینه جنگ غزه مجبور خواهند شد تا رویکرد خود را تغییر دهند. اسرائیل در صدر کشورهایی قرار داد که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین کمک نظامی را از آمریکا دریافت کرده‌اند. 
کمک‌های نظامی چند میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل هم‌اکنون براساس سومین توافق ده ساله بین دو کشور صورت می‌گیرد. طبق این توافق که دوره آن در سال ۲۰۲۸ میلادی به پایان می‌رسد آمریکا طی یک دهه ۳۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند.
این رقم شامل ۳۳ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی و پنج میلیارد دلار برای تهیه سامانه‌های موشکی می‌شود. 
اسرائیل تاکنون ۳۶ فروند هواپیمای نظامی «اف-۳۵» که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده هوایی نام برده می‌شود تحویل گرفته است. این در حالی است که این کشور قرار است ۷۵ جنگنده «اف-۳۵» دیگر نیز خریداری کند.
خرید این جنگنده‌ها با بودجه کمک نظامی اختصاص یافته از سوی آمریکا صورت می‌گیرد. 
سامانه دفاع موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» نیز به کمک آمریکا تکمیل شده است. واشنگتن پس از جنگ سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان به اسرائیل برای دستیابی به «گنبد آهنین» کمک کرد. 
واشنگتن تاکنون به دفعات صدها میلیون دلار در اختیار اسرائیل گذاشته است تا ذخیره موشک‌های این سامانه دفاعی را تقویت کند. 
ایالات متحده به اسرائیل برای تهیه پدافند هوایی «فلاخن داوود» یا «دیویدز اسلینگ» که برای رهگیری راکت‌های پرتاب‌شده از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری طراحی شده کمک مالی کرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از حمله روز هفت اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه از کنگره خواست تا کمک ۱۴ میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کند. طرح این کمک همراه با اختصاص بودجه کمک نظامی به اوکراین و تایوان در کنگره مورد بررسی قرار گرفت. هرچند مجلس سنای آمریکا آن را تصویب کرده است اما این طرح به دلیل مخالفت جمهوریخواهان با کمک نظامی بیشتر به اوکراین هنوز در مجلس نمایندگان تصویب نشده است.
شماری از اعضای چپگرای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان نیز با تصویب بودجه کمک نظامی به اسرائیل مخالفت می‌کنند. 
آمریکا به جز کمک نظامی از چه طریق‌های دیگری از اسرائیل حمایت می‌کند؟
یکی از مشهودترین کمک‌های غیرنظامی آمریکا به اسرائیل را می‌توان کمک دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل دانست. واشنگتن ماه‌ها پس از آغاز جنگ غزه با استفاده از حق وتوی خود مانع از تصویب قطعنامه‌ای در دفاع از برقراری آتش‌بس در باریکه غزه شد. 
آمریکا به همراه کشورهای بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت در این نهاد حق وتو دارد.
ایالات متحده سابقه دفاع از اسرائیل در دیگر نهادهای بین‌المللی را نیز دارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حالی تصمیم به خروج کشورش از شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفت که انتقادهای این شورا از اسرائیل یکی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم بود.
مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران نیز یکی از دلایل اصلی خروج آمریکا از برجام در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود. 
آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد. این در حالی است که اختلاف بر سر آینده این شهر به همراه موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی یکی از موانع اصلی برای دستیابی به توافق صلح پایدار در جریان مذاکرات گذشته بین فلسطینی‌ها و اسرائیل بود.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها