به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۰:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۶۴۶۴۸
قیمت دلار در ۲.۵ سال نخست دولت روحانی فقط ۶.۲۵ درصد بالا رفت

رشد ۱۷۵ درصدی قیمت دلار در ۲.۵ سال دولت رئیسی

رشد ۱۷۵ درصدی قیمت دلار در ۲.۵ سال دولت رئیسی
گروه اقتصادی:قیمت دلار به‌ عنوان لیدر تعیین قیمت سایر بازارها همواره معیاری برای تشخیص ثبات یا ناپایداری شرایط اقتصادی بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار در دو سال و هفت ماهی که از ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی می‌گذرد، 175 درصد رشد داشته است. این عدد در مدت مشابه دولت یازدهم (ریاست‌جمهوری حسن روحانی) رقمی بالغ بر ۶.۲۵ درصد بوده است.


به گزارش تجارت‌نیوز،‌ در پایان سال ۱۳۹۰ با تشدید شایعات در مورد محدودیت درآمدهای نفتی، نرخ ارز، منطقه امن هزار تومانی را ترک کرد و تا قیمت ۱۸۹۲ تومان افزایش یافت. این افزایش، به معنای رشد ۸۳ درصدی قیمت دلار بود.

قیمت دلار در دولت اول روحانی 18.7 درصد رشد کرد
دولت روحانی در سال ۹۲ دلار را با قیمت ۳۲۰۰ تومان تحویل گرفت. تا میانه‌های سال ۹۶ اسکناس آمریکایی با تلرانس ۵۰۰ تومانی در محدوده‌های قیمت ۳۱۵۰ تا ۳۸۰۰ تومانی در روندی خنثی نوسان داشت.

طی سال‌های ۹۶ تا ۹۷ قیمت دلار با روند افزایشی همراه بود، اما از سال ۹۷، به دلیل اتفاقات سیاسی و خروج ترامپ از برجام، دلار به طرز بی‌سابقه‌ای رشد کرد. به طوری که در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، قیمت دلار از ۴۸۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان فراتر رفت و رشد قیمتی ۲۵۸ درصدی را به همراه داشت.این رقم در ماه‌های پایانی سال ۹۷ کمی تعدیل شد و تا محدوده‌های قیمتی ۱۲ هزار تومان نیز پایین آمد، اما هرگز به محدوده‌های قیمتی قبل برنگشت.

خروج ترامپ از برجام، رشد قیمت دلار را استارت زد
خروج ترامپ از برجام، بالا گرفتن تنش با عربستان سعودی و قطع روابط دیپلماتیک، سقوط هواپیمای اوکراینی و گسترش تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا در بهمن ۹۸، استارت روند صعودی قیمت دلار را زد و این اسکناس، رشد پلکانی خود را از محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز کرد.

این رشد پیوسته و پلکانی دلار را در ۲۱ مهر ۹۹ در قله قیمت و محدوده ۳۰ هزار ۳۰۰ تومانی نشاند. هرچند طی سال بعد، دلار تا محدوده ۲۲ هزار تومانی پایین‌ آمد، اما روند دلار همچنان صعودی بود و فراز‌های بزرگ، جایی برای ابراز وجود فرودهای ناچیز نمی‌گذاشت.

دلار در طول 8 سال دولت روحانی، ۶۱۸ درصد گران شد
با یک حساب سرانگشتی، دولت روحانی دلار را در سال ۹۲ در محدوده قیمتی ۳۲۰۰ تومانی تحویل گرفت و در سال ۱۴۰۰ با رقم ۲۳ هزار تومانی تحویل دولت رئیسی داد. طی مدت هشت سال، اسکناس دلار با افزایش ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومانی ۶۱۸.۷۵ درصد رشد کرده است.

قیمت دلار در 2.5 سال دولت رئیسی 175 درصد رشد کرد
دولت رئیسی در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ دلار را با قیمت ۲۳ هزار تومان تحویل گرفت و اکنون که در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ قرار داریم و هنوز به پایان سال سوم ریاست‌‌جمهوری رئیسی نرسیده‌ایم، دلار در نیمه پایینی کریدور ششم نوسان دارد و نسبت به روزهای ابتدایی دولت او، 40 هزار تومان معادل 175 درصد رشد کرده است.با وجود اینکه دلار در بیشتر روزهای سال ۱۴۰۲ در روندی رنج قرار داشت، اما این موضوع حاصل ارزپاشی سیاست‌گذار بود و در مجموع روند قیمت این اسکناس صعودی بوده و جهش‌های تاریخی زیادی را تجربه کرده است.

ناتوانی دولت سیزدهم در مدیریت اقتصادی، دلار را گران کرد
برخی تنش‌ها در سال ۱۴۰۰، ناآرامی‌های سال 1401 و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق از سوی رژیم صهیونیستی در آغاز سال 1403 را می‌توان از مهم‌ترین رخداد‌های سیاسی دوره ریاست‌جمهوری رئیسی به شمار آورد که اثر بسیاری بر ایجاد روند صعودی قیمت دلار گذاشت.با این حال نمی‌توان از ناتوانی دولت سیزدهم در مدیریت اقتصاد ایران و کاهش انتظارات تورمی چشم پوشید؛ عواملی که حتی بیش از متغیرهای سیاسی بر رشد قیمت دلار طی سال‌های ابتدایی دولت رئیسی تاثیر داشته و هر روز بیش از روز گذشته از ارزش پول ملی ایران کاسته است.

قیمت دلار در 2.5 سال نخست دولت روحانی تنها 6.25 درصد بالا رفت
طی دو سال و هفت ماهی که از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته، قیمت دلار از ۲۳ هزار تومان به نیمه‌های کریدور ششم صعود کرده و رشد 175 درصدی داشته است. این در حالی است که بررسی قیمت دلار در دو سال و هفت ماه ابتدایی ریاست‌جمهوری روحانی (از مرداد ۹۲ تا فروردین ۹۵) حاکی از افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی دلار و رشد ۶.۲۵ درصدی این اسکناس است. به عبارت دیگر در مدت یادشده در دولت یازدهم، دلار از ۳۲۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان افزایش یافته است.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها