به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۶۴۶۵۱

افزایش تورم خوراکی‌ها در 30 استان

افزایش تورم خوراکی‌ها در 30 استان
گروه اقتصادی:آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم ماهانه اقلام خوراکی در اسفند 1402 در 30 استان کشور بیشتر شده است. «اصفهان» بیشترین و «لرستان» و «کرمانشاه» کمترین تورم ماهانه اقلام خوراکی و آشامیدنی را داشته اند.

به گزارش اکوایران، برای بیان تغییرات مستمر در سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع از کالا و خدمات از مفهوم «تورم» استفاده می‌شود. آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار خبر از آن می‌دهد که قیمت یک سبد متنوع از اقلام خوراکی در اسفندماه، تورم ماهانه 1.6 درصدی را به ثبت رسانده است. البته این نرخ در استان‌های مختلف با یکدیگر برابر نبوده است.


تورم ماهانه خوراکی‌ها در 31 استان کشور در بازه 2.4 تا 0.3 درصدی نوسان داشته است. «اصفهان» بیشترین و «لرستان» و «کرمانشاه» کمترین سطح تورم ماهانه خوراکی‌ها را در اسفند 1402 از خود برجای گذاشته‌اند.
بررسی تغییرات تورم ماهانه خوراکی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ در اسفند 1402 نسبت به بهمن همین سال، در استان هرمزگان کمتر شده و در باقی استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است. البته لازم است توجه شود که کاهش تورم ماهانه به معنای پایین آمدن قیمت‌ها نیست. بلکه خبر از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها می‌دهد. در ادامه آخرین پرونده منتشر شده از تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی در هر استان در اسفند 1402 بررسی شده است.

افزایش تورم ماهانه خوراکی‌ها در اسفند 1402
تورم شاخصی است که برای سنجش میزان تغییر در سطح عمومی قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در یک بازه زمانی مشخص استفاده می شود. باید در نظر داشت که دو مفهوم «تورم» و «گرانی» با یکدیگر متفاوت هستند.  به بیان دقیق‌تر گرانی میزان افزایش قیمت یک کالای خاص را در دوره زمانی کوتاه مدت نشان می‌دهد. اما تورم فقط برای تغییرات مستمر قیمت‌ها در یک سبد متنوع از اقلام استفاده می شود.

مرکز آمار در آخرین گزارش خود میزان تورم ماهانه اقلام خوراکی را آخرین ماه از سال 1402 منتشر کرده است. شواهد نشان می دهد که در اسفند 1402 تورم ماهانه خوراکی ها در کل کشور 1.3 واحد درصد افزایش داشته و بر پله 1.6 درصدی قرار گرفته است. به بیان دیگر در اسفند 1402 قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی و آشامیدنی در ایران، 1.6 درصد بیشتر از قیمت همین سبد در بهمن ماه بوده است.

آنچه تا کنون مطرح شده است مربوط به تورم اقلام خوراکی کل کشور است. این رقم در استان‌های مختلف با یکدیگر یکسان نبوده و در بازه 0.3 تا 2.4 درصدی نوسان داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم خوراکی ها در 10 استان بیشتر از میانگین این نرخ در کل کشور بوده و در باقی استان‌ها سطح کمتری را به خود اختصاص داده است.

تورم 4 استان از مرز 2 درصد گذشت
آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد تورم اسفند ماه اقلام خوراکی و آشامیدنی در استان «اصفهان» 2.4 درصد بوده است. بدین ترتیب اصفهان در مقایسه با دیگر استان‌ها، بیشترین فشار تورمی اقلام خوراکی را در اسفندماه تجربه کرده و در جایگاه نخست این رتبه بندی قرار گرفته است.

«قزوین» با ثبت تورم 2.3 درصدی و «البرز» و «سمنان» نیز با ثبت نرخ 2.1 درصدی در جایگاه دوم و سوم از نظر بالاترین تورم استانی ثبت شده در گروه اقلام خوراکی و آشامیدنی قرار گرفته اند.در سوی دیگر این طیف استان‌های «لرستان» و «کرمانشاه» دیده می شوند. بررسی ها نشان می‌دهد در این دو استان قیمت یک سبد یکسان از کالاهای خوراکی و آشامیدنی در اسفند 1402، معادل 0.3 گرانتر از قیمت همین سبد در بهمن ماه بوده است.

مقایسه تورم ماهانه اسفند و بهمن 1402 حکایت از افزایش این نرخ در 30 استان کشور دارد. در بهمن 1402 تورم ماهانه خوراکی ها در  20 استان کشور در سطوح منفی قرار داشته است. این بدان معنا است که قیمت اقلام خوراکی در بهمن 1402 نسبت به دی همین سال کاهش یافته است. اما با گذشت یک ماه، این رویه در 30 استان کشور تغییر کرده و تورم به سطوح مثبت رسیده است.

افزایش تورم خوراکی ها در 30 استان/ هرمزگان، تنها استان مقاوم در برابر افزایش تورم خوراکی ها
مقایسه تورم ماهانه خوراکی‌ها به تفکیک هر استان در بهمن و اسفند 1402 گویای آن است که این نرخ در 30 استان کشور افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در استان هرمزگان رفتار کاهشی از خود بر جای گذاشته است.

 به بیان دقیق تر در اسفند 1402 در استان هرمزگان،‌ سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع و یکسان از اقلام خوراکی 0.1 واحد درصد کمتر از قیمت همین سبد در بهمن ماه بوده است. البته باید توجه داشت این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت خوراکی ها در استان هرمزگان نیست. بلکه بیان کننده کاهش سرعت رشد قیمت این گروه از کالاها در این استان است.در مقابل «خراسان رضوی»، «تهران» و «البرز» نیز سه استانی هستند که بیشترین میزان افزایش تورم اقلام خوراکی را در اسفند 1402 نسبت به بهمن ماه به ثبت رسانده اند. تغییرات در هر سه استان نامبرده بالغ بر 3 واحد درصد گزارش شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها