به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۰۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۳۲۴۳۰
واقعيتي تلخ كه اعتبار و جايگاه «رسانه داخلي» را خفيف كرده است

«خودسانسوري» معضل حاد و ساختاري رسانه‌هاي ايران

گروه سياسي: دیالوگی در سریالي دل بخشي از هموطنان را آزرد و باعث اعتراضات در شهرهای بختیاری‌نشین شد. نحوه انعكاس این ماجراي مدني و غيرسياسي، بهانه مطلب زير است كه به خودسانسوري وحشتناك حاكم بر نظام رسانه‌اي ايران مي‌پردازد.
«خودسانسوري» معضل حاد و ساختاري رسانه‌هاي ايران
خودسانسوری عبارت است از خود داری کردن یک رسانه از انتشار اخبار و یا سایر موارد بدون اعمال شدن مستقیم فشار بیرونی برای سانسور. خود سانسوری در واقع یک نوع عمل پیش گیرانه‌است. قبل از اشاره به موضوع خوب است به چند سطر از نوشته يكي از شهروندان خوزستاني در يكي از سايت‌هاي محلي اشاره كنيم كه از دست‌اندركاران رسانة‌هاي داخلي پرسيده است: «اگر بختیاری‌ها نیز مانند برخی‌ها، در بي بي سي فارسي، حامي خارجی داشتند و گروهک‌های جدایي‌طلب بختیاری وجود داشت و رسانه‌های آنها جنجال سازی می‌کردند هنوز سکوت می‌کرديد؟ اما بختیاری‌ها افتخار می‌کنند که مشابه خارجی ندارند و 100% ایرانی هستند. ...نمونه‌اش هم بي‌تفاوتي بي‌بي‌سي به اين موضوع بوده در حاليكه به دليل وجود برخي افراد تجزيه‌طلب قوميتي در اين شبكه، براي بازداشت چند شهروند آن قوميت خاص، مصاحبه‌هاي اختصاصي و ويژه پخش مي‌كند!»

فارغ از نوشته اين هموطن، واقعا از رسانة‌هاي داخلي چه انتظاري در باره اعتراضات مدني داخلي وجود دارد؟ سئوال كليدي اين است كه چگونه حادثه يا مثلا اعتراضی باید پیش آید تا رسانه‌هاي داخلي ما و صدا و سیمايمان كه اتفاقا خود، پاي اصلي ماجراي اخير بوده، صدای اعتراض ایرانیان را بشنود؟ ...صدا و سیمای کشور ما که رسانه تمام مردم مظلوم و ستم دیده دنیاست و حتی اعتراض نگهبانان مدارس یونان را پوشش خبری می‌دهد چرا خبري را كه در اغلب رسانه‌‌هاي برون مرزي بازتاب مي‌يابد و هيچ وجه سياسي و ...هم ندارد را به كمترين ارزش خبري تقليل مي‌دهد؟

و تاسف‌بارتر و فجيع‌تر، عملكرد اكثر سايت و روزنامه‌هاي كشور؛ چه اصلاح‌طلب! چه اصولگرا، حتي يك خط خبر در باره اين همه اعتراض، ارزش چاپ و انعكاس ندانستند! مي‌ماند يك سئوال: سوژه‌اي كه به واكنش نادر و كم سابقه مديريت رسانه ملي (در توقف پخش سريال) منجر شد و در بسياري از رسانه‌هاي غيرفارسي هم پوشش يافت، اما در كشور خودمان اينگونه از روي رفاقت با كارگردان و بازيگر سريال! و البته در برخي موارد با گرفتن ژست روشنفكرانه و توام با ترس و دلهره! يك خط هم درباره‌اش نمي‌نويسيم، انتظار داريم مردم چه قضاوتي درباره‌مان داشته باشند؟ و انتظار داريد رفتار انفعالي با رسانه‌‌هاي داخلي توسط شهروندان روز به روز روند افزايشي نداشته باشد؟

صدا و سيما كه تكليفش روشن است و بخش وسيعي از مخاطبان خبري‌اش را با نحوه اطلاع‌رساني‌‌هايش (كه مي‌پندارد مخاطبانش عمدتا كودكان هستند!) به جانب شبكه‌‌هاي ماهواره‌اي سوق داده، اما از روزنامه و سايت‌هاي خبري چه؟ براي مثال، روزنامه تازه به ميدان آمده اصلاح‌طلبي كه با 32 صفحه با تيمي مجرب و حرفه‌اي پا به اين عرصه گذاشته، در همين اوان كار چگونه مي‌خواهد خوانندگان خود را در مقابل اين همه انفعال، سانسور و بي‌تفاوتي توجيه كند؟

ظاهرا درباره نظام رسانه‌‌اي ايران فقط مي‌توان گفت: «از ماست كه بر ماست!» واقعا به مردم حق نمي‌دهيد كه ديگر روزنامه‌هايمان را نخرند و نخوانند و تيراژ اغلب روزنامه‌هاي سراسري در كشور 5 هزار نسخه باشد! خودسانسوري وحشتناك و ويرانگر تا به كجا؟ انصافا در خودسانسوري حاكم، نبايد همه تقصيرها را به گردن احساس خطر از واكنش و فشارهاي وارده از سوي نهادهاي قضايي و امنيتي گذاشت، به نظر مي‌رسد حالا نظام رسانه‌اي ايران، عمدتا به مشكل «خودسانسوري مفرط توهمي» گرفتار شده است.

البته نمي‌گوييم و معتقد نيستيم كه «برخورد» مطلقا وجود ندارد، نه؛ وجود دارد و بخشي از ضعف موجود در سيستم رسانه‌اي ايران خودسانسوري براي ممانعت از اين برخوردهاست اما تا كجا و چقدر؟ خطوط قرمز كجاست؟ اما حالا ديگر بايد حداقل واقعيات و حقايق بديهي و ابتدايي را پذيرفت! اينكه شب را روز ببينيم و بخواهيم اين توهم خودساخته را به مردم القا كنيم آن هم در عصر ارتباطات، جواب نمي‌دهد. بپذيريم كه حالا خودسانسوري معضل حاد رسانه‌هاي ايران است و نه سانسور؛ اين يك واقعيت تلخ است كه روز به روز اعتبار و جايگاه «رسانه داخلي» را در مقابل و مقايسه با «رسانه خارجي» كاهش مي‌دهد و در نزد شهروندان جامعه خود غيرقابل اعتناتر مي‌سازد و متاسفانه اين حكايت تلخ همچنان ادامه دارد...!

Mohsen Khorasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۲۱
من نمی دونم این سایت چرا اینقدر اصرار دارد یک اتفاق بسیار کوچک را اینقدر بزرگ جلوه بدهد برای چی روزنامه ها باید در مورد یک تجمع کوچک فضاسازی کنند من مطمئن هستم اکثر افرادی که در ان تجمعات حضور داشته اند اصلا نمی دانند چه اتفاقی افتاده فکر هم نمی کنم سریال را هم دیده باشند من به آقای ضرغامی حق می دهم که نتواند یک سریال خوب در صداوسیما بسازدو نمایش بدهد چون هر چیزی که ساخته می شود از گوشه ای از ایران صدای اعتراض بلند می شود . به خدا در خارج هم سریال ساخته می شود اما آنها اعتراض نمی کنند چرا؟ (207640)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۴:۰۴
اگر صدا و سیمای جنابعالی و امثالک واقعا از این موضوع رو کوچک و غیر قابل اعتراض میداند به چه حقی در مورد فیلم های ساخته شده غرب هیاهو میکند نظیر فیلم سیصد و سایر فیلم های که مثلا به ایرانیان نگاهی دیگر دارند چرا انها را یک توطئه میدانید چرا قبول نمیکنید اینک در کشور ما با پول خودمون عده ای در جهت امیال سیاسی خود قصد دارند به اقوام ایرانی توهین کنند یک زمانی مازنی ها (مازندرانی ) ها هدف این توهین ها هستند یک زمان آذری ها و زمان دیگر لرها یا بختیاری و ...و (207660)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۴:۰۷
دوست من يا يك كشور ديگه رو نديدي يا اينكه فيلماشونو نديدي؟ اينا كه صدا و سيماي ايران نشون ميده هيچ جاي دنيا هيچ آدم عاقلي نگاه نمي كنه. صدالبته در همه جاي دنيا افرادي وجود دارن كه از لحاظ قدرت تفكر در حد بالايي نيستن. ولي اونا هم مطمئنا سريال ايراني رو نيگا نمي كنن. (207661)
اهوازي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۵:۳۹
يك اتفاق بسيار كوچك....!!! اگر اينطوره كه شما ميگي پس چرا براي اولين بار صدا و سيما عقب نشست؟ اتفاقا اتفاق بسيار بزرگي بود.... كمي چشم ها را باد شست! (207674)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۰۵:۴۸
مادربزرگ پیر بختیاری که جلوی بچه و پای عکس شوهرش (سردار اسعدبختیاری) "ویسکی" میخوره هم حجت برای شما نیست که قصدشون تخریب چهره هدفدار است؟ ضمنا اون سناریوی بختیاری شدن قهرمان داستان رو بعد از اعتراضات و درآمدن گند قضیه تدارک دیدن! اگر دقت کنی اصلا با قسمت اول کاملا در تناقض هست. بیشتر میخوان معترضین فریب بدن. (208222)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۳۱
سیاه ترین جای دنیا آمریکاست که پسر 6 ساله دختر پنج ساله رو به ضرب گلوله می کشه (بدون وجود هیچ توطئه ای) (207641)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۳:۲۵
ان حادثه یک "اتفاق" بود. ان پسرک 6 ساله در عالم بازی ان دختربچه را کشته بود. اما به هر حال به پای اعدام بازی بچه شیرازی ما که نمی رسد. (207654)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۴:۱۴
حيف كه بهار همه مطالب رو چاپ نمي كنه. وگرنه در مورد شما يك مطلب در بخش قبلي نوشته بودم (207662)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۴۵
عدم وجودمسئولیت پذیری وپاسخگو نبودن مسئولین در یک سیستم باعث ایجاد سانسور میشود. (207643)
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۱:۵۶
دقیقا مثل سایت بهار که هر جور دوست داشت سانسور می کنه !!! یه سوزن به خودت یه جوالدروز به دیگران ! (207644)
زمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۰۳
متاسفانه آنچه که باعث خودسانسوری و شتاب آن میشود همانا فشارها و کنترلهای غیر قانونی است که اعمال میشود و افراد و رسانه ها برای فرار از مشکل و احتراز از آن جانب احتیاط را در پیش میگیرند والا در جامعه ای که آزادی های مصرح در قانون رعایت گردد خودسانسوری معنا پیدا نمیکند . (207645)
صابری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۱۴
خود سانسوری را میتوان یک نوع اعمال سانسور داوطلبانه و دلخواه سازمانها و نهادها دانست که جهت جلوگیری از دردسر در جامعه نهادینه شده و بطور کلی توجیه گر مثال معروف " سری که درد نمیکند دستمال نمی بندند " می باشد . (207646)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۳۷
تا جناب ضرغامي و همفكرانش بر مسند رسانه به اصطلاح ملي هستند مطمئن باشيد هيچ چيز عوض نميشود..راهكار فقط تلويزيون خصوصي و آزاد است. (207650)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۲:۵۷
مطلب درست است اما فراموش نکنیم که سیاستهای رسانه ای در سطح کلان تنظیم می شود وخود سانسوری محصول این سیاستهاست.تغافل نکنیم.رفتار رسانه ای جناح حاکم در قبال تحولات سوریه در روزهای اول همچنین نحوه برخورد با موضوع یارانه ها در فضایی بسته را از یاد نبرده ایم.همان ایام آیا کسی می توانست درنقد نقدی کردن یارانه سخن بگوید یا بگوید که این سیاست نسخه صندوق بین المللی پول برای ویران کردن کشورهای مستقل است؟!این را نمی توان خود سانسوری نامید.سیاستهای حاکم سانسور را در قالب جدید دیکته می کند که خودسانسوریست. (207651)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۳:۱۴
بهار به عنوان یه اصلاح طلب می گم نقل قول شما از کسی درباره بی بی سی و سعی در جهت دادن ذهن خواننده از روح علمی کار خبری بیگانه است.شما با سایت برادران تند رو باید فرقی کنه یا نه؟ (207653)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۳:۴۷
اقای ضرغامی رسانه ملی است ارث هم نیست جناحی برخورد نکن (207658)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۵:۴۶
مردم ما وقتی برا 4 کیلو برنج از سروکول هم بالا میرن دیگه برا چی میان و اعتراض می کنند؟؟؟؟ (207680)
ساینار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۶:۵۲
ضرغامی صدای سیمای مردم رو ول کن تو در حدی نیستی که برای 70 میلین نفر تعیین کنی چی رو ببینندیا چی رو نبینند.......... (207691)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۱۹:۵۷
چرا بهار خبر خودسوزی اون بنده خدا جلوی وزارت نفت اونم روز بازدید روحانی رو سانسور کرد؟
فشار چه کسی باعث این سانسور شد؟ (207755)
ضدفیلتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ۲۰:۱۵
مثل فیلتر فیلترشکن ها (207765)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۰۵:۵۳
آقای ضرغامی و تبریزی و سلیمی نمین!اینکه میگویید "قهرمان سریال سرزمین کهن یک بختیاری ست" در تناقض با ادعای قبلی سازندگان هست که قبلا اعلام کردید "بختیاری" صرفا نام خانوادگی ست!با این دروغگویی و فریبکاری انتظار نداشته باشید مردم باقی حرفهای شما رو قبول کنن.دوما قهرمان صرفا ژنتیکی! بختیاری داستان پسر یتیمی ست که چون هیچگاه تحت تربیت و تاثیر خانواده و فرهنگ بختیاری نبوده قهرمان داستان شما و دوستان شده است!پس منت نگذارید و بیش از این نمک بر زخم نپاشید.ما نیاز به قهرمان ساختگی و بی هویت شما نداریم. (208223)
من
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۰۵:۵۴
هرکس سریال رو دیده باشه و ذره ای از ساختار درام و داستان اطلاع داشته باشه متوجه میشه که متاسفانه شخصیت معلم توده ای (اردکانی) در مقابل شخصیت سیاه و پلید خانوداه بختیاری بسیار مثبت تر و به عنوان معلم و پدری دلسوز و روشنفکر و متعهد و زحمت کش تصویر شده که با ایثار پدری یتیمی رو عهده گرفته. فقط نماز نمیخونه! به اینکار میگن تبلیغ خاکستری و خیلی هم تاثیرگذاره. ضمنا کارگردان نمادهای مختلفی مثل مستخدمین هندی رو (نماد وابستگی به انگلیس) حی و حاضر به عنوان گواه و سند حرف های اردکانی در سکانس تعبیه کرده. (208224)
ف ا
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ۰۶:۴۵
در قسمت نخست سریال و در کلاس درس، پس از توضیحات آموزگار درباره جدایی آذربایجان، به ناگاه دانش‌آموزی بلند می‌شود و می‌گوید: «ولی آقای معلم ترک‌ها بخاطر ظلم از ایران جدا شدند». آموزگار به جای پاسخ‌گویی تنها به مسخره کردن دانش آموز و تحقیرش اکتفا می کند. وجود چنین سکانس هایی در سریال نیز باعث اعتراض شده و این صحنه ها را با توجه به پیشینه سیاسی برخی دست اندرکاران سریال، تلاشی بر مشروعیت بخشیدن به اندیشه چپ ضد وطنی می دانند. (208226)
سردار اسعد بختیاری ،پس از فتح تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ۲۳:۲۵
آری از پشت کوه آمده ام،

چه میدانستم این طرف کوه باید برای ثروت،

حرام خورد!

برای عشق،خیانت کرد!

برای خوب دیده شدن،دیگری رابد نشان داد!

برای به عرش رسیدن دیگری را به فرش کشاند!

وقتی هم با تمام سادگی دلیلش را می پرسم،

میگویند از پشت کوه آمده...!

ترجیح میدهم برگردم و تنها دغدغه ام

سالم برگرداندن گوسفندان از دست گرگها باشد

تا اینکه این طرف کوه گرگ باشم! (208641)