به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۷
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۳۹۳۳
هشدار يكي از اساتيد باسابقه اقتصاد ايران به دولت روحاني؛

دولت پايش را روي پوست خربزه حذف يارانه‌‌ها نگذارد

راه حل مصوب، پرهزينه، دردسرساز و حتي غيرقانوني است
گروه اقتصادي: يكي از اساتيد باسابقه اقتصاد ايران با ارسال يادداشتي براي بهارنيوز اعلام كرد: انتظار از دولت تدبير و اميد در حل و رفع مشكلات، ارائه ايده‌هاي بديع و شايسته است، نه راه‌حل‌هاي ابتدايي و بي‌ثمر! يادداشت دكتر سيدمحمدتقي سيدصدر را در زير بخوانيد.
دولت پايش را روي پوست خربزه حذف يارانه‌‌ها نگذارد
يارانه‌اي كه به مدت 2 سال بين مردم توزيع شده به مانند آب رفته و روغن ريخته‌اي است كه نمي‌توان آن را برگرداند و جمع كرد. آيا دولت در مذاكرات هسته‌اي، گفت‌وگوهاي آلماتي و مسكو را كه كمتر از يكسال از زمان آن مي‌گذرد مختومه تاريخي و غيرقابل برگشت نخواند؟! اينك چگونه است پرداختي با سابقه 2 ساله را كه در قبال آن هزينه و تورم چندين برابر شده مي‌خواهيد باز پس بگيريد؟ آيا مزاح‌ها و لطيفه‌هاي مردم در خوشه‌بندي سه‌گانه ابتداي پرداختي ارانه فراموش شده و يا فكر مي‌كنيد مي‌توان خوشه‌بندي مستدل و غيرقابل ايرادي ارائه كرد؟ خود را فريب ندهيم، دولت پايش را روي پوست خربزه حذف يارانه‌ نگذارد كه بي‌ترديد در قبال بلبشوي اقتصادي كه پيش مي‌آيد هم زمين مي‌خورد و هم مجبور به اعاده آن خواهد شد.

آب اگر در روغن جوشان كني/ ديگدان و ديگ را ويران كني(مولانا)

در آغاز فعاليت دولت جديد مقاله‌اي با عنوان «تاملي بر يارانه‌ها» نوشتم و حذف يارانه‌ها را دامگاهي براي دولت پيش‌بيني كردم كه مي‌بايستي از آن احتراز كند ولي متاسفانه كميسيون‌هاي مرتبط مجلس و تيم اقتصادي دولت خود را در سراشيبي اين باطلاق و دامگاه قرار داده، با شتاب به سمت غرق شدن پيش مي‌روند. ابتدا اين مقاله را ملاحظه فرماييد:

1-‌ ارزش مبلغ 45 هزار تومان يارانه فردي نسبت به ارزش زمان برقراري آن حدود 15 تا 20 هزار تومان بيشتر نيست كه با تورم شديد 40درصد فعلي مرتبا در حال كمتر و كمتر شدن است. براي دولت نقطه مثبتي است كه يارانه به صورت مقطوع و نه تابعي از تورم و... تعيين شده، بنابراين 45 هزار تومان اوليه كه با 45 دلار برابري مي‌كرد، هم اكنون با 15 دلار تامين و تقويم مي‌شود كه خود حكايت از يك‌سوم شدن تعهد واقعي دولت است.

2-‌ دولت‌ها هنگام تورم و كم‌ارزش شدن پول، معافيت مالياتي «حقوق و دستمزد» و «درآمد» را براي حقوق‌بگيران و دارندگان مشاغل آزاد و شخصي بالا مي‌برند. در اينجا دولت مي‌تواند حسن استفاده نموده با ثابت نگاه داشتن و يا كند كردن نرخ بخشودگي مالياتي در ابتدا بخشي و به تدريج كل مبلغ يارانه را جايگزين معافيت‌هايي كه مي‌بايست اعمال مي‌كرد، بنمايد. مزيت مهم اين روش در اين است كه كساني كه كاملا فاقد درآمد و حقوق و دستمزد هستند به عنوان طبقات ودهك‌هاي محروم چيزي از دست نمي‌دهند و حداقل يارانه را دريافت مي‌دارند. به طبقات مياني نيز فشار چنداني وارد نشده، بيشترين سهم از حقوق و درآمدهاي بالا تامين مي‌شود.

3-‌ دولت مي‌تواند ضمن پرداخت مستقيم يارانه از تمامي دستگاه‌هاي عمومي و خصوصي بخواهد كه مبلغ يارانه توزيعي را به صورت مقطوع در ليست‌هاي حقوق خود منظور دارند كه جامعه آماده پذيرش آن به عنوان بخشي از حقوق و دستمزد خود بشود. سپس افزايش حقوق سالانه را تابعي از استفاده از يارانه (فرضا 20درصد) و يا حذف يارانه (فرضا 25درصد) بنمايد. بديهي است براي كارمندان با بعد خانوار پايين، همچنين دارندگان درآمدهاي بالا صرفنظر كردن از يارانه مقرون به صرفه بوده و به اختيار خود حذف يارانه را انتخاب مي‌كنند. بدين ترتيب سياست و خواست دولت در حذف دهك‌هاي درآمدي بالا تحقق يافته و يارانه صرفا در سطح درآمدهاي پايين و معيل حفظ مي‌شود.

4-‌ هنگامي كه طبق رديف 3 وضعيت گروه كثيري از يارانه‌بگيران
راه‌حل‌هايي كه هم اكنون در دولت و مجلس به مرحله نهايي رسيده بسيار ابتدايي، پرهزينه و دردسرساز و حتي غيرقانوني است
روشن شده، از قالب رايانه به بخشي از دريافتي حقوق و دستمزد آنان تبديل مي‌شود، شرايطي پيش مي‌آيد كه باقيمانده يارانه‌بگيران كه وضعيت آن‌ها به لحاظ قرار نداشتن در ليست بيمه‌هاي اجتماعي روشن نيست مورد غربالگري قرار گيرند. در اينجا سه عاملي كه براي تشخيص و تميز پردرآمدها از كم‌درآمدها تعريف كرده‌اند مي‌تواند به كار افتاده و در اين جمعيت محدود به نتايج واقع‌بينانه‌تر و دقيق‌تري دست يابند و پردرآمدهايي كه يافتن رد اثر درآمدي آن‌ها مشكل است تا حد زيادي مقدور و ممكن گردد.

5-‌ با اين غربالگري ديگر فقط بحث قطع يارانه اين قبيل افراد نيست، بلكه ارجاع اطلاعات درآمدي و ثروت آن‌ها به سازمان مالياتي است كه حقوق و مطالبات عمومي تضييع و تعطيل شده از جانب آنان به حيطه حصول درآيد.

با عنايت به مراتب فوق مشاهده مي‌شود، برگشت راه‌هاي رفته كه براي اكثر مردم جنبه حقوق مسلم پيدا نموده الزاما بهترين و موثرترين راه نبوده، بلكه با راهكارهاي ابتكاري قانوني و موجه مي‌توان با حفظ حقوقي كه دو سال از برقراري آن مي‌گذرد، در اين بن‌بست راهگشايي نمود. هرگاه اين مختصر به صورت كارشناسانه بررسي شود با راه‌حل‌هاي كم‌هزينه‌تر اقتصادي و اجتماعي مي‌توان نه فقط مشكل مرحله اول يارانه‌ها، بلكه تلقي يارانه‌ها را كه اساسا بايد عمر كوتاهي داشته باشد براي هميشه حل و رفع نمايد.

اما عمق امتزاج يارانه با زندگي مردم و حدود بازي و مانور دادن با آن را مي‌توان فهرست‌وار در موارد زير، نشان داد كه متاسفانه كمتر كسي به ويژه از مسوولان به آن توجه كرده است:

1) مناسبت پرداخت يارانه چيست؟

هنگامي كه شرايط غيرعادي مانند جنگ، خشكسالي و زلزله پيش آيد تا زمان برگشت به وضعيت عادي و قادر شدن مردم به تامين معاش و گذران طبيعي خود، دولت‌ها موقتا به پرداخت يارانه كالائي متوسل مي‌‌شوند. در ايران طبق قانون نانوشته‌اي دولت‌ها به اتكاي درآمد نفتي بالا، قيمت‌ها را به صورت كاذب پايين نگه داشته و يارانه همگاني بر روي كالاها به ويژه حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي پرداخت نموده‌اند.

با افزايش يكباره قيمت جهاني نفت و ترقي آن به بالاي 100دلار هر بشكه، فاصله قيمتي به حدغيرقابل تحمل 90درصد رسيد كه راهي جز واقعي كردن قيمت‌ها نماند و افزايش 400درصدي براي سهميه و 700درصد براي بهاي آزاد بنزين و افزايشي همطراز براي ديگر حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي رقم خورد. راه معمول و متعارف اين است كه در قبال چنين افزايشي كه در شكل تورم ظاهر مي‌شود، حقوق و مزايا و دستمزدها افزايشي جهشي نمايد ولي دولت قبل با سرشكن كردن درآمد اضافي ناشي از لغو يارانه‌ها بين مردم از افزايش حقوق مستقيم خودداري ورزيد و عملا اين اضافه حقوق را با عنوان توزيع همگاني يارانه نقدي جايگزين كرد.

2)‌ عملكرد دولت جديد در 6 ماهه نخست به ويژه در زمينه يارانه‌ها چگونه بوده است؟

دولت جديد با نگاهي متمايل به اقتصاد آزاد و رشد و توسعه كشور از طريق سازوكارهاي آن وارد عرصه اقتصاد شد. هر چند اين ديدگاه با شرايط جهاني از جمله wto(سازمان تجارت جهاني) سازگارتر و پوياتر است ولي متاسفانه دولت خود را در چاه هدفمندي يارانه‌ها اسير كرده و تمام هم و غم وي صرف رفع و رجوع و تغيير و ساماندهي جديد در هدفمندي يارانه‌ها شده است. هرگاه دولت اين نكته را مورد توجه قرار داده و بپذيرد كه يارانه‌اي كه توزيع مي‌شود ماهيتا يارانه نبوده، بلكه اضافه حقوق است، اين همه وقت و نيرو صرف آن نمي‌كرد.

تاكيد مي‌كنم اين مبلغ به دليل نيازمندي به مردم داده نمي‌شود بلكه
هنگامي كه دولت در ابتدا با جمع‌آوري نقدينگي با فروش 4 تا 10 برابري حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي، پولي را كه در دست مردم است گردآوري مي‌كند و سپس به خود آنها برمي‌گرداند، چه پول اضافه‌اي به جريان مي‌افتد، كه موجب تورم و افزايش نقدينگي شود؟
جايگزين اضافه حقوقي است كه مي‌بايستي توسط بخش خصوصي و دولتي بابت برش قيمت‌ها به دستمزدها تعلق مي‌گرفت. آيا درست است كه همه مقامات و حتي رئيس‌جمهور مرتبا از عنوان نيازمند براي 70درصد جامعه استفاده كند و با خواهش و تمنا از 30درصد ديگر بخواهند كه شما خود را در صف نيازمندان قرار ندهيد؟ و يا وزير اقتصاد از حق «راستي‌آزمايي» براي همه مردمي كه خود را نيازمند معرفي مي‌كنند، استفاده كند؟ آيا مردم ما از به كار بردن اين كلام توسط 1+5 خشنودند و يا احساس خوبي دارند؟ چرا يك وزير براي ماهي 45هزار تومان به خود اجازه مي‌دهد اصل را برخطاكار بودن گذاشته و ملتي را مورد راستي‌آزمائي قرار دهد؟ بر سر در خانه شيخ‌ابوالحسن خرقاني چنين نوشته بود: هركس در اين سراي درآيد نامش نپرسيد و ايمانش مجوئيد، چه آنكه به جان نزد خداي ارزد، البته نزد ابوالحسن به نان ارزد.

3) هدفمندسازي و تورم‌زايي

در خصوص تورم‌زائي يارانه نيز عامي و متخصص افراط مي‌نمايند. اگر 5 عامل عمده براي تورم بشماريم به يقين يارانه در آن جائي ندارد. متاسفانه با برچسب زدن تورم‌زايي يارانه از تشخيص واقعيت و علل اصلي تورم بازمانده‌ايم. تورم و افزايش نقدينگي از پديده‌هايي هستند كه عوامل شكل‌دهنده آنها كاملا معين و روشن است. هنگامي كه دولت در ابتدا با جمع‌آوري نقدينگي با فروش 4 تا 10 برابري حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي، پولي را كه در دست مردم است گردآوري مي‌كند و سپس به خود آنها برمي‌گرداند، چه پول اضافه‌اي به جريان مي‌افتد، كه موجب تورم و افزايش نقدينگي شود؟

تورم از آنجا ناشي مي‌شود كه منابع توليد و درآمدي جامعه به ركورد و تنزل كشيده شود. هنگامي كه يك خانواده بخشي از منابع درآمدي خود را از دست بدهد با صرف كردن اندوخته‌ها و سرمايه‌ها، وام و پول دستي از اين و آن گذران خود را سامان مي‌دهد. دولت‌ها نيز در چنين مواقعي با توسل به چاپ اسكناس و بي‌ارزش كردن پول ملي از مردم و ملت خود وام مي‌گيرند. بخشي از اندوخته‌ها و سرمايه ملي را فروخته و يا حق‌الامتياز استفاده از آنها را به خارجيان واگذار مي‌كنند.

ايران دوران تحريم متاسفانه از همه اين شيوه‌ها كه هزينه و ريسك بالايي دارد براي كسب درآمد استفاده كرد كه اقتصاد كشور را به قهقرا كشاند و تورم و نقدينگي دهشتناكي را پيش آورد. هنگامي كه به اذعان مسوولان مملكتي بيش از 9هزار ميليارد تومان برابر 3 ميليارد دلار (هر دلار = 3000 تومان) از سرمايه‌هاي مملكت توسط يك شخص در بازار جهاني به فروش رفته و پول آن برگردانده نشده، مي‌توان تصور كرد چه مبالغ هنگفت ديگري توسط اشخاص ديگر و يا كشورها از جمله چين و هند از منابع كشور به تاراج رفته و در حساب‌هاي بانكي خارج مسدود شده است. 10 برابر شدن حجم نقدينگي و متوسط الانه 40درصد تورم در 8 سال گذشته از ناديده گرفتن قانونمندي‌هاي اقتصادي و فرو ريختن ستون‌هاي توليد است والا تبديل مبلغ يارانه كالايي (نهادينه شده در اقتصاد كشورمان از زمان كشف نفت) به يارانه نقدي صرفا به آزادي انتخاب كالا و حاكميت مصرف‌كننده ياري رساند.

4)‌چاره چيست؟

راه‌حل‌هايي كه هم اكنون در دولت و مجلس به مرحله نهايي رسيده بسيار ابتدايي، پرهزينه، دردسرساز و حتي غيرقانوني است. چگونه خانواده‌هايي را كه نزديك به 30ماه وجوهي دريافت كرده‌اند و در سبد مصرفي آنها مخروج شده مي‌خواهيم محروم نمائيم؟ به ويژه آنكه همزمان يك جريان افزايش عمومي قيمت‌ها نيز از ابتداي سال 93 اعمال خواهد شد. بايد توجه داشت كه طبقات پردرآمد جامعه به سهولت دهها برابر آنچه محروم شوند را در بهاي خدمات و حتي كالاي خود منظور و به جامعه منتقل مي‌نمايند. راه چاره اين است كه به جاي خط‌كشي و جدا كردن مردم از يكديگر با محسوب نمودن يارانه در حقوق و دستمزد آنان (حق عيال و اولاد  و...) وضعيت بالغ بر 60درصد مردم از يارانه‌ها فارغ شود.

باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۳۰
عجب قصه ای شده
اگر حذف کنه خوب به قول یه سری با عدالت اجتماعی جور درنمیاد و مگه بیت المال واسه همه نیست
اگر حذف نکنه خوب کلی ضرر هر ماه زده میشه به دولت
البته بهتره برای قشر پولدار و واقعا پولدار حذف بشه در مرحله اول
چون قشر پولدار چه میلیارد میلیارد بهشون بدی چه ندی همیشه ناراضی هستن
جالب ترین چیز اینجاست همه تو فیسبوک و ... از قشر فقیر مایه میزارن و فریاد وا اسفا واسه فقرا میدن ولی وقتی به پولدارترینهاشون میگی 45 تومن نگیر بزار فقرا بیشتر بگیرن همه سریع میشن پس چی شد عدالت اجتماعی و .. (210075)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۲۰:۲۰
حق مسلمِ تمامِ ایرانیان _بهره مندی ازحداقلِ احتیاجات ضروری وبیولوژیک است. اگردرمملکت اسلامی نمی توانند « عدلِ علی(ع)» را اجراکنند، چرابایدازآن طرف بام سقوط کنندو به نیازمند و بی نیاز یارانه مساوی بپردازند؟ اشتباه بزرگ ؛خرج کردن بودجه عمومی وعمرانی وبهداشتی وزیربناییِ کشورکه به همه نسل های گذشته وآینده تعلق دارد، برای خوشایند ثروتمندانی است که ازهمه امکاناتِ عمومی بیش از استحقاق خود استفاده می برندو به هزاردلیل مالیات وعوارضِ کافی هم نمی پردازند! (210141)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۵۱
وضعیت گرانیهادر این روزها نا امید کننده و در مرز هشدار است لذا دولت کاری نکند که مردم در مقایسه دولتها به این نتیجه برسند و اعلام نمایند " خدا پدر ومادر دولت قبلی را بیامرزد ". (210084)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۱۱:۰۵
نباید انتظار زیاد داشته باشیم. عامه مردم که از ریز مسائل سیاسی و اقتصادی خبر ندارن ممکنه فردا بگن صد رحمت به دولت قبل ولی برای گذران این دوران باید مردم و دولت این فشارو تحمل کنن تا اگه بشه هم قیمتا واقعی بشه هم یه نظام مالیاتی درستی ارائه بشه که اتکای ما به نفت کمترشه و درامدای غیر نفتی مون افزایش پیدا کنه . ضمن اینکه ما تورم داریم فقط مقدارش از 36 به 30 یا 29 کمتر شده یعنی مقدار رشد گرونیها کمتر شده و میشه . مطمئننن دولت کارش خیلی سخته. (210178)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ۱۳:۱۶
برادر من !من که سی وچها سالمه همش تو فشاراقتصادی بودیم آخه تاکی؟ (210650)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۱۱:۰۸
اگرم بخواد این کارو بکنه موندم چجوری میخواد با توجه به جامعه آماری ناقص پردرامدارو شناسایی کنن؟ تا مشکلات سبد کالارو نداشته باشیم (210179)
m-f
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۰۹:۵۵
افسوس كه اين مزرعه را اب گرفته ... (210085)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۱۰
با تشکر از جناب صدر . امیدوارم جناب روحانی و تیم اقتصادی دولت بدور از باج دادن به افراظیون که هر روز در پی ویران کردن مملکت هستند در این نظریه بررسی و تفکر نمایند . (210087)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۴۰
مخالفان دولت از خداشونه كه يارانه ها قطع بشه چون مي دونند كه هواداران روحاني و دولتش بشدت ريزش خواهند كرد بنابراين به تعداد هر ريزش حداقل يك مخالف به مخالفان فعلي دولت اضافه خواهد شد و لذا وضعيت به سود مخالفان و به ضرر روحاني تغيير معناداري پيدا خواهد كرد. پس چرا عاقل كند كاري كه باز آرد پشيماني. بگرديد راه هاي ديگري پيدا كنيد.اگر زمان احمدي نژاد از بيخ و ريشه اين يارانه داده نمي شد امروز حرفي نبود ولي وقتي داد ديگه مردم حاضر به قطع آن نيستند و اگر هم اجباراً از دريافت اون محروم بشن ناراضي ميشن (210090)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۸:۱۴
چه ربطی داره حرفاتون .خداییش مخافان یارانها خودت میدونی کیا هستن نمونش آقای رفسنجانی است .باوجدان وخدایی وباعدالت سخن بگویید لطفا.باتشکر (210855)
انتخاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۰:۴۳
كار درست يعني انجام يك عمل صحيحي در زمان صحيح و يارانه با اينكه مانند مواد مخدر براي جامعه است ولي نبايد حذف شود حداكثر بايد عين مبلغ تبديل به سبد كالاهاي اساسي شود تا نارضايتي عمومي ايجاد نشود متاسفانه اصلاحات سرنوشتش به اين دولت گره خورده نبايد گذاشت طرح حذف يارانه عملي شود (210091)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۲۴
عالی بود .چرا دولت از نظر چنین کارشناسانی استفاده نمی کند ؟!!!حرف حساب جواب نداره . (210095)
خواجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۳۳
بسيار خوب و قابل بررسي است (210097)
علمداری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۳۳
در این مقاله به نحوی دیگر به یارانه ها پرداخته شده که قابل تامله .... اما واقعیت اینه که یارانه تورم زاست وبه نظرم باید به این دیدگاه احترام گذاشت و بررسی کرد و تصمیم منطقی تری نسبت به پیشنهاد دولت و مجلس اخذ کرد یا با بالا بردن قیمت حامل های انرژی یارانه ها را افزایش نداد آنهم به تدریجی (210098)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۰:۴۱
به قول اقای صدر یارانه چندان تورم زا نیست چون تا قبل از اعمال تحریم ها -حدود تابستان 91 -در حالی که یارانه ها حدودا یک سال ونیم می شد که توزیع می گردید اما تورمی ایجاد نکرده بود. (210456)
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۰:۴۹
تصور کنید : افزایش قیمت حامل های انرژی + افزایش قیمت سایر کالاها به تبع افزایش قیمت انرژی +حذف یارانه حدود 20000000 نفر .چه نظری مردم نسبت به این دولت خواهند داشت. (210457)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۲:۱۴
حرف درست زیاده اما کو گوش شنوا (210103)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۲:۱۷
این یکی از اساتید با سابقه اسم نداره!؟ (210104)
تهراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۲۵
شما چطوري مطلبو خوندي؟ مگه اسم ( دكتر سيدمحمدتقي سيدصدر) را در اول خبر نخوندي، داداش؟ (210128)
بهتاااش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۲:۲۹
ما هم به یارانه نیاز داریم
خاهشن شوک وارد نکنید
تازه داریم برمیگردیم به یکسال پیش(هنوز تا 8 سال پیش خیلی راه داریم) (210105)
صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۲:۳۶
با سلام
به نظر من به همه یارانه پرداخت شود ٰ اما به ازای استفاده بیشتر از انرژی سوختی و سایر امکانات نمره منفی به انها تعلق گیرد . برای مثال
1- به ازای داشتن هر دستگاه خودرو شخصی در خانواده 10 درصد از یارانه خانواده کاسته شود .
2- به ازای هر مساحت بیش از 100 متر مربع 10 در صد از یارانه خانوار کاسته شود بستگی به جمعیت و نوع شهر ها میانگین تعریف شود .
3-به ازای اشتغال افرد در خانوار هر شغل 10 درصد کاسته شود .شعل ها طبقه بندی گردد بر حسب درامد 1و2و 3
4- و الا غیره و ..در نهایت پرداخت مدیریت شود. (210107)
اسحاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۳:۰۷
درمرحله اول هم مشکل دهک بندی پیش امد که اخرش به همه متقاصیان دادند.پس مشکل سیستم اماری دولته که ناقصه اول زیر ساخت درست کنید بعد اجرا (210109)
ابوالحسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۴:۳۴
بر سر در خانه شيخ‌ابوالحسن خرقاني چنين نوشته بود: هركس در اين سراي درآيد نامش نپرسيد و ايمانش مجوئيد، چه آنكه به جان نزد خداي ارزد، البته نزد ابوالحسن به نان ارزد (210113)
گلستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۶:۱۳
مردم نم نمک دارند از این دولت ناامید می شوند.
امیدوارم اگر دولت رویه خودش را اصلاح نکند اصلاحطلبان کم کم خودشان را کنار بکشند در غیر اینصورت ضربه ای خواهند خورد که دیگر هیچوقت نتوانند کمر راست کنند.
الا ن در خیلی از استانها بیش از 80 درصد مدیران کل و فرمانداران تغییر نکردند.
در استان ما (گلستان) که یکی از اصلی ترین پایگاههای اصلاحطلبان است هنوز هیچکدام از فرمانداران تغییر نکردند و تنها چند نفر از مدیران کل عوض شدند.و این خیلی مشکل ساز خواهد شد در آینده. (210120)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۷:۱۸
به نظر مي رسد اين استاد خواسته است به هر قيمتي شده يك نظري بدهد. البته آسمان و ريسمان را دوخته تا نظرش مهم به نظر برسد. مي گويد چرا دولت چرا از عبارت راستي آزمايي استفاده كرده است. غرب هم همين را براي ملت ما استفاده كرده است و ملت از اين عبارت خوشش نمي آيد. آخر كف پا چه ربطي به پيشاني دارد؟ (210123)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۲۲
خيلي ها هم نظرشون اينه كه يارانه را همه بايد بگيرند ولي اونايي كه فقيرترند به نسبت فقر و نيازشون يارانه بيشتري بگيرند. (210126)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۲۴
بايد براي ملت بصورت دقيق و رقمي و بصورت درصدي بگويند منابع و مصارف يارانه ها از كجاست؟ مثل حصول منابع يارانه ها ا چقدر ش از فروش و صادرات نفت خام است چقدر ش از آزاد شدن قيمتها است!؟ (210127)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۲۵
در بسياري از مناطق شهري كشور تعهدات دولت مبني بر توسعه حمل و نقل عمومي و ارزان در ازاء حذف يارانه ها عملي نشده است بجز در مراكز استانها آنهم تا حدودي!! چرا!؟ (210129)
جهاد نيروگاه سازي !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۳۲
بردن گاز طبيعي به درون دهها ميليون واحد مسكوني و ساختن ميليونها نيروگاه كم بازده در منازل مسكوني بجاي ساختن نيروگاههاي گازي و بخاري فراوان و توليد انرژي شگفت انگيز و بدون تلفات برق صرف نظر از ارزش زماني خود كشور را در آينده نچندان دور با بحران وسيع انرژي مواجه ميكند (210130)
انعكاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۸:۴۱
كاهش دادن و بصفر رساندن تورم ، وظيفه هر دولت و حاكميت مردمي است اگرچه مطلوب است تورم منفي هم بشود. شما تورم را صفر كنيد ملت هيچ نيازي به دريافت يارانه شما نخواهند داشت آنگاه مردم با كت يد خود زحمت خواهند كشيد و گذران زندگي خواهند نمود. (210131)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۲۱:۱۰
به خدا اگه روحانی یارانه بعضی ها رو نده خیلی از رایاش ریزش پیدا می کنه و احمدی نژاد با شعار یارانه برای همه ملت ایران دوباره کاندید میشه دوباره اوضاع داریم دوباره باید بزنیم تو سر خودمون به خدا حذف یک نفر از یارانه بگیران هم خیلی هزینه برتر است. (210149)
حامي روحاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۲۲:۳۹
باقي ماندها. . . .از دولت دهم در درون دولت تدبير و اميد در حال امحاء و نابود كردن اسناد . . . هستند و ما بيكار نشسته ايم !! آقاي روحاني ! اصلاح طلبان ، كاري كنيد!!!!!!!! (210154)
روحان
Romania
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۰۹:۱۹
حذف يارانه ها مساوي باگراني وبدبختي مضاعف اقشار جامعه خواهد بود.اينقدر استرس برمردم وارد نكنيد. (210174)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۸:۴۸
احسنت حرف دل من را هم زدی (210862)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۰۳:۲۴
حذف یارانه ها برای دولت روحانی پا گذاشتن روی پوست خربزه ای است که مجلسی ها زیر پایش انداخته اند. بهتر است نظر سنجان دولت به حاشیه شهرها و مناطق فقیر نشین سری بزنند (کسانی که در حذف یارانه ها مثل برنامه سبد کالا ضربه می خورند چون از نظر آماری اصلا آدم حساب نمی شوند) و خطر این پوست خربزه را به چشم ببینند. (210167)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۰۵:۲۳
بهترين راهكار براي دولت اين است كه از بيشنهادات اقتصاددانان زبده در اين مورد حداكثر استفاده را بكند تا بلكه بتواند ملت ايران از اين بلاي يارانه كه مثل خوره به جان ملت واقتصادايران افتاده است با سربلندي نجات دهد ؛ (210169)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۱۳:۰۲
تازه اولشه.دولت تدبیر وامید برا مردم خوابهای خوبی دیده اند... (210210)
حامي روحاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۲۰:۴۵
ما براي كمك به دولت آقاي روحاني كه قصدش تنها خدمت به محرومين وزحمتكشان و البته به تمام ملت است و جمع كردن ويراني هاي به بار آمده از دولت احمدي نژاد است با وجود اينكه دريافت يارانه را حق مسلم خود مي دانيم اگر آقايان موسوي و خاتمي بفرمايند تا زمان معين از اين حق خود موقتا مي گذريم! (210592)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۲۰:۵۰
چونكه منبع اصلي اختصاص يارانه ها از درآمد خام فروشي و صادرات نفت ملي ايرانيان است لذا حذف هر تبعه ايران از ليست يارانه بگيران به احتمال زياد ايراد و اشكال حقوقي پيدا خواهد كرد! آقاي روحاني بايد از نمايندگان بخواهند كه منبع مطمئن پرداخت يارانه ها را مشخص كنند مثلا از دهها هزار سرمايه دار زالوصفت كه با فرار مالياتي ميلياردر دلاري يا ميليونر دلاري گمنام شده اند ماليات بستانند!!!! (210594)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۱۳:۵۶
خدا پدرومادر احمدی نژاد را بیامرزه و به خودش سلامتی عطا کنه انشاءالله !
این دولت مثلا تدبیر را نیز شناختیم! همه را ناامید کرد از این همه بی تدبیریهای رنگارنگ! احمدی نژاد به خدا لحظه شماری میکنیم تا برگردی! انشاءالله
بهارجان سانسور نکنی! منتشر کن لطفا ! خدا خیرت بده. تشکر میکنم (210234)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۹:۱۶
از یه نظریه و تحلیل ذوق زده شدی!!! (210487)
فکرآزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۱ ۲۲:۴۴
با نظر نویسنده محترم موافقم و خواهان توجه جدی دولت تدبیر و امید به این مقاله مهم هستم. (210429)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۰:۰۸
آقاي روحاني فريب وسوسه گران را نخوريد. يارانه به همه بدهيد.اگرچه مقدارش كم باشد. (210450)
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۰۸:۴۱
در بند3 ایشان گفته اند پولی که از مردم با بالا رفتن قیمت سوخت وانرژی گرفته شده دوباره به آنها بازمی گرداند و تورم زا نیست.در حالی که سهم 20درصد بخش تولید پرداخت نشده.دوم تاکید بر اختصاص یارانه به عنوان حق عیال و فرزند در حقوق ماهیانه. اولا بخش عظیمی نیروی بیکار یا مشاغل کاذب داریم که حقوق بگیر یا جز عیال کارکنان قرار نمی گیرند.دوم اینکه بخش غیر دولتی خود را ملزم به اینکار نمی بیند بلکه مبالغ یارانه را بخشی از اضافه حقوق تکلیفی سالیانه که خود می بایست پرداخت کند قرار خواهد داد. (210483)
سعید اکبری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۱:۳۵
فرض کنید یه متخصص قلب و عروق با یکی که از روی تنبلی و بی عاری بیکار هم هست. درآمد اولی ماهی 20 میلیونه و دومی هیچی. حالا چرا باید به ایشون که برای جامعه یه سربار هستند یارانه در نظر گرفت و برای اون متخصص مفید برای جامعه حذف کرد. درسته که تاثیری روی ایشون نداره ولی ایا اینطوری اونوقت عدالته؟ من باشم از دومی هم میگیرم میدم به متخصص و مهندس کارامد. (210507)
جمش..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۲:۳۵
يارانه به تعدادي خاص همان گدا پروري دولت قبل است. يا همه يا هيچ كس. هرچه ميكشيم،از اين لشكر گدا پروران است. اگر هم مي خواهيدكه افراد خاصي باشند،بدهيد به دانشجويان رشته هاي مفيد كه گم نشود. (210519)
فرمان
Japan
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۵:۰۳
من یک خانو دده 3نفره درخانه گلی 33 متری در روستا بیکار کاامل زندگی سخت نباشهه (210534)
گنبدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۵:۱۶
چرا خودتان را با لحاف ملا سرگرم کردین؟ یارانه مال همه است وباید پرداخت بشه . آقایا ن از خاصه خرجیها کم کنند الکی به بهانه و بی بهانه به کشورهای دیگه پول مفت ندهند دزدی نکنند وبه فکر ملت ایران باشند پول کم نمیاد که هیچ اضافه هم میاد . (210540)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۱۷:۴۰
گرچه از اول اشتباه بود.ولي حالا براي هر ايراني حق آب وخاك است. نبايد كسي را حذف كرد،اگرچه ميلياردر باشد. (210568)
جهاد نيروگاه سازي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ۲۱:۱۹
كارشناسان دلسوز از دهها سال قبل و بخصوص بعداز انقلاب در رابطه با مافياي حمل و نقل و واردات افسار گسيخته خودروهاي ديزلي باربر و مسافر بر و جايگاه خالي توسعه ريلي كشوربه دولتها هشدار داده بودند و نقشي كه اين مافيا در جلوگيري از توسعه صنعت شگفت انگيز ريلي ايفا مي كنند وليكن معلوم نيست چه كسي بايد تصميم گيرنده اصلي باشد!؟ امروز ميبينيم كه يك صنعت توسعه يافته ريلي ميتوانست چه صرفه جويي شگرفي در مصرف سوخت كشور بوجود بياورد!افسوس (210598)
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ۱۴:۳۷
شایسته است مسئولین اقتصادی دولت مطالب جالب ودرست ایشان رامدنظرقرار داده واز پیشنهادهای اقای دکترسیدصدراستفاده نمایند (210663)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ۱۷:۲۰
یارانه بس کنید روزی از خدا بی منت بخواهید. (210687)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۴:۲۴
با تشکر از این استاد که واقعا حرف دل مردم بیان کرده (210827)
كورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۷:۰۲
آقاي كارشناس كه در نظريات خود كم كردن نرخ معافيت مالياتي يك راه حل بيان مي كني يا نمي داني پرداخت كنندگان اصلي ماليات چه كساني هستند همه مي دانند پرداخت كنندگان نقد ماليات اقشار آسيب پذير كه همان كاركنان دولت هستند مي باشند و ثروتمندان راه فرار مالياتي را خيلي خوب دانسته و سيستم دريافت ماليات در ايران كاملا سنتي است ضمنا دولت اگر هدفش قطع يارانه به خصوص از كاركنان دولت خواهشاً قيمتها را هم به 3 سال قبل برگرداند افزايش سالانه حقوق كاركنان در اي 3 سال 35 الي 40 در صد بوده ... (210846)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۸:۰۵
سلام
برای چی باید حتما یارانها وسهامها راقطع کنند.ببخشید این حرفو میزنم مثلا آقای xکه تومجلس است حقوقش زیاد است شماهایی که در راس کار هستین چرا به زیردستها وپایینتر ها توجه نمیکنید اگر برای شما صرف ندارد برای ما فقیروکم درآمدها خیلی هم عالیه/چقدر شماها بد هستید وقتی مجلس تصویب میکند چرا باید کاری کنید که آنها رابرداریدمطمئن باشید اگه یارانهاو..رابخواهید برداریدگرونی همچنان بیشتر هم میشود غیراز اینکه قبل از انتخابات یه دفعه طلا آمد پایین (210852)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ۱۸:۰۸
وبعد از آن دوباره رفت بالا .هستند کسانی که بدون اینکه بخواهند یارانها رابردارند میتوانندازنظراقتصادی درست آن را اجراکنند اما.. (210853)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ۱۰:۱۷
مالكيت و بهره برداري مستقيم از چاههاي موجود نفت و گاز كشور چه در خشكي و چه در دريا را در قالب سهام عدالت ( قابل خريد و فروش در بورس) و بصورت تشكلات تعاوني به تك تك ملت باز گردانند. براي نسلهاي آينده هم قوانين ارثيه و بهره برداري هاي جديد را تصويب نمايند خزانه دولت نيز ماليات منطقي از ارزش هر بشكه نفت خام يا هر متر مكعب گاز را وصول نمايد. (210911)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ۱۵:۰۲
عقل سالم در بدن سالم است . متاسفانه سران و سیاست مداران ما از حیطه ورزش دور شده اند که این امر در تصمیم گیریهای آنان که با مال و زندگی مردم گره خورده ارتباط مستقیم داشته بهتر ه قبل از تصمیم گیری برای یارانه ها یک تصمیم جدی برای پشت میز نشینهای ما بکنند که ساعتها پشت میز نشسته و بدون اینکه تحرکی برای سلامتی خودشان داشته باشند تصیمیم کبری برای ما ملت نگیرند (210986)