به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۴۴۰۱۳
عقب‌نشینی شوراهای اصلاح‌طلبان در برابر تشکیل نهاد جدید در جریان اصلاحات

پارلمان اصلاحات؛ بودن یا نبودن؟

سجاد خداکرمی- روزنامه بهار
چندی است که جمعی از اصلاح‌طلبان برای تشکیل «پارلمان اصلاحات» تلاش می کنند، نهادی جدید برای همگرائی بیشتر میان اصلاح‌طلبان در شرایطی که دو نهاد شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات و دیگری شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی 5سال اخیر عهده دار این مسئولیت بوده اند. پارلمان اصلاحات در حالی در آستانه تأسیس و آماده شدن برای برگزاری اولین اجلاسیه در دوم خرداد سال 97 است که برخی از اصلاح‌طلبان تشکیل نهاد جدید را باعث ایجاد دودستگی در جریان اصلاحات می‌دانند و این در حالی است که روز گذشته خبرهایی از تمایلات بخش بیشتری از اصلاح‌طلبان تصمیم گیر در دو نهاد مشورتی و تصمیم گیر در این جریان سیاسی تأسیس آن مطرح شد.یک دهه قبل طرح پارلمان اصلاحات از سوی محمدرضا نجفی، شهردار تهران مطرح شد اما هیچ‌گاه به مرحله اجرایی نرسید. این ایده که در سال 87 از سوی اصلاح‌طلبانی چون نجفی اجرایی نشد، بعد از یک دهه تأخیر در یکی از جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید.

این در حالی بود که در ابتدا جز طیفی از اصلاح‌طلبان، سایر طیف‌هاي این جریان سیاسی نظر مساعدی بر تشکیل پارلمان اصلاحات نداشتند و حتی صحبت از عدم موافقت سیدمحمد خاتمی با این ایده بود اما اکنون به نظر می‌رسد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات توانسته تا حدی نظر خود را به ثمر برساند. طرح تشکیل پارلمان اصلاحات در پاییز امسال در یکی از جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسید؛ جلسه‌ای که اما و اگرهایی پیرامون آن وجود داشت و برخی اخبار حاکی از آن بود که همه اعضا در جلسه حاضر نبودند و در غیبت آنان طرح تشکیل پارلمان اصلاحات به تصویب رسیده است. با این حال بعد از جلسه مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری مأموریت یافت گزارش تصویب این طرح را به سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات ارائه کند. در حالی که کواکبیان بعد از این جلسه اعلام کرد رئیس دولت اصلاحات با ایده تشکیل پارلمان اصلاحات موافق کرده است.

اما عبدالله ناصری، یکی از اعضای شورای مشورتی خاتمی ادعای دبیرکل حزب مردم‌سالاری را رد کرد و درباره جزئیات جلسه ادعایی کواکبیان با خاتمی چنین توضیح داد: «آقای کواکبیان نزد آقای خاتمی آمدند و گزارشی درباره پارلمان اصلاحات دادند که آقای خاتمی هم این گزارش را شنیدند ولی تصمیم‌گیری در این زمینه را به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی سپردند.» اظهارات ناصری مبنی بر واگذاری تصمیم‌گیری تشکیل پارلمان اصلاحات به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از سوی محمود میرلوحی، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری و حسن رسولی، عضو شورای مشورتی تأیید شد. این دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تأیید اظهارات ناصری، بر ادامه کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کردند. میرلوحی اعلام کرده بود که تشکیل پارلمان اصلاحات از نظر شورای‌عالی سیاست‌گذاری منتفی شده است و رسولی نیز تأکید کرده بود نظر شــورای مشورتی ادامه‌کار شورای‌عالی سیاسـت‌گذاری بـا تقویت نقاط قوت و رفع نواقص است.

پایان مخالف خوانی؟
اما هنوز یک ماه از این سخنان نگذشته که به نظر می رسد شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای مشورتی از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و تشکیل پارلمان اصلاحات را کاملاً منتفی شده نمی‌دانند. در همین ارتباط عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان گرچه هنوز مخالف تشکیل پارلمان اصلاحات است اما می‌گوید اگر نظرجمعی اصلاح‌طلبان بر تشکیل این نهاد باشد شورای‌عالی سیاست‌گذاری همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و احتمال حذف شورای مشورتی وجود دارد. وی در این ارتباط اظهار کرد: «فرآیند تصویب پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که آقای رهامی و کمالی پیگیر آن هستند فرآیند خاصی داشت؛ مثلاً در روز رأی‌گیری برخی از اعضا حضور نداشتند اما این مساله تصویب شد و گزارش آن را هم به آقای خاتمی دادند.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: «آقای خاتمی بعد از ارائه این گزارش تصمیم‌گیری درباره تشکیل پارلمان اصلاحات را به جمع سپردند.» ناصری در همین حال اضافه کرد: «با این حال نه در شورای مشورتی و نه در شورای عالی سیاست‌گذاری فضای پذیرش پارلمان اصلاحات حاکم نیست اما از آنجایی که اصلاح‌طلبان تابع نظر جمعی هستند اگر اتفاقی نظری صورت گیرد نهایتاً پارلمان اصلاحات حکم همان ناظر بر عملکرد شورای‌عالی سیاست‌گذاری را خواهد داشت.»

به گفته او اگر پارلمان اصلاحات تشکیل شود جایگزین شورای مشورتی خواهد شد. او در همین حال تأکید کرد: «اگر نظر نهایی اصلاح‌طلبان بر این باشد که پارلمان اصلاحات تشکیل شود به معنای پایان کار شورای عالی سیاست‌گذاری نیست. شورای‌عالی سیاست‌گذاری با اصلاحاتی به کار خود ادامه خواهد داد.»این سخنان ناصری البته در شرایطی مطرح شد که روز دوشنبه سخنگوی حزب کارگزاران گفت: این حزب با ایجاد یک مجمع ملی با هر نامی که باشد ولی نهاد بالادستی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان تلقی شود و نقش هماهنگ‎کننده را داشته باشد، موافق است. حسین مرعشی در خصوص ضرورت تغییرات در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با ایجاد پارلمان اصلاحات و حضور یا عدم حضور محمدرضا عارف در این شورا گفت: دوره جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعالیت خود را شروع می کند و آقای عارف هم در شورا حضور دارد. وی در این باره که با روی کار آمدن پارلمان اصلاحات آیا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به فعالیت خود ادامه می دهد یا خیر؟ گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان سر جای خودش خواهد بود و نقش هماهنگی و اجرایی -دولت - و مجمع عمومی (به عنوان نهاد بالادستی شورا) نقش مجلس را بازی می کند. مرعشی تاکید کرد: قرار بر حذف شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیست و این شورا و مجمع عمومی که تشکیل خواهد شد هر کدام نقش خود را ایفا می کنند.

این‌ها در کنار همدیگر و در دو سطح فعالیت خود را خواهند داشت. این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص حضور محمدرضا عارف در پارلمان اصلاحات هم گفت: اگر آقای عارف عضو باشد من به او رای خواهم داد. همچنین یدالله طاهرنژاد، عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اما تشکیل پارلمان اصلاحات را جدی‌ دانست و خبر داده است که اعضای هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری با تشکیل پارلمان اصلاحات موافقت کرده‌اند. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: «شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیرامون موضوع برگزاری پارلمان اصلاحات در یک ماه اخیر جلسه‌ای برگزار نکرده اما آقای مرعشی از اعضای هیات رئیسه رأی استمزاجی گرفته‌اند که کسی مخالفتی نداشته است.» طاهرنژاد با بیان اینکه «شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مخالفتی با پارلمان اصلاحات ندارد» گفت: «پارلمان اصلاحات یک نهاد بالادستی است و حوزه مأموریت و مسئولیتش متفاوت از شورای‌عالی و شورای هماهنگی خواهد بود.»

مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۴:۰۳
مهم وجود شورای عالی یا پارلمان اصلاحات نیست مهم انتخاب افراد متخصص مردمی و اصلاح طلب اصیل و شجاع است به عنوان کاندیداهای طیف اصلاح طلب (358634)