به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۴۵۶۳۵
سازمان امنیت و همکاری اروپا:

رای‌دهندگان روس «گزینه واقعی» نداشتند

گروه بين‌الملل: سازمان امنیت و همکاری اروپا یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:« ما در انتخابات اخیر روسیه نظاره‌گر فقدان 'گزینه‌' واقعی و رقابت انتخاباتی بودیم».
رای‌دهندگان روس «گزینه واقعی» نداشتند
این سازمان در ادامه بیانیه اذعان داشت که محدود کردن آزادی‌های اولیه، فقدان آزادیِ عمل در جهت ثبت‌نام نامزدها برای شرکت در انتخابات منجر به عدم مشارکت سیاسی واقعی در بین شهروندان روسیه شده‌ است. سازمان امنیت و همکاری اروپا ارزیابی خود از انتخابات روسیه را بعد از اعلام پیروزی قاطع ولادیمیر پوتین با کسب بیش از ۷۶ درصد آراء اعلام کرد. با این پیروزی ولادیمیر پوتین برای یک دوره شش ساله دیگر زمام امور را در روسیه به دست گرفت. منتقدان پوتین، از جمله رهبر اپوزیسیون الکسی نوالنی که از شرکت در کارزار انتخاباتی محروم شده بودند، ادعا می‌کنند تخلفات انتخاباتی گسترده‌ای در سراسر روسیه انجام گرفته‌است. ناظران انتخاباتی ازهدایت اجباری کارمندان به سمت صندوق‌های رای توسط کارفرمایان‌شان گزارش داد‌ه‌اند.

کمیسیون مرکزی انتخابات در روز دوشنبه صبح گفت که هیچ شکایتی جدی از نقض قوانین یا تخلفات دریافت نکرده است اما سازمان امنیت و همکاری اروپا می گوید از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو، آزادی بیان، آزادی تجمع و تشکل در روسیه محدود شده‌ است و تعدادی از فعالان سیاسی که مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال می‌بردند، دستگیر شده‌اند. در بیانه سازمان امنیت و همکاری اروپا آمده است: «ناظران تخلفات متفاوتی را ثبت کردند. جو سیاسی حاکم بر انتخابات اخیر ریاست جمهوری روسیه را بدین‌گونه می‌توان توصیف کرد؛ فشار بر شهروندان برای شرکت در انتخابات به منظور بالا بردن آمار مشارکت، فشار مداوم بر جامعه مدنی و عدم پخش گزارشات انتقادی در رسانه‌ها ».

این سازمان معتقد است که از لحاظ جنبه‌های تکنیکی و قانونیِ برگزاری انتخابات، تخلفات گسترده‌ای صورت نگرفته‌ است اما «رییس جمهور فعلی، ولادیمیر پوتین، در مناظره‌ها و کارزار‌های انتخاباتی شرکت نکرد. این درحالی است که پوشش وسیع فعالیت‌های رسمی او به منزله حضور غالب در تمامی رسانه‌ها بود».
مایکل جرج لینگ، هماهنگ کننده ویژه و مدیر ناظر کوتاه مدت سازمان امنیت و همکاری اروپا در مسکو به خبرنگاران گفت: «انتخاب کردن بدون رقابت واقعی، همان‌طور که اینجا شاهدش بودیم 'گزینشی' واقعی نیست». او اضافه کرد: «در جایی که چارچوب قانونی بسیاری از آزادی‌های اساسی را محدود می‌کند و نتیجه انتخابات شک برانگیز نیست، برگزاری انتخابات هدف اصلی خود را از دست می‌دهد. هدفی که منظور آن توانمند ساختن مردم برای انتخاب رهبرانشان است».
مرجع : يورونيوز