به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۴۵۸۹۰

چهارمحال و بختیاری پیوندی از تاریخ و طبیعت

گروه جامعه: سنت میهمان نوازی، صنایع دستی، بناهای تاریخی، طبیعت بکر و آب و هوای مطبوع چهارمحال و بختیاری سبب شده تا این استان مقصد مناسبی برای دوستداران تاریخ و طبیعت باشد.
چهارمحال و بختیاری پیوندی از تاریخ و طبیعت
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت های بی بدیلی در حوزه گردشگری بویژه گردشگری طبیعی است، به نحوی که جاذبه های بوم گردی این استان که در قالب طبیعت بکر و زندگی مردم عشایرنشین آن می گنجد، می تواند برند معتبر و منحصر به فردی از گردشگری طبیعی را در کشور و همچنین در عرصه بین الملل به خود اختصاص دهد.قرارگیری بخش وسیعی از جنگل های زاگرس، وجود بیش از یک هزار چشمه و 300 چشمه آب معدنی، پنج منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی و یک اثر طبیعی ملی، آبشارها، غارها، تالاب ها و سواحل رودخانه زاینده رود و کارون بخشی از جاذبه های طبیعی خاص این استان است و حضور عشایر کوچنده در دامنه کوه های سرسبز زاگرس، منظره بکری از زندگی بشر در عصر مدرن را به تصویر می کشد که می تواند چشم هر بیننده ای را به وجد آورد و گردشگران را از فرسنگ ها فاصله به این منطقه بکشاند تا با مشاهده این مناظر یکی از عجایب تاریخ طبیعی و مهمترین تجربه های گردشگری خود را ثبت کنند.اما در کنار این ظرفیت های طبیعی، چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت های فرهنگی و یادمان های تاریخی ویژه ای است که می تواند برای دوستداران تاریخ و علاقمندان به فرهنگ و هنر جذاب باشد.

** صنایع دستی استان جلوه ای از تبلور باروهای فرهنگی
صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از جلوه های تبلور باروهای فرهنگی و تاریخی مردمان این دیار است. قالی بافی، چوخابافی، نمدمالی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، جاجیم بافی، قفلسازی و خاتم از مهمترین صنایع دستی این استان به شمار می رود که فعالیت در رشته های قالی بافی، گلیم بافی و نمد از عمومیت بیشتری برخوردار است.چهارمحال و بختیاری از جمله مناطقی است که به سبب وجود اشکال متنوع شیوه زندگی در این استان دارای صنایع دستی حوزه عشایر کوچرو، عشایر اسکان یافته، روستاییان و اقشار شهرنشین است.تولیدات صنایع دستی استان تاکنون موفق به کسب 7 نشان یونسکو و 37 نشان ملی مرغوبیت کالا شده است. همچنین 9 رشته صنایع دستی استان از جمله گلیم بافی، خورجین بافی، ساخت عروسک محلی بازبازک، بافت چوخا( جامه پشمین)، بافت عروسک لیلی، قالی بافی محلی و آهنگری سنتی در فهرست ملی آثار معنوی به ثبت رسیده است.در نوروز امسال 30 بازارچه دائمی و موقت صنایع دستی در نقاط مختلف استان برپا شده و فرصت خوبی را برای مسافران و گردشگران نوروزی فراهم کرده تا ضمن آشنایی با صنایع دستی استان این محصولات را به عنوان سوغات و یادگاری خریداری کنند.

** سنگ نبشته های مشروطه
از دیگر جاذبه های تاریخی استان می توان به کتیبه های مشروطه واقع در روستای دهچشمه شهرستان فارسان اشاره کرد. این کتیبه ها متعلق به دوران مشروطیت توسط 2 تن از رهبران جنبش مشروطه خواهی بختیاری به نام های سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده است. کتیبه ها در چهار قسمت مجزا به سینه صخره های سیلیسی و به ترتیب حدوث زمان از راست به چپ حجاری شده است. نوع کتیبه ها نستعلیق گهگاه با خط شکسته آمیخته شده است.کتیبه های اول و دوم به دستور سردار ظفر در خصوص چگونگی آغاز و انجام جنبش مشروطه خواهی است و کتیبه های دیگر به دستور علی قلی خان سردار اسعد بختیاری در همان زمینه قبلی و خصوص لغو شدن القاب در سال 1304 هجری شمسی به دستور مجلس شورای ملی حجاری شده است.

** قلعه سردار اسعد بختیاری
علی قلی خان سردار اسعد بختیاری در سال 1318 هجری قمری قلعه ای در منطقه جونقان شهرستان فارسان برای سکونت خود بنا کرده است. این قلعه در 14 هزار مترمربع با نماهای بیرونی متفاوتی ساخته شده است. این قلعه زمانی که سردار اسعد بختیاری زمامداری ایل بختیاری را بر عهده داشته احداث شده و قدمت آن به یکصد سال می رسد.در این قلعه تاریخی موزه آثار سنگی نیز راه اندازی شده است. در این موزه مجموعه ای از آثار سنگی، سرستون، پایه ستون سنگ تزئینی و سنگ قبرهای دوره صفویه و قاجاریه به نمایش گذاشته شده است.
این سومین موزه سنگ پس از موزه سنگ مجموعه تاریخی فرهنگی چالشتر و موزه سنگ قلعه دزک در استان است که در معرفی تاریخ بشر اهمیت بسزایی دارد.

** قلعه چالشتر
قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار در شهرستان شهرکرد در شهر چالشتر واقع شده است. این اثر در تاریخ 27 مرداد 1377 با شماره ثبت 2101 و همچنین در تاریخ 20 آذر 1379 با شماره ثبت 2924 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.منزل احمدخان و محمود خان چالشتری به همت پدرشان خدارحم چالشتری فرزند محمدرضا خان در اواخر دوران قاجار ساخته شده است. از تاریخ حک شده بر روی سرستون های این بنا استنباط می شود بنا در تاریخ 1323 هجری قمری به اتمام رسیده است. این بنا در 2 قسمت ساخته شده که وسعت این اثر هنر ایرانی در حدود 12 هزار مترمربع در دوران قاجار ساخته شده است. علی اکبر دهخدا در هنگام جنگ جهانی اول که به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده بود از کتابخانه چالشتر استفاده کرده و تالیف امثال و حکم و لغتنامه خود را با استفاده از منابع موجود در قلعه چالشتر آغاز کرده بود.

** شیرسنگی یا برد شیر
شیرهای سنگی بر مزار چهره های ماندگار، سرشناس و بزرگ ایل از سوی قوم بختیاری نهاده می شود. اهالی این قوم شیر سنگی را نشانه شجاعت، دلاوری و دارا بودن ویژگی هایی همچون هنرمندی در شکار، تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری می دانند.هیبت و شکوه این تندیس ها یادآور مردانی است که تاریخ پرفراز و نشیب قومشان را در قالبی اسطوره ای به نام خود زینت داده اند. برد شیرها از پهلو مزین به نقش شمشیر، اسب، تفنگ و تسبیح هستند و بر گرده آنها مشخصات متوفی نقش می شود.قلعه امیر مفخم دزک، قلعه شمس آباد، قلعه بارده، پل خداآفرین، پل هوره، پل مصلی بروجن، پل زمانخان، گرمابه پرهیزکار، خانه آزاده چالشتر، تونل پارتی، پل سیمی دوپلان و امامزادگان و بقاع متبرکه استان بخشی از آثار تاریخی فرهنگی استان به شمار می رود که دیدن آن برای هر علاقه مندی به این حوزه جذاب است.در چهارمحال و بختیاری بیش از 850 جاذبه گردشگری شناسایی شده است که مسافران نوروزی می توانند در هریک از شهرستانهای 9 گانه این استان از جاذبه های طبیعی، تاریخی و بوم گردی متعددی دیدن کنند.