به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ ساعت ۲۳:۰۸
کد مطلب : ۱۴۸۶۹۱

مايك پمپئو وزیر خارجه آمریکا شد

گروه بين‌الملل: نمایندگان سنای آمریکا با ۵۷ رأی موافق در برابر ۴۲ مخالف، صلاحیت مایک پمپئو گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا را تایید کردند. وی هفتادمین وزیر خارجه ایالات متحده شد.
مايك پمپئو وزیر خارجه آمریکا شد
پمپئو در دو نوبت در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد. وی در نخستین جلسه نتوانست رای لازم را کسب کند اما با رایزنی های جمهوریخواهان در نشست دوم توانست با 11 رای در برابر 9 رای، از پشتوانه کمیته روابط خارجی برخوردار شود.

متیس: همچنان در حال بررسی توافق هسته ای هستیم
وزیر دفاع آمریکا گفت که دولت این کشور همچنان در حال بررسی بهبود توافق هسته ای (برجام) است.
 «جیمز متیس» که در جلسه استماع نیروهای مسلح سنا حاضر شده بود، اظهار داشت که دولت همچنان در حال بررسی این مساله است که آیا می توان توافق هسته ای با ایران به اندازه کافی بهبود بخشید تا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در آن متقاعد کرد. ترامپ از اروپایی ها خواسته است که تا 12 می (22 اردیبهشت) «نواقص» برجام را رفع کنند، در غیر اینصورت از آن خارج خواهد شد.
متیس در گذشته گفته بود که به نظر او آمریکا باید در توافق هسته ای با ایران بماند. وی در جلسه روز پنجشنبه در سنا اظهار داشت که گفت و گوها با اروپایی ها برای بهبود توافق هسته ای همچنان جریان دارد.
رویترز نیز درباره این جلسه گزارش داد: متیس نگرانی ها درباره تاثیر خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای با ایران بر تلاش ها برای رسیدن به توافق با کره شمالی را کم اهمیت جلوه داد.

قرار است ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه می یا اوایل ماه ژوئن درباره عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای دیدار و گفت و گو کنند. متیس همچنین با اشاره به تحولات سوریه گفت که طی روزهای آینده تلاش ها برای مقابله با داعش در شرق سوریه «انرژی» تازه ای می گیرد. ترامپ چندی پیش گفته بود که خواهان خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه است. وی روز سه شنبه نیز گفت که می خواهد نیروهای آمریکایی «نسبتا زود» از سوریه خارج شوند اما نه قبل از پایان ماموریتشان.