به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۱۵۰۴۹
اعتدال‌خواهی‌راضی‌شدن به‌حداقل‌ها نیست

عده‌ای‌پیام اعتدال‌خواهی‌را‌درک نکرده‌اند

گروه سياسي: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه «تفسیرهایی که امروز از اعتدال بیان می‌شود نشان می‌دهد عده‌ای پیام اعتدال‌خواهی را درک نکرده‌اند»، گفت: مطالبه محوری بیان شده در انتخابات ۲۴ خرداد، تحول خواهانه و معطوف به تغییر وضع موجود بود.
عده‌ای‌پیام اعتدال‌خواهی‌را‌درک نکرده‌اند
علی ربیعی با حضور در همایش تبیین مفهوم اعتدال که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد عنوان کرد: من کمتر از ۳۰ سال است که آقای روحانی را می‌شناسم و کمتر از ۲۰ سال است که با او همکار هستم و می‌دانم که آنچه عرف اعتدالی است در وی وجود دارد و طرح ایده اعتدالی در شخصیت او متصور شده است. از اولین روز پیروزی در انتخابات وی کارگروهی را مسئول تبیین مفهوم اعتدال کرد که من نیز در آن حضور داشتم. در این میان بحث‌های مختلفی شد و تلاش کردیم اندیشمندان نهله‌های مختلف را گرد هم آوریم تا انواعی از ایده‌های اعتدال مطرح شد.

وی با بیان اینکه اعتدال مولود شرایط اجتماعی است، گفت: به غیر از آنکه ما نیازمند شناخت ریشه مفهوم اعتدال هستیم، به شرایط اجتماعی ظهور اعتدال نیز نیازمندیم. به عبارت دیگر اعتدال در اثر نقصان در برآوردن مطالبات مردم به وجود آمد. اگر بپذیریم که مردم پس از پایان جنگ برای چند هدف تلاش کردند شرایط اعتدال خواهی را می‌توان در چهار هدف بهبود اقتصاد و معیشت، تحقق حقوق و آزادی‌ها طبق قانون احساسی، ارتقای روابط سازنده با جهان و افزایش سطح عدالت در همه بهره‌مندی‌های مادی و معنوی تعریف کرد که در هر دوره علوه با یکی از این اهداف بوده است.

ربیعی افزود: بهبود سطح اقتصاد و معیشت مردم پس از جنگ در دستور کار قرار گرفت. پس از آن احساس می‌شد تحقق بقیه اولویت‌ها منجر به تحقق عدالت نیز می‌شود. در آن زمان عدالت دال مرکزی سیاست‌ها نبود. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دو دوره گذشته، عدالت بیشتر شعار سیاسی بود گفت: تلاش برای تحقق عدالت صورت نگرفت و صرفاً‌ براساس نفی گذشته تعریف شد چرا که منادی آن نفی نیرو‌ها و دولت‌های گذشته را می‌پسندید، بنابراین عدالت به سطح سیاسی تبدیل شد و رویکرد نفی گذشته بهبودی آزادی‌های مدنی را زیر سوال برده و به فراموشی سپرد.ربیعی با تاکید بر اینکه اعتدال تلاش برای کنار هم قراردادن توسعه اقتصادی، سیاسی و عدالت است گفت: گفتمان اعتدال پاسخ به ندای مطالبات مردم بود و از شرایط دو دهه و نیم گذشته به وجود آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اعتدال بیم از شرایط خارجی نیز هست گفت: جامعه ما متاثر از شرایط خارجی است. تجربه جنگ سوریه، اشغال عراق و افغانستان و ادامه اعتراضات در لیبی و بحرین و مصر و کل منطقه به جز مردم عادی، برای نخبگان نیز شرایطی ایجاد كرد تا این بحران‌ها را رصد کنند. بنابراین می‌توان گفت اعتدال خواهی بیم از دچار شدن به شرایط این کشور‌ها بود که در انتخابات نیز در رای مردم دیده شد.
ربیعی با بیان اینکه اعتدال تحت تاثیر شرایط اجتماعی خاصی محقق می‌شود گفت: اعتدال خواهی کوتاه آمدن از مطالبات و راضی شدن به حداقل‌ها نیست. شاید اندک اندک خواستن باشد اما اندک خواستن نیست. پوپولیزم به اوج رسیده دولت نهم و دهم نشان داد که نمی‌توان دو وجه توسعه اقتصادی و سیاسی را نقض کرد.

وی با تاکید بر اینکه در چهار دوره سال‌های ۶۸، ۷۶، ۸۴ و ۹۲ مردم به تغییر رای دادند گفت: حتی وقتی مردم به اصولگرایی رای دادند در ادراک خود رای به محافظه کاری مطرح نبود. مطالبه محوری بیان شده در انتخابات ۲۴ خرداد، تحول خواهانه و معطوف به تغییر وضع موجود بود. تفسیرهایی که امروز از اعتدال بیان می‌شود نشان می‌دهد عده‌ای پیام اعتدال‌خواهی را درک نکرده‌اند.
وی افزود: مردم به شرطی از اعتدال‌خواهی حمایت می‌کنند که سودمندی عملی آن به اثبات برسد بدیهی است که مخالفان دولت و گفتمان اعتدال تلاش برای بی‌اثر کردن اقدامات برآمده از اعتدال‌خواهی می‌کند که این تلاش نیز آغاز شده است. ما نیازمند حرکت برای نهادینه کردن ساختارهایی هستیم که با تغییرات سیاسی از بین نرود.

ربیعی ادامه داد: طی این سال‌ها برخی تفکرات سیاسی با محدودیت مواجه شدند اما انتخابات سال ۹۲ نشان داد که آن تفکرات به شدت در انتخابات تاثیرگذارند. بسیج آرا در انتخابات نیز محصول همین تفکرات بود، هرچند که موجودیت آن‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شد.وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: تبدیل اعتدال به عنصری ساختاری نیازمند پیوند با عناصر اجتماعی است. هرچند که مخالفین می‌کوشند تا با ایجاد فاصله میان خواسته‌های نیروهای اجتماعی با دولت یازدهم این دو را از یکدیگر دور کنند، اما گفت‌وگو باید در همه سطوح برای تعریف مفهوم اعتدال شکل گیرد چرا که اعتدال جایگاهی نیست که از قبل تعریف شده باشد. جامعه‌ای با توان ارتباطی اندک برای گفت‌وگو نمی‌تواند جامعه‌ای اعتدالی باشد.