به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۷۶۲۳۳

اسپانسرهایی که محتواتلویزیون راتعیین می‌کنند

گروه فرهنگ و هنر: یک برنامه‌ساز می‌گوید، متاسفانه تا پایان سال ۹۷ طرح جذاب حرف اول را نمی‌زد بلکه همیشه اسپانسر بود که حرف اول را می‌زد؛ البته حق هم داشتند چون بودجه تلویزیون کم بود و ما برای برنامه‌سازی می‌گفتیم که به تلویزیون بودجه دهید تا بتوانیم برنامه‌سازی کنیم.
اسپانسرهایی که محتواتلویزیون راتعیین می‌کنند
محمود محمودی که تهیه‌کنندگی برنامه‌های «ساعت ۲۵» و «گلخانه» را بر عهده داشته است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره کپی‌برداری از نمونه‌های موفق خارجی در تلویزیون ایران، بیان کرد: ژانرهای برنامه‌سازی ما متنوع نیست؛ بنابراین گاهی مجبوریم به سمت کپی برویم. اما مدیران می‌گویند این برنامه‌ها را ایرانیزه کنیم که به این شکل نه شبیه نمونه خارجی و نه ایرانی خواهد بود که با این اتفاق موافق نیستم. اما اگر بخواهد درست کپی شود در همه زمینه‌ها یکسری خط قرمزها در کشور ما وجود دارد که باید رعایت شود اما برخی سلیقه‌ها هم متفاوت است اما باید بدانیم که مهم ذائقه ایرانی است.او ادامه داد: جای برنامه «عصر جدید» در تلویزیون خالی بود اما نمونه مسابقاتی مانند «برنده باش» و «پنج ستاره» در گذشته هم ساخته شده است که می‌توان از مسابقه «هفته» و «از کی بپرسم» و … نام برد. برنامه «عصر جدید» از فیلترهایی رد شده است و با این برنامه موافقم چون تا به حال در ایران تولید نشده بود.

این برنامه‌ساز اظهار کرد: برنامه «عصر جدید» را به عنوان نمونه خوب معرفی می‌کنم و به نظرم آقای علیخانی خوب کار می‌کند و حضور این داوران برنامه را ایرانیزه کرده است. علیخانی سعی کرده با انتخاب داوران هم مردم و هم مدیران صداوسیما را راضی نگه دارد. به نظرم سلیقه داورها نیز در برنامه مؤثر است؛ برای مثال اگر به جای عظیمی‌نژاد، فرد دیگری داور بود انتخاب‌ها در حوزه موسیقی کاملاً تفاوت داشت. آقای عظیمی‌نژاد تلفیقی از موسیقی فیلم، پاپ و … را در کارنامه خود دارد و به همه چیز اشراف دارد.او با اشار ه به دکور یک برنامه کپی که گاهی نیاز است ایرانی شود، اضافه کرد: به نظرم دکور یک برنامه اهمیت دارد زیرا اگر یک تهیه‌کننده هوش پایینی داشته باشد دکور را شبیه یک منطقه در ایران می‌سازد.محمودی در پاسخ به این پرسش که چرا برای کپی از یک برنامه خارجی به نمونه به‌روزتر مراجعه نمی‌شود، تصریح کرد: زمانی که تلویزیون بودجه برای برنامه‌سازی نداشته باشد اسپانسر تعیین می‌کند که چه برنامه‌ای ساخته شود. در سریال سازی این امکان وجود ندارد که اسپانسر بتواند مشارکت داشته باشد؛ بنابراین همه این مسائل در یک مسابقه جمع می‌شود که یک سوپراستار آن را اجرا می‌کند، این مساله نشان می‌دهد که هدف برنامه‌سازی نیست بلکه کسب درآمد است. البته چون تهیه‌کننده جز برنامه‌سازی کار دیگری بلد نیست به برخی کارها تن می‌دهد. اگر طرح‌های خوب شامل اسپانسرهای خوب بشود بسیاری از مشکلات حل می‌شد اما در حال حاضر اولویت با کسانی است که طرح خود را با اسپانسر خوب پیش می‌برند.

تهیه‌کننده برنامه «ساعت ۲۵» در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که یک برنامه موفق می‌شود، همه به سمت ساخت برنامه مشابه با آن می‌روند، اظهار کرد: چارت سازمان صداوسیما برای برنامه‌سازی در شبکه‌های مختلف متفاوت است و بین خود تقسیم وظیفه کرده‌اند. سریال‌سازی در تلویزیون بعد از مدیریت آقای سرافراز کاهش یافته بود تا اینکه آقای میرباقری آن را جبران کرد. این مساله برنامه‌سازی مشابه هم به اسپانسر بستگی دارد که وقتی می‌بینند یک برنامه موفق شده، دوباره این نوع برنامه را می‌سازند. چند سال پیش وقتی «خندوانه» ساخته شد، پس از مدتی «دورهمی» را تولید کردند اما در ادامه دیگر برنامه‌ها که با همین ساختار به روی آنتن رفت، موفق نشدند.محمودی اضافه کرد: برنامه‌سازی در حوزه کودک کاهش داشته و فقط «عمو پورنگ» در این حوزه کار می‌کند. به نظرم چهره‌ها باید در حوزه کودک فعال شوند چون این حوزه مظلوم واقع شده است.او اضافه کرد: تولید «ساعت ۲۵» بعد از ۷ فصل به پایان رسید؛ البته ما طرح جدید داشتیم اما مدیر جدید شبکه پنج سیما صلاح دانست برنامه به پایان برسد. در حال حاضر مسابقه «دست فرمون» را برای شبکه نسیم می‌سازم که در حوزه رانندگی یک مسابقه بزرگ و هیجانی است و چهار سال است که روی آن کار می‌کنیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: تلویزیون