به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۹۰۱۳۰
در واکنش به حمله به آرامکو

افشای حمله سایبری مخفی آمریکا علیه ایران

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام دولت آمریکا تایید کرد که در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان‌سعودی در شهریورماه، ایران هدف حمله سایبری قرار گرفته است.
افشای حمله سایبری مخفی آمریکا علیه ایران
این دو مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود به رویترز گفته‌اند که حمله سایبری مذکور در ماه سپتامبر، شهریورماه، رخ داده و با هدف «اثر گذاشتن بر توانایی تهران برای تبلیغات و پروپاگاند» انجام شده است. به نقل از یکی از این مقامات، این حمله سایبری «بر سخت‌افزار فیزیکی» اثر گذاشته است. این مقام به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

یک هفته پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه، ۲۳ شهریورماه، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که پنتاگون «طیف وسیعی» از اقدامات و گزینه‌ها را برای مقابله به مثل با ایران به رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده که یکی از آنها حمله سایبری است. ایالات متحده و عربستان سعودی مشخصا ایران را مسئول این حملات موشکی به خاک عربستان معرفی می‌کنند، گرچه حوثی‌های شیعه یمن از همان ابتدا مسئولیت این حملات را بر عهده گرفتند. ایران نیز چندین بار دست داشتن در این حملات را انکار کرده است. حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که حمله سایبری ماه سپتامبر واکنشی بوده است به حمله به خاک عربستان.

گزارش روز چهارشنبه رویترز می‌تواند تاییدی باشد بر گزارشی که در پایان شهریورماه گذشته در ایران منتشر شد و تا حد زیادی از چشم رسانه‌ها دور ماند. مرکز مدیریت راهبردی «افتا»ی ریاست جمهوری ایران روز شنبه، ۳۰ شهریور، اعلام کرد که «برخلاف ادعاهای امروز رسانه‌های غربی» حمله سایبری موفقی «به تاسیسات نفتی و سایر زیرساخت‌های حیاتی کشور صورت نگرفته است».

سخنگوی وزارت نفت ایران نیز گزارش‌ها درباره حمله سایبری به تاسیسات نفتی را تکذیب و اعلام کرد که فعالیت تاسیسات نفتی ایران طبق روال عادی ادامه دارد. یک شب قبل‌تر یعنی در روز جمعه، ۲۹ شهریورماه، وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» در یک پیام توییتری خبر داده بود که جمعه شب اقدامات محدود سایبری علیه زیرساخت‌های کامپیوتری وزارت نفت ایران و برخی از شرکت‌های پتروشیمی رخ داده است. این سایت در توییت خود از بروز «اختلال و قطعی» در ایران در شامگاه جمعه خبر داده و گفته بود که این اختلال‌ها بر «سایت‌های آن‌لاین صنعتی و دولتی» ایران اثر گذاشته است.

در آن زمان نت‌بلاکس تاثیر این اختلال و قطعی را محدود توصیف کرد. اشاره مقام آمریکایی در گزارش رویترز به «سخت‌افزار فیزیکی» می‌تواند به تاسیسات نفتی ایران باشد. یک روز پیش از آن که نت‌بلاکس از بروز اخلال در ارتباطات آن‌لاین در ایران خبر دهد، شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گزارش داده بود که «طرح ضربات تلافی‌جویانه علیه تاسیسات نفتی ایران و سپاه آماده است». الیسا اسمیت، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در پاسخ به رویترز از تایید یا تکذیب این حمله سایبری خودداری کرده است.
برچسب ها: حمله سایبری