به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۱۹۰۳۷۶

هر ایرانی چه میزان آب پنهان مصرف می‌کند؟

گروه جامعه: مصرف آب علاوه بر بعد ظاهری، یک بعد پنهانی هم دارد که هرچند میزان آن قابل توجه است اما کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. تحقیقات آماری در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر حدود ۳۰۰ لیتر و مصرف نهان آب برای هر نفر حدود ۶۰۰۰ لیتر است که بیش‌ترین حجم مصرفی از این ۶۰۰۰ لیتر در حمام استفاده می‌شود.
هر ایرانی چه میزان آب پنهان مصرف می‌کند؟
هر فرد علاوه‌بر نوشیدن آب، مصرف‌های نهانی نیز دارد؛ به طور مثال در یک استحمام هشت دقیقه‌ای از ۶۲ لیتر آب داغ استفاده می‌شود که در مقایسه، در یک استحمام متوسط میزان آب مورد استفاده تقریبا ۸۰ لیتر است که همین موضوع اهمیت مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد. علاوه‌ بر این، ماشین لباسشویی در هر بار شست‌وشو معادل ۳۰ بطری یک و نیم لیتری آب مصرف می‌کند، به همین دلیل لازم است به منظور کاهش مصرف آب از حداکثر ظرفیت استفاده شود.از سوی دیگر، در تولید بسیاری از مواد غذایی همچون هندوانه آب زیادی مصرف می‌شود و این در شرایطی است که بر اساس آمار در سال 1393 چیزی در حدود ۸۳۳ هزار تن هندوانه از ایران صادر شده است. تحقیقات ثابت کرده هر کیلوگرم هندوانه ۴۰۰ لیتر آب مجازی در خود دارد. علاوه‌ بر این، هر کیلوگرم برنج ۳۰۰۰ لیتر آب مجازی دارد؛ یعنی یک بشقاب متوسط برنج ۷۵۰ لیتر آب دارد. هر کیلوگرم ذرت ۹۰۰ لیتر، هر کیلوگرم گندم ۱۳۵۰ لیتر، یک لیتر شیر ۱۰۰۰ لیتر و هر کیلوگرم گوشت قرمز معادل ۱۶۰۰۰ لیتر آب مجازی دارد.

هم‌چنین از هر برگ ۱۰ لیتری کاغذ تا یک بشقاب ۱۷۵۰ لیتری قرمه‌سبزی، از یک لپ‌تاپ ۶۰۰۰ لیتری تا یک بستنی ۳۰۰ لیتری را باید بهینه و صرفه‌جویانه مصرف کنیم. برای تولید یک پرس برنج ۶۸۰ لیتر آب معادل ۴۵۰ بطری آب‌معدنی مصرف می‌شود، علاوه بر این برای تولید هر نان سنگک معادل ۲۰۰ لیتر آب و برای تولید یک کاغذ A۴ بالغ بر ۱۰ لیتر آب به میزان شش بطری آب معدنی مصرف می‌شود.درحالی که میزان مصرف آب در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از میانگین جهانی است، بر اساس اعلام بانک جهانی، سرانه مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی مانند ایران باید ۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، اما اکنون این میزان ۱۵۵ لیتر است. در این راستا یک دقیقه کم کردن زمان استحمام، معادل ۶۰۰ لیتر صرفه‌جویی در هر ماه را در بر دارد و باید به این مساله توجه کرد که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می‌شود که ۳۰ درصد از این محصولات در مراحل مختلف تولید تا مصرف هدر می‌رود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مصرف آب