به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۱۹۲۹۷

نفت​باید​به يک موهبت​​الهي تبدیل​شودنه​بلا!

گروه اقتصادي: رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) یکی از موانع تولید در کشور را حضور بخش نامولد دانست و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن رقیب سرمایه‌گذاری در صنعت شده است.
نفت​باید​به يک موهبت​​الهي تبدیل​شودنه​بلا!
شاکری در همایش توسعه صنایع پایین‌دستی و ارزش افزوده نفت گفت: در حالی که در اوج رکودهای اخیر رشد منفی 5.8 درصدی را تجربه کردیم برخی از بخش‌ها با رشد مثبت روبه‌رو بودند. این بخش‌ها در واقع بخش نامولد محسوب می‌شوند که در این نوع اقتصاد قطعا تولید رشد نخواهد کرد.وی افزود: در حال حاضر اقتصاد ما بازی با جمع صفر است در حالی که اقتصاد‌های پیشرفته بازی با جمع غیرصفر را تجربه می‌کند.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) گفت: صادرات هایتک کشور معادل نیم میلیون دلار و در واقع برابر با صفر است.شاکری در مورد بخش نامولد توضیح داد: این فعالیت‌ها به گونه‌ای هستند اگر در اقتصاد کشور حذف شوند تاثیری بر اقتصاد نخواهند داشت.وی با اشاره به این‌که از ابتدا قرار بود درآمد حاصل از فروش نفت صرف پروژه‌های عمرانی شود، گفت: در حال حاضر بودجه‌های عمرانی حیات خلوت بودجه‌های جاری شده‌اند و هم‌اکنون شاهد کسری شدید بودجه‌های شرکت‌های دولتی و دولت هستیم.

وي با اظهار این‌که قرار بود بودجه عملیاتی شکل بگیرد اما تنها به یک تعریف در برنامه چهارم توسعه کشور بسنده شد، گفت: در طول برنامه‌های توسعه‌ای قرار بود بودجه کشور منضبط‌ تر و شفاف‌تر شود، اما اکنون شاهدیم که برعکس این موضوع محقق شده است به‌طوری که اگر در سال 89 بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها 70هزار بالغ می‌شد اکنون این رقم به 250 هزار رسیده است. شاکری گفت: تا زمانی که نفت در بودجه جاری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد دولت آقای مردم است و در مقابل عملکرد خود پاسخ‌گو نیست. اگر بودجه از طریق مالیات تعیین شود مردم می‌توانند از دولت بخواهند در مقابل عملکرد خود پاسخ‌گو باشد.وی افزود: اگر به فکر توسعه‌ی اقتصاد کشور هستیم باید قلمروهای بودجه کشور را مشخص کنیم تا نفت به یک موهبت الهی تبدیل شود، در غیر این صورت نفت بلا محسوب خواهد شد.
مرجع : ايسنا

سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۵:۰۳
سیاست درست اینه که ما در یک دوره محدود ، حداکثر تولید نفت را داشته باشیم و از درآمدش برای قطع وابستگی به نفت استفاده کنیم. اما همیشه شعار میدیم و فقط قسمت اولش رو اجرا می کنیم. (157232)