به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۲۰۱۶۸۶

سپاهان و پرسپولیس؛ ال‌کلاسیکو با عطر اسفند

گروه ورزشی: تیم فوتبال سپاهان اصفهان در حساس‌ترین بازی هفته بیستم لیگ برتر میزبان پرسپولیس تهران است.
سپاهان و پرسپولیس؛ ال‌کلاسیکو با عطر اسفند
به گزارش تسنیم، هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس یکشنبه ۴ اسفند با برگزاری ۳ دیدار پایان می‌یابد که در یکی از رقابت‌ها سپاهان اصفهان از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان تیم فوتبال پرسپولیس تهران است.سپاهان و پرسپولیس پس از حضور در لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری ۲ دیدار سخت و نفس‌گیر در این تورنمنت، روز یکشنبه به مصاف هم می‌روند و یکی از سرنوشت‌سازترین بازی‌های فصل را برگزار می‌کنند، دوئلی حساس و ۶ امتیازی که نتیجه آن می‌تواند هم سرنوشت قهرمان فصل را تا حدود زیادی مشخص کند و هم سبب پیچیده‌تر شدن معادلات قهرمانی در یک‌سوم پایانی لیگ شود.سپاهان در حالی آماده میزبانی از پرسپولیس می‌شود که از ۱۹ بازی گذشته ۹ برد و ۹ تساوی و یک شکست به دست آورده و با ۳۶ امتیاز در رده سوم جدول جای دارد، در آن سو، پرسپولیس با ۱۳ برد، ۲ تساوی و ۴ شکست ۴۱ امتیازی بوده و با ۴ امتیاز اختلاف نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب کننده‌اش در صدر جدول جای دارد.تقابل سپاهان و پرسپولیس را بدون شک می‌توان یکی از چند فینال بزرگ لیگ نوزدهم دانست. فاصله تک‌ امتیازی تیم‌های تراکتور و سپاهان و فاصله ۵ امتیازی آنها با پرسپولیس صدرنشین کنار بازی هفته آینده سرخپوشان با دیگر تیم مدعی جام یعنی شهرخودرو مشهد، موجب می‌شود که این دیدار، تبدیل به یک فینال ۶ امتیازی و نتیجه آن علاوه بر ۲ تیم برگزارکننده برای تیم‌های استقلال و تراکتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار شود.

سپاهانی‌ها به‌دنبال آن هستند تا با کسب ۳ امتیاز این دیدار فاصله‌شان را با تیم گل‌محمدی به ۲ امتیاز کاهش دهند و امیدوار به بازی‌های آینده باشند. در آن سو پرسپولیسی‌ها نیز که در نیمه پایانی لیگ بازی‌های ساده‌تری پیش‌ِرو دارند، قصد دارند با شکست سپاهان فاصله‌شان را با دیگر مدعیان افزایش دهند تا در صورت امتیاز از دست دادن رقبا در بازی‌های آینده، قهرمانی‌شان را قبل از پایان فصل جشن بگیرند.سپاهان در فصل جاری از شرایط بسیار خوبی برخوردار است. سپاهان در این فصل روان‌تر از قبل بازی کرده و از تنوع تاکتیکی بیشتری سود می‌برد. با بازگشت حسینی به ترکیب سپاهان و انتقال محبی به جناح چپ، هر ۲ جناح سپاهان به‌شدت خطرناک شده و حضور نورافکن، کیانی، رفیعی و شهباززاده سپاهان را در میانه میدان از شرایط بسیار خوبی برخوردار کرده است.

شاگردان قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس کار سختی را در پیش دارند. اگرچه آنها دومین خط حمله لیگ را در اختیار دارند، اما در این دیدار باید به مصاف تیمی بروند که از نظر ساختار دفاعی شرایط خوبی داشته و با دریافت ۹ گل، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد. هرچند در ۳ هفته اخیر ساختار دفاعی پرسپولیسی‌ها با مشکل مواجه بوده و در ۳ بازی ۶ گل را دریافت کرده‌اند اما تجربه بالای خط دفاعی این تیم و حضور چند مدافع باتجربه، می‌تواند شرایط را به‌نفع قرمزها تغییر دهد.پرسپولیس در فاز هجومی به‌ شدت خطرناک است و بازیکنان زهردار زیادی در اختیار دارد. حضور ترابی، امیری، رسن، علیپور، استوکس و اوساگوانا پرسپولیس را در فاز هجومی تبدیل به تیمی خطرناک و زهردار نموده است که قابلیت اجرای تاکتیک‌های متنوعی را دارد و دست گل‌محمدی را برای اجرای برنامه‌های مدنظرش باز گذاشته است.

هر ۲ تیم در شرایطی پای به این میدان می‌گذارند که خستگی ناشی از برگزاری ۲ بازی سنگین لیگ قهرمانان آسیا در ۲ کشور مختلف را با خود به‌همراه دارند و ناکامی هر ۲ تیم در بازی‌ آخرشان آنها را از نظر روحی و روانی متزلزل کرده است و از انگیزه بالایی برای جبران ناکامی اخیر برخوردار هستند؛ به‌ویژه پرسپولیسی‌ها که در ۳ بازی آخر بردی نداشته و فقط۲ تساوی و یک شکست به دست آورده‌اند و به‌ دنبال بازگشت به اوج هستند، با این حال پرسپولیس بعد از تغییراتی که در رأس کادر فنی خود داشته از سرگردانی تاکتیکی رنج می‌برد و در خط دفاع با افت محسوسی نسبت به قبل مواجه شده است.سپاهانی‌ها در این دیدار به‌ دنبال آن هستند تا با استفاده از افت کامیابی‌نیا، هافبک دفاعی پرسپولیس و ضعف نوراللهی در کار تخریبی، به‌وسیله هافبک‌های پرتعداد خود میانه میدان را تصاحب و با استفاده از قدرت تهاجمی بازیکنان کناری خود و توانایی بالای سرزنی استنلی، خیلی زود گلزنی کنند و فشار روانی را روی تیم گل‌محمدی افزایش دهند.

در آن سو پرسپولیسی‌ها نیز به‌دنبال آن خواهند بود تا با استفاده از فضای خالی پشت مدافعان سپاهان و ضعف آنها در عمق خط دفاع، کنار سرعت و تکنیک بالای بازیکنان‌شان به گل برسند و در واقع می‌توان گفت نتیجه این دیدار را، پیروز دوئل بین زوج‌های منصوری ــ حسینی با امیری ــ انصاری و آقایی ــ محبی با شیری ــ ترابی، مشخص خواهد کرد.هر ۲ تیم به‌طور قطع روی استفاده از ضربه‌های آزاد برنامه داشته و جنگ آنها در میانه میدان نیز جالب توجه خواهد بود؛ جایی که کیانی، نورافکن و رفیعی باید مقابل رسن و نوراللهی قرار بگیرند.برگ برنده سپاهان در این دیدار را می‌توان افت مدافعان پرسپولیس و قدرت گرفتن خط حمله زردپوشان دانست. آنچه مشخص است با توجه به قدرت دفاعی بالای سپاهان و پرسپولیس، هر ۲ تیم کار سختی را برای رسیدن به گل در پیش دارند و هر تیمی که بتواند از کوچک‌ترین فرصت‌ها بهره بیشتری بگیرد، پیروز میدان خواهد بود.نیاز هر ۲ تیم به کسب امتیاز کامل این دیدار کنار حضور ۲ مربی باهوش در رأس کادر فنی آنها و انگیزه بالای بازیکنان‌شان، نویددهنده یک بازی جذاب و دیدنی خواهد بود و باید دید تفکرات کدام مربی می‌تواند پیروز میدان شود.
محرومان و مصدومان:
سپاهان گئورگی ولسیانی را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و همچنین ممکن است مصدومیت کی‌روش استنلی تا روز یکشنبه برطرف نشود و به این بازی نرسد. در پرسپولیس وضعیت سیدجلال حسینی مبهم است و احتمال غیبت او وجود دارد.
گلزنان برتر:
علی علیپور و کی‌روش استنلی هر ۲ با ۷ گل زده، برترین گلزنان تیم خود هستند.
اتفاق ویژه:
دوئل یحیی گل‌محمدی و قلعه‌نویی کنار رقابت تیم‌هایشان بر سر صدرنشینی، از جذابیت‌های خاص این دیدار است.
ترکیب احتمالی سپاهان:
پیام نیازمند، سعید آقایی، محمد طیبی، شایان مصلح، مرتضی منصوری، امید نورافکن، مهدی کیانی، سجاد شهباززاده، محمد محبی، محمدرضا حسینی و علی قربانی.
سرمربی: امیر قلعه‌نویی
ترکیب احتمالی پرسپولیس:
رادولویچ، شجاع خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، محمد انصاری، مهدی شیری، احمد نوراللهی، بشار رسن، وحید امیری، مهدی ترابی، علی علیپور و کریستین اوساگوانا.
سرمربی: یحیی گل‌محمدی