به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۰۱۷۲۵

ارزش پول ملی کاهش می‌یابد

گروه اقتصادی: یک استاد دانشگاه اظهار داشت: بیشتر مردم که به روحانی رای دادند خواستار تعامل و همکاری با جهان بودند، در همین موضوع برجام سیگنال مثبتی که ایران به جهان صادر کرد باعث کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی کشور شد، حالا با این تصمیم دوباره سیگنال منفی به جهان صادر کردیم.
ارزش پول ملی کاهش می‌یابد
به گزارش ایلنا، مهدی پازوکی  در مورد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF گفت: حالا زمان پاسخگویی مجمع تشخیص مصلحت نظام است، متاسفانه طرز تفکری در کشور وجود دارد که معتقد است باید دور ایران دیوار کشید و این طرز تفکر قطعاً نمی‌تواند موجب پیشرفت و توسعه کشور شود. وی ادامه‌ داد: من می‌پذیرم که مشکلات ما با FATF برطرف نمی‌شود اما با این تصمیم می‌توانستیم به جامعه جهانی سیگنال مثبت بدهیم. فرض کنید فردا تحریم‌های آمریکا برداشته شود و حتی سفارت امریکا در تهران راه‌اندازی شود اگر ما جزء همکار FATF نباشیم، نمی‌توانیم با همسایگان خود هم رابطه داشته باشیم. همین سه کشور ترکیه، روسیه و چین که شرکای تجاری ما هستند عضو اصلی آن هستند، حالا چرا نباید ما عضو همکار آن باشیم؟پازوکی با انتقاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید مجمع تشخیص مصلحت نظام معنی مصلحت نظام را تعریف کند، باید بگوید این مجمع چه تعریفی از منافع ملی دارد؟ درمجمع تشخیص مصلحتی که هزینه دبیرخانه آن ۵۰ هزار میلیون تومان است آیا اعضایش آگاهند که هزینه عدم پیوستن به FATF برای مردم چیست؟این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برخی می‌خواهند دولت روحانی را ساقط کنند چون روحانی معتقد است باید با دنیا تعامل کرد و با اقتصاد بسته کشور زمین می‌خورد.
پازوکی ادامه‌ داد:  احتمالا از فردا نرخ ارز در بازار افزایش خواهد یافت و این سیگنال منفی به بازار است یعنی کاهش ارزش پول ملی دوباره روی خواهد داد.این اقتصاددانان با بیان اینکه مردم باید بدانند که چه کسانی باعث کاهش ارزش پول ملی آنها می‌شوند، افزود: حالا ببینید ایرانی‌هایی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند یا بازرگانان ما چه مشکلاتی خواهند داشت. باید بدانیم همه دنیا آمریکا نیست مثلاً مقر همین FATF در پاریس است، ما با این تصمیمات ممکن است به سمت کره شمالی شدن پیش برویم. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم که به روحانی رای دادند خواستار تعامل و همکاری با جهان بودند، در همین موضوع برجام سیگنال مثبتی که ایران به جهان صادر کرد باعث کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی کشور شد، حالا با این تصمیم دوباره سیگنال منفی به جهان صادر کردیم.وی یادآور شد: قرار بود بر اساس سند چشم‌انداز ایران شاگرد اول منطقه شود اما باید بدانیم که در اقتصاد بسته بهترین اقتصاددانان و برندگان جایزه نوبل هم نمی‌تواند کاری کند.