به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۶
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۲۳۴۶۳۰
چرا آمار خودکشی از روی این پل بالاست؟

خودکشی ۱۷ نفر از روی پل «طبیعت» تهران

خودکشی ۱۷ نفر از روی پل «طبیعت» تهران
گروه جامعه: پل طبیعت از زمانی که افتتاح شد، یعنی سال ۱۳۹۳ بارها خبرساز شده است. گاهی برای جوایزی که طراحان جوان این پل برای معماری و طراحی‌اش گرفته‌اند و گاهی هم به خاطر جوانانی که با این پل به زندگی‌شان پایان داده‌اند.به گزارش ایسنا، طبق اخبار منتشرشده، نخستین فردی که از روی بزرگ‌ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور اقدام به خودکشی کرد، یک پسر ۲۲ساله و دانشجوی دانشگاه تهران بود. بعد از مدتی تکرار خودکشی‌ها روی پل طبیعت دغدغه پایتخت شد و حتی قوه قضائیه و پلیس در این زمینه از شهرداری مطالبه جدی برای ایمن‌سازی آن کردند. حتی سرهنگ علی کارخانه، سرکلانتر سوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ اعلام کرد: «مقام قضایی، شهرداری تهران را الزام کرده تا اصلاحات ساختاری لازم ‌روی پل طبیعت انجام شود و شاهد کاهش خودکشی از روی این پل باشیم.»اما باز هم خودکشی‌ها از روی این سازه که طرحش از شاخه‌های تنیده درختان گرفته شده، تکرار شد و یک ماه بعد از اظهارات این مقام مسئول، یک دختر جوان ۲۴ساله خودش را از روی آن به پایین پرت کرد.

 پل ایمن می‌شود؟
آذرماه سال گذشته بود که میثم اخباری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل اراضی عباس‌آباد از ایمن‌سازی پل طبیعت خبر داد و گفت: «قطعا طرح افزایش ضریب ایمنی پل طبیعت قبل از پایان سال روی سازه پل طبیعت نصب خواهد شد اما نباید طرحی اجرا شود که زیبایی بصری پل طبیعت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.»با این حال تاکنون این طرح اجرا نشده است اما این بار محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد می‌گوید: «از هفته آینده اصلاح طرح امنیتی پل طبیعت توسط پیمانکار انجام می‌شود و قرار است بخشی از حفاظت پل را با نمای شیشه‌ای بلند و بخش دیگری را با فنس انجام دهند. روی این طرح مدت‌ها کار شده و مشابه طرح پل‌های خارج از کشور است.»حجازی می‌گوید: «از زمان تاسیس پل طبیعت تاکنون ۱۷ نفر از روی آن خودکشی کرده‌اند که متاسفانه بیشتر آنان جوان بوده‌اند. حدود پنج نفر هم بالای ۴۰ یا ۵۰ سال داشته‌اند. بیشتر خودکشی‌ها هم بر اثر معضلات اجتماعی و اخلاقی صورت گرفته است. این موضوع دغدغه پایتخت شده بود و حتی قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این زمینه مطالبه جدی داشتند که خوشبختانه در این دوره این اتفاق خواهد افتاد.»

 پل گردشگری که جوایز متعددی برده است
پل طبیعت یکی از نقاط گردشگری تهران است که مردم علاقه بسیاری برای پیاده‌روی روی آن نشان می‌دهند. این پل با طول تقریبی ۲۷۰ متر و ارتفاعی حدود ۴۰ متر حد فاصل بوستان بنادر و طالقانی، در سه سطح برای عبور پیاده، دوچرخه و کالسکه، همین طور فضاهای سرپوشیده و مکث روی اتوبان مدرس احداث شده است و بخش شرقی و غربی اراضی عباس‌آباد را به هم پیوند می‌دهد.طراحی پل طبیعت با ۷۰۰۰ متر مربع مساحت که بزرگ‌ترین پل عبور و مرور غیر خودرویی کشور محسوب می‌شود، برگرفته از شاخه‌های تنیده درختان است و تا حالا جوایز متعددی از مسابقات جهانی دریافت کرده است. طراحی این پل توسط گروه دیبا با عوامل کلیدی لیلا عراقیان، سحر یاسایی و علیرضا بهزادی که همگی جوان هستند، انجام گرفته است.پل طبیعت فقط یکی از نقاط گردشگری ۶۸ هکتاری اراضی عباس‌آباد محسوب می‌شود. مساحتی وسیع همراه با نقاط دیدنی بسیار که تأمین امنیت آن کار چندان ساده‌ای نیست. اراضی عباس‌آباد بین مسیرهای بزرگراه‌های مدرس، همت و رسالت قرار دارد و شامل بوستان آب و آتش، بوستان سفرهای دریایی، پل ابریشم یک و دو، پل طبیعت، گنبد مینا، اسکیت پارک، برج پرچم، بوستان نوروز، باغ کتاب و بوستان طالقانی می‌شود. موزه دفاع مقدس هم در این فضا قرار گرفته است و متروی حقانی و پایانه مسافربری شهری، دسترسی به این اراضی را ساده کرده است.

دوربین‌های مداربسته کار گذاشته‌ایم
به گفته مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، دوربین‌های مداربسته این منطقه فعالند و پلی که متروی حقانی و موزه دفاع مقدس را به باغ کتاب وصل می‌کند را به تازگی از منطقه۳ شهرداری تحویل گرفته‌اند تا امنیت اجتماعی این محدوده تحت کنترل باشد؛ به همین دلیل هم روی پل، کیوسکی گذاشته‌اند و دو نیروی فعال در حال رفت و آمد روی آن هستند تا شاهد اتفاق ناگواری نباشیم.این اقدامات بعد از گزارش‌های نامطلوبی که به مدیریت این اراضی رسیده، در دست اقدام قرار گرفته است.حجازی به وضعیت پارک طالقانی هم اشاره می‌کند: «کل اراضی عباس‌آباد زیر نظر طرح امنیت اجتماعی است که با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود. در این اراضی حدود ۲۵۰ نیرو داریم. به همین دلیل هم از معضلات اجتماعی که در پارک طالقانی وجود داشته بشدت کاسته شده است.»
برچسب ها: خودکشی پل طبیعت