به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۱۳۰۷
شریعتمداری تاریخ راهبردی ایران را لو داد

شريعتمداري دغدغه روسيه را دارد يا ايران؟

گروه سياسي- رسانه ها: سايت فرارو در گزارشي نوشت: حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور می گوید یادداشت اخیر حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان بسیار مهم تر از آن است که پنداشته می شود. او معتقد است که نوشته مدیر مسئول روزنامه کیهان از تاریخ راهبردی ایران حداقل از سال 84 به بعد رمزگشایی می‌کند.
شريعتمداري دغدغه روسيه را دارد يا ايران؟
مشاور رییس جمهور این دیدگاه را روز جمعه در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده است. اشاره آشنا به یادداشت "آب به کدام آسیاب؟" است که روز پنج شنبه 18اردیبهشت ماه در روزنامه کیهان منتشر شد. حسین شریعتمداری در این یادداشت به بررسی بحران اخیر اوکراین پرداخته است. او معتقد است بحران سخت و سنگینی کشورهای اروپایی را تهدید می کند، چرا که روسیه دست به تحریم گازی اروپا زده است.شریعتمداری آمارهایی از وابستگی گازی اروپا به روسیه ارائه کرده و نوشته است: «بیش از 76درصد نیاز گازی اروپا از روسیه تأمین می‌شود. - سهم گازپروم روسیه 30 درصد است - به این نکته نیز توجه شود که در سال 2013 اتحادیه اروپا اولین شریک تجاری روسیه بوده است.»

شریعتمداری در ادامه تحریم ظالمانه ایران توسط غرب را یادآور می شود، او می گوید: «آیا از اینکه دشمنان وحشی و تابلودار مردم مظلوم و شریف ایران بعد از تحریم‌های ضد بشری علیه ایران اسلامی، خود در باتلاق تحریم گرفتار شده‌اند، احساس رضایت نمی‌کنید و در این ماجرا، دست انتقام الهی را - هر چند که از آستین روسیه بیرون آمده باشد - نمی‌بینید؟»

مدیر مسئول کیهان در ادامه بحرانی که در انتظار اروپاست را نتیجه بحران سازی، آمریکا و اروپا دانست و نوشت: «بحران پیش‌روی اروپا در صورت دست کشیدن این دولت‌ها از زورگویی‌ و باج‌خواهی قابل فروکش کردن است، بنابراین نه فقط جایی برای کمترین دلسوزی وجود ندارد، بلکه افزایش دامنه بحران و شدت بیشتر آن، دقیقا مانند فشار و ضربه زدن محکم‌تر به یک آدمکش حرفه‌ای برای پیشگیری از ادامه قتل و خونریزی اوست که مطلوب و پسندیده است.»

او در ادامه از اعلام امادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا در شرایطی که روسیه صادرات گاز به اروپا را تحریم کرده است. انتقاد کرد. شریعتمداری معتقد است "به زعم (این مقامات) ایران با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد.!" بنا به نوشته شریعتمداری، "این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد؟" او می گوید: «خوشبینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.»

اعلام موضع حسین شریعتمداری درباره تحولات اوکراین و نوع نگاه وی به این موضوع مورد توجه مشاور رییس جمهور قرار گرفته است. حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور می گوید یادداشت اخیر حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان بسیار مهم تر از آن است که پنداشته می شود. او معتقد است که نوشته مدیر مسئول روزنامه کیهان از تاریخ راهبردی ایران حداقل از سال 84 به بعد رمزگشایی می کند.

در موضع شریعتمداری بدبینی شدید نسبت به غرب و همچنین نگاه بسیار همدلانه و مثبت به روسیه دیده می شود به نوعی که تحریم روسیه علیه اتحادیه اروپا را "دست الهی" دانسته است که از آستین روسیه بیرون امده است تا انتقام ملت ایران را از اروپا بگیرد.

همچنین در تحلیل مدیر مسئول روزنامه کیهان اوضاع اروپا بسیار بحرانی توصیف شده است و اوضاع روسیه بسیار خوب و مناسب. شریعتمداری روسیه را در قالب یک دوست تمام عیار ملت ایران دیده است و از طرف دیگر اتحادیه اروپا را در قالب یک دشمن تمام عیار معرفی می کند.

اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا

در یک هفته اخیر مقامات وزارت نفت بارها از آمادگی ایران برای صادرات گاز به اروپا سخن گفته اند. بیژن زنگنه هفته گذشته اعلام کرد که ایران اماده صادرات گاز به شکل خط لوله و ال ان جی به اروپاست. روز 17 اردیبهشت نیز معاون وزارت نفت از آغاز مذاکرات ایران با چهار کشور اتحادیه اروپا برای صادرات گاز خبر داد.

با وجود اینکه برخی فعالان سیاسی و رسانه های منتقد دولت معتقدند که این اقدام دولت در جهت تضعیف روسیه در مقابل اتحادیه اروپاست و ارتباط مستقیم با بحران اوکراین دارد، اما کارشناسان حوزه انرژی این موضوع را رد می کنند. نرسی قربان تحلیلگر حوزه انرژی در این باره به فرارو گفت: «هدف ایران برای صادرات گاز به اروپا قدمتی نزدیک به 40 سال دارد.» او می گوید اظهارات تمایل ایران برای صادرات گاز به اروپا موضوع جدیدی نیست و هیچ ربطی به تحولات اوکراین و تیره شدن روابط روسیه با غرب ندارد. قربان گفت: «صحبت آقای زنگنه در رابطه با توسعه پارس جنوبی و امکان صادرات گاز به اروپا است که همیشه درباره آن بحث بوده است.»