به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۲۰۲۸۲

قرصی جدید برای کشتن سلول‌های سرطانی

قرصی جدید برای کشتن سلول‌های سرطانی
گروه علمی: محققان دارویی ساخته اند که پروتئین ضروری برای رشد و بقای سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد. این قرص در مرحله مطالعات پیش بالینی موثر بوده و اکنون موضوع آزمایشات بالینی انسانی است.
به گزارش سیناپرس، آنتی ژن هسته ای سلول تکثیر کننده پروتئین (PCNA) در تمام سلول های حاوی هسته یافت می شود و برای همانندسازی دی ان ای ضروری است، فرآیندی که طی آن دی ان ای خود را در طول تقسیم سلولی و ترمیم دی ان ای کپی می کند. همچنین برای رشد و بقای سلول های سرطانی ضروری است.
 
اکنون، محققان در ایالات متحده، قرصی به نام AOH1996 ساخته اند که شکل مرتبط با سرطان سلول تکثیر کننده پروتئین را مهار می کند و نتایج امیدوارکننده ای را در مطالعات پیش بالینی ایجاد کرده است.لیندا ملکاس یکی از محققان این مطالعه گفت: آنتی ژن هسته ای سلول تکثیر کننده پروتئین مانند یک ترمینال اصلی خطوط هوایی است که دارای چندین دروازه برای هواپیما است. داده‌ها نشان می ‌دهد که آنتی ژن هسته ای سلول تکثیر کننده پروتئین به طور منحصربه‌فردی در سلول‌های سرطانی تغییر می ‌کند و این واقعیت به ما اجازه داد دارویی طراحی کنیم که فقط شکل سلول تکثیر کننده پروتئین را در سلول‌های سرطانی هدف قرار دهد. این قرص‌های سرطان‌ کش مانند طوفان برفی هستند که مرکز اصلی خطوط هوایی را بسته و تمام پروازهای ورودی و خروجی را که حامل سلول‌های سرطانی هستند، متوقف می ‌کند.

در تحقیقات پیش بالینی نشان داده شد که AOH1996 در درمان سلول های حاصل از سرطان پستان، پروستات، مغز، تخمدان، دهانه رحم، پوست و ریه موثر است. علاوه بر این، این دارو برای سلول های سالم غیر سمی بود. به گزارش سیناپرس.، محققان این دارو را در بیش از ۷۰ رده سلولی سرطانی و چندین سلول کنترل آزمایش کرده و دریافتند که AOH1996 به طور انتخابی سلول های سرطانی را با ایجاد اختلال در چرخه تولید مثل طبیعی سلول می کشد.

به طور خاص، AOH1996 آنچه را که تضادهای تکرار رونویسی نامیده می شود، هدف قرار می دهد که زمانی رخ می دهد که دستگاه رونویسی و تکثیر سلولی مسئول بیان ژن و تکثیر ژنوم با یکدیگر برخورد می کنند. این تضادها باعث ایجاد بی ثباتی ژنوم می شود که مشخصه ای از سلول های سرطانی است. AOH1996 از تقسیم سلول های دارای دی ان ای معیوب جلوگیری کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود اما به سلول های سالم اجازه می دهد به تقسیم خود ادامه دهند.

لانگ گو (Long Gu) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: هیچ کس تا به حال آنتی ژن هسته ای سلول تکثیر کننده پروتئین را به عنوان یک دارو هدف قرار نداده است، زیرا آن را غیرقابل درمان می ‌دانستند. او افزود: ما متوجه شدیم که آنتی ژن هسته ای سلول تکثیر کننده پروتئین یکی از علل بالقوه افزایش خطاهای تکثیر اسید نوکلئیک در سلول های سرطانی است. اکنون که منطقه مشکل را می ‌دانیم و می ‌توانیم آن را مهار کنیم، برای درک فرآیند توسعه داروهای سرطانی شخصی‌تر و هدفمندتر، عمیق‌تر کاوش خواهیم کرد.

 محققان همچنین دریافتند که AOH1996 سلول‌های سرطانی را نسبت به درمان‌های سرطانی که باعث آسیب دی ان ای یا کروموزومی می ‌شوند، حساس‌تر می ‌کند و این امر نشان می ‌دهد که می‌ تواند ابزار مفیدی در درمان‌ های ترکیبی باشد.شرح کامل این مطالعه در مجله Cell Chemical Biology منتشر شده است.
برچسب ها: درمان سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها