به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۴۲۵۰۰۷

هنداولین کاوشگر خورشیدی خودرا پرتاب می‌کند

هنداولین کاوشگر خورشیدی خودرا پرتاب می‌کند
گروه علمی: پس از پرتاب موفقیت‌آمیز «چاندرایان-۳» و فرود آوردن آن روی ماه، هند اکنون سعی دارد اولین کاوشگر خورشیدی خود را پرتاب ‌کند.به گزارش ایسنا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هند اولین کاوشگر خورشیدی خود را در آخر این هفته به فضا پرتاب خواهد کرد. «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) روز ۲۸ اوت اعلام کرد که رصدخانه خورشیدی «آدیتیا-ال۱»(Aditya-L۱) قرار است روز دوم سپتامبر ساعت ۲:۲۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی پرتاب شود.
 
این فضاپیما بر فراز یک «وسیله پرتاب ماهواره قطبی»(PSLV) از «مرکز فضایی ساتیش داوان»(SDSC) در جزیره سری‌هاری‌کوتا واقع در سواحل شرقی هند بلند خواهد شد.آدیتیا-ال۱ ابتدا به مدار پایین زمین می‌رود تا گروه ماموریت، سیستم‌های گوناگون آن را در فضا بررسی کنند. اگر همه چیز خوب باشد، فضاپیما به تدریج مدار خود را تغییر می‌دهد و در نهایت از کشش گرانشی سیاره ما رها می‌شود. آدیتیا-ال۱ پس از جدا شدن از زمین، به «نقطه لاگرانژ ۱»(L۱) راه می‌یابد که از نظر گرانشی در فاصله حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد.

مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند در شرح ماموریت آدیتیا-ال۱ نوشتند: ماهواره‌ای که در مدار پیرامون نقطه لاگرانژ ۱ قرار می‌گیرد، از مزیت اصلی مشاهده مداوم خورشید بدون هیچ گونه اختفا یا کسوف برخوردار می‌شود. این مزیت بسیار بیشتر از مشاهده کردن فعالیت‌های خورشیدی و تأثیر آن بر آب‌وهوای فضا در لحظه است.مقصد آدیتیا-ال۱، قسمت «L۱» را در نام ماموریت توضیح می‌دهد. «آدیتیا» نیز در زبان سانسکریت به معنای خورشید است.

هنگامی که کاوشگر به نقطه لاگرانژ ۱ می‌رسد، از هفت تجهیزات علمی خود برای مطالعه خورشید به روش‌های گوناگون استفاده می‌کند. به‌ عنوان مثال، مقامات سازمان تحقیقات فضایی هند گفتند که داده‌های آدیتیا-ال۱ می‌توانند به پژوهشگران کمک کنند تا دینامیک شراره‌های خورشیدی و فوران‌های بزرگ پلاسمای خورشیدی فوق‌گرم موسوم به خروج جرم از تاج خورشیدی را بفهمند.

همچنین، این ماموریت می‌تواند مشخص کند که چرا جو بیرونی خورشید موسوم به تاج، بسیار داغ‌تر از سطح آن است. دمای تاج خورشیدی حدود یک میلیون درجه سلسیوس است؛ در حالی که دمای سطح خورشید فقط به ۵۵۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد.پرتاب ماموریت آدیتیا-ال۱ که ۳.۸ میلیارد روپیه معادل ۴۵ میلیون دلار هزینه داشته است، به دنبال موفقیت بزرگ هند در ماه صورت خواهد گرفت که طی آن، فضاپیمای «چاندرایان-۳»(Chandrayaan-۳) روی ماه فرود آمد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها