به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۲۷۷۸۲

مجلس نمایندگان آمریکا قانون مهسا را تصویب کرد

گروه بین‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی به اتفاق آرا طرح «قانون مهسا» را با ۴۱۰ رای موافق و در مقابل سه رای مخالف به تصویب رساند.
مجلس نمایندگان آمریکا قانون مهسا را تصویب کرد
مایکل مکال، رئیس کمیته روابط خارجی از حزب جمهوری‌خواه، در صحن مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص این طرح مدعی شد: «همه ما می‌دانیم که  ایران به طور بی‌رحمانه‌ای دست به نقض حقوق بشر زده است. معترضان را خاموش و حقیقت را سرکوب می‌کند و آنان که شجاعت به خرج می‌دهند و اعتراض می‌کنند، با پیامد سخت چنین اقدامی از جمله مرگ مواجه می‌شوند.» مکال در ادامه نحوه جانباختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین سرکوب اعتراضات سراسری در ایران اشاره کرد. رئیس کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا مدعی شد که جامعه بین المللی در متوقف کردن  ایران در سرکوب اعتراضات ناکام ماند. او گفت که به رغم های تحریم های حقوق بشری علیه مقامات جمهوری اسلامی، اما هنوز مقاماتی در این حکومت وجود دارند که به خاطر نقش آنها در نقض حقوق بشر در ایران مورد تحریم قرار نگرفته‌اند. جیم بنکس، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، دیگر نماینده تدوین کننده این طرح، در پستی در شبکه‌های اجتماعی با زدن اتهاماتی به مقامات ایران نوشت  که زمان آن فرا رسیده است که «مسئولان قتل مهسا و سرکوب معترضان شجاع ایرانی را تحریم کنیم».
در صورت تصویب این طرح در سنای آمریکا، رئیس جمهوری این‌کشور موظف خواهد شد کلیه مقامات ارشد ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار دهد. این طرح همچنین دولت آمریکا را ملزم می‌کند که هر ۹۰ روز گزارشی درباره افراد مسئول نقض حقوق بشر در ایران و نهادهای مرتبط با آنها، به کنگره ارائه دهد. طرح «قانون مهسا» ششم اردیبهشت در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. 
مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و آلکس پدیلا، سناتور دموکرات، در مردادماه سال جاری طرح مشابه «قانون مهسا» را برای تحریم مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر به مجلس سنا ارائه کردند. در حالی این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید که مقامات دولت جو بایدن ازتوافق با ایران برای مبادله زندانیان و آزاد سازی حدود شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در بانک­‌های کره جنوبی خبر داده‌اند. مایکل مک‌کال ضمن اسقبال از آزادی زندانیان آمریکایی در ایران گفت، با چنین توافقی با ایران٬ بدعت بدی گذاشته می‌شود.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «من عمیقاً نگران تصمیم دولت برای لغو تحریم‌ها برای تسهیل انتقال ۶ میلیارد دلار برای ایران هستم، کشوری که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و این امر انگیزه مستقیمی برای دشمنان آمریکا می‌شود تا در آینده دست به گروگان‌گیری بزنند.» براساس توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، جمهوری اسلامی پنج زندانی آمریکایی که سه‌تن از آنها دوتابعیتی هستند، را در ازای آزادی پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌کند. علاوه بر این، به حدود شش میلیارد دلار پول مسدود شده خود در بانک­‌های کره جنوبی دسترسی پیدا خواهد کرد که در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها