به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۳۰۰۶۷
ریزش تقاضای دوخت و دوز لباس در سال جاری

نوسانات نرخ مواد اولیه، چالش اصلی خیاطان شهر

نوسانات نرخ مواد اولیه، چالش اصلی خیاطان شهر
گروه اقتصادی: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بازار پوشاک و کل صنعت نساجی دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند که بارزترین آن‌ها گرانی مواد اولیه به نسبت قیمت‌های جهانی است. از سویی دیگر شروع مجدد قاچاق پوشاک با قیمت‌های مناسب، شرایط دشوار واردات و کمبود مواد اولیه متنوع برای تولیدات متناسب با سلیقه مشتریان، باعث افت فروش شده است.

به گزارش اقتصاد 24، معاملات پوشاک و خرید‌های کمتر ضروری، بررسی‌های میدانی حاکی از رکود در بازار است، اما بخشی از این رکود مورد نظر واحد‌های تولیدی مرتبط با حجم واردات مدیریت‌ نشده است. البته شرایط رکود و تورم و رکود تورمی بازار در دوره‌های مختلف زمانی، ناشی از سیاست‌گذاری‌ها و مزاحمت‌های قوانین و مقررات در سطح کلان اقتصاد و صنعت بوده است که تسهیل محیط کسب‌وکار در جهت حمایت از تولید داخل و ارتقای بهره‌وری و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر واقع شود.

صنف خیاطان عالی کار می‌کند، اما با افزایش قیمت چه کند؟
در همین رابطه اکبر صدقی، رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه  گفت: مشکل اصلی صنف ما نوسانات قیمت مواد اولیه است و اگر قیمت مواد اولیه حداقل یک سال ثابت بماند به طور مثال یک سال پارچه متری ۵۰ تومان باشد، صنف ما عالی کار می‌کند. اگر هم قرار است افزایشی داشته باشد در سال فقط یکبار اتفاق بیفتد و در طول سال عدد آن ثابت بماند.
 
رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه گفت‌:عمدتاً مواد اولیه مورد نیاز این صنف وارداتی است و همین موضوع نوسان بیشتر قیمت‌ها را در پی داشته است. هرچند سایر صنوف که با مواد اولیه صددرصد ایرانی سرو کار دارند نیز با مشکل نوسان قیمت روبرو هستند!

با گرانی قیمت‌ها چه کنیم؟
وی ادامه داد: در حال حاضر که کار‌های پاییزه در حال پخش است، بازار ما خوب است و نسبت به سال گذشته هم شرایط مطلوبی داریم، تنها مسئله، قیمت مواد اولیه است که هفته به هفته تغییر می‌کند، همکاران هم مجبور به تغییر دادن قیمت هستند و بعد از آن تعزیرات به سراغشان می‌رود!به گفته صدقی، وضعیت تولیدی‌ها به مراتب سخت شده چرا که علاوه بر افزایش هزینه‌های جاری باید مواد اولیه را گران‌تر بخرند و در نهایت محصول آماده شده را گران‌تر به دست مصرف کننده برساند؛ همین بحث باعث ریزش تقاضا در بازار خواهد شد.این فعال صنفی تأکید کرد‌: دولت باید راهی برای حفظ بازار این صنف در نظر بگیرد. ادامه سیاست‌های اجرایی فعلی منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی پوشاک خواهد شد.

ارز نیمایی به واردات مواد اولیه خیاطان تخصیص می‌یابد؟
صدقی در پاسخ به این پرسش که برای رفع این چالش چه اقدامی انجام دادید؟ توضیح داد: تقاضای ما خرید مواد اولیه‌ای است که در ایران تولید نمی‌شود با ارز نیمایی است و به نظر می‌رسد با این اقدام صنف ما کمتر دچار نوسانات قیمت شود.رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه افزود: در ایران نیروی کار از تمام کشور‌ها ارزان‌تر است مثلا یک چسب کار یا یک دوزنده خوب نهایت در هر ماه به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد بنابراین می‌شود در این زمان کار کرد و اگر قیمت مواد اولیه و این مسئله که برخی کارخانه‌ها نخ و سایر مواد اولیه را وارد می‌کنند و از سوی دیگر آزاد می‌فروشند کنترل شود، تولیدکننده‌ها هم راحت می‌توانند کار کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های صنف ما بیمه است که برای ۵ نفر ۱۰ درصد است و از نفر ششم به بعد ۳۰ درصد می‌شود که بهتر است تعداد از ۵ نفر به ۱۰ نفر افزایش پیدا کند؛ چون به خاطر این موضوع هیچ تولیده کننده‌ای بیشتر از ۵ نفر نیرو نمی‌گیرد یا اگر هم بگیرد متأسفانه بیمه نمی‌کند و درصورتی که اتفاقی بیفتد، سرگردان می‌شوند. علاوه بر آن هر تولیدکننده‌ای که تغییر مکان می‌دهد هم درصد بیمه واحد او ۳۰ درصد محاسبه خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها