به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۶ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۳۶۳۹۸

ماه گرفتگی امشب چه ساعتی آغاز می‌شود؟

ماه گرفتگی امشب چه ساعتی آغاز می‌شود؟
گروه علمی: ماه گرفتگی جزئی امشب ۶ آبان که بعد از آخرین‌بار در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ رخ می‌دهد، از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه شروع و اوج آن در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه برای مردم سه قاره آمریکا، آفریقا و اروپا و کمی در آمریکا و استرالیا قابل مشاهده است.

به گزارش عصر ایران، کاظم کوکرم، منجم آماتور و سردبیر پیشین مجله نجوم در خصوص این پدیده نجومی که امشب ۶ آبان‌ماه اتفاق می‌افتد، توضیح داد: ماه گرفتگی جزئی یعنی قرص ماه از بخشی از سایه زمین در فضا عبور می‌کند و وارد تمام سایه زمین نمی‌شود. د رواقع بخش کوچکی از قرص ماه وارد سایه زمین شده و بیشتر قرص ماه از نیم‌سایه زمین عبور می‌کند.

وی ادامه داد: ماه از حوالی ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه در ایران وارد نیم‌سایه زمین شده، ولی از این زمان تا حوالی ساعت ۲۳ ما اتفاق خاصی را نمی‌بینیم و تغییر محسوسی در نور ماه رخ نمی‌دهد. از ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه، قرص ماه آرام آرام شروع به سیاه شدن کرده و تغییرات شروع می‌شود. نقطه اوج این اتفاق در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه می‌باشد که در این زمان چیزی در حدود ۱۲ درصد از قرص ماه با سایه زمین پوشیده می‌شود و در این حالت ما می‌توانیم لبه گرد سایه زمین روی ماه را مشاهده کنیم.

سردبیر پیشین مجله نجوم در ادامه افزود: مردم عادی با چشم غیرمسلح می‌توانند در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه به ماه نگاه کرده و آن را شبیه به یک سیب گاز زده شده مشاهده نمایند. این رخداد تا حوالی ساعت ۲۳ دقیقه بامداد روز بعد یعنی ۷ آبان ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن دیگر با چشم غیرمسلح چیزی قابل مشاهده نخواهد بود. در ساعت ۱ و ۵۶ دقیقه بامداد نیز این پدیده نجومی به طور کلی تمام می‌شود. کل این فرایند از ساعت ۲۱ و ۳۱ دقیقه امشب شروع و در ۱ و ۵۶ دقیقه بامداد روز بعد تمام می‌شود، چیزی در حدود ۴ ساعت و ۱۷ دقیقه.

کوکرم افزود: آخرین باری که ما در ایران خسوف جزئی داشتیم، ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ بوده و خسوف بعدی نیز ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد. خسوف امسال را عده زیادی از جمعیت زمین می‌توانند نظاره کنند، زیرا تمام مردم در آفریقا، اروپا و آسیا آن را مشاهده و بخش غربی استرالیا و بخش شرقی آمریکای جنوبی هم می‌توانند آن را ببینند.
برچسب ها: ماه گرفتگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها