به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۴۶۸۶۰

رئیس سابق سیا: عراق تجزیه می‌شود

گروه بين‌الملل: رئیس اسبق سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه مدعی شد که اکنون زمان تجزیه عراق فرارسیده و احتمالا این اتفاق مدتی بعد رخ می‌دهد.
رئیس سابق سیا: عراق تجزیه می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «واشنگتن‌پست»، «مایکل هایدن» که با شبکه «فاکس‌نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: تصور می‌کند که عراق به سه کشور شیعه، سنی و کردی تقسیم شود. این همان طرحی است که «جو بایدن» معاون کنونی رئیس‌جمهور آمریکا اولین بار در سال 2006 در قالب فدرالی کردن عراق ارائه کرد.

رئیس اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا که پیشتر با آغار تحرکات گروه تروریستی «داعش» گفته بود موجودیت عراق به عنوان یک کشور به پایان رسیده، گفت: «فکر می‌کنم به آن مرحله (تجزیه عراق) می‌رسیم... شاید تا الان این وضعیت به صورت دوفاکتو (غیررسمی) برقرار بود، اما احتمالا تا چند وقت دیگر، این وضعیت به صورت دوژور (رسمی) درآید.»

با این حال، هایدن در این مصاحبه مدعی شد که تنها در حال تشریح اوضاع است و قصد پیش‌بینی در مورد آینده عراق را ندارد، اما «می‌ترسم این آن چیزی باشد که واقعا رخ دهد.» وی در ادامه به وضعیت سوریه پرداخت و گفت ممکن است وضعیتی مشابه در سوریه به خصوص مناطق شرقی آن نیز اتفاق بیافتد. اظهارات هایدن در حالی بیان شد که «بنیامین نتانیاهو» نیز روز یکشنبه رسما از استقلال کردستان و جدایی آن از عراق حمایت کرد.

«بنیامین نتانیاهو» در آموزشگاه پژوهشی (آی.إن.إس.إس) وابسته به دانشگاه تل‌آویو، ادعا کرد: در عراق و برخی مناطق خاورمیانه که شاهد درگیری میان سنی و شیعه است، فروپاشی‌هایی صورت گرفته است. در چنین شرایطی ما باید از مطالبات کردها برای استقلال حمایت کنیم. وی گفت: کردها ملت مبارزی هستند که پایبندی سیاسی و میانه‌روی خود را ثابت کرده‌اند و مستحق استقلال سیاسی هستند.

اسرائیل از سالهای دهه 60، روابط محرمانه نظامی، اطلاعاتی و تجاری با کردها دارد.  در شرایطی که عراق در بحران نفوذ داعش به سر می‌برد، کردهای عراق فرصت را برای استقلال‌طلبی مناسب دیده‌اند و اجرای بند 140 قانون اساسی عراق را علم کرده‌اند. بر اساس این بند، در مناطقی که مالکیت آنها مشخص نشده، مانند کرکوک، همه‌پرسی برگزار می‌شود زیرا کُردها بر این باورند که مناطق مورد مناقشه اربیل با بغداد از لحاظ تاریخی به کُردستان تعلق دارد و بافت جمعیتی آن را به سود عرب‌ها تغییر یافته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی با موضوع عراق، به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت که کاخ سفید در حال بررسی طرح‌های احتیاطی برای روبرو شدن با وضعیتی است که جناح‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت به توافق نرسند. بنا بر این گزارش، ناآرامی‌ها در عراق موجب شده تا بایدن بتواند بار دیگر طرح سال 2006 خود را مطرح و از آن دفاع کند.