به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۶۳۵۵۲
ابتکار در یک نگاه

ناطق نوری:از بی قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم

گروه سیاسی: روزنامه ابتکار در شماره روز سه شنبه عنوان‌های حاشیه های ایرانی یک گروگان گیری، نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم و دو ساز و کار اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس را برجسته کرد.
ناطق نوری:از بی قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم
این روزنامه تیتر یک را به موضوع حاشیه‌های ایرانی یک گروگان گیری، اختصاص داد و عنوان کرد: گروگان گیری روز گذشته استرالیا درحالی با کشته و زخمی شدن شماری از گروگان‌ها به پایان رسید که رسانه‌های خارجی هویت عامل حادثه را یک ایرانی اعلام کردند. دیروز پلیس سیدنی با محاصره محل حادثه سعی داشت کنترل اوضاع را در دست بگیرد اما با بالا رفتن پرچم سیاه شبیه پرچم داعش، این شهر وارد فضای امنیتی دلهره آوری شد. ماجرا با ورود یک فرد مسلح به کافه ای در مرکز سیدنی شروع شد. وی شماری از گروگان‌ها را مجبور کرد تا پرچم‌های سیاه رنگ را بر روی پنجره‌ها نصب کنند.بعد از این گزارش شد که حدود 10 کارمند در این رستوران بودند و 30 مشتری نیز حضور داشتند. در پی این حادثه ساختمان‌های مجاور منطقه تجاری مرکز سیدنی تخلیه شد و نیروهای امنیتی منطقه را تحت محاصره قرار دادند. اما در نهایت با ورود پلیس به کافه و اعلام کشته شدن گروگانگیر در ساعت 18 و 45 دقیقه به وقت تهران این ماجرا پس از نزدیک به 17 ساعت پایان یافت.

نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسئولان و کارشناسان از رده ی وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کند.وی تاکید کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما این کشور را بعد از انقلاب اسلامی 35 سال اداره کرده‌ایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا اگر احزاب وجود داشته باشد مردم به مرکزیت و راس حزب نگاه و اعتماد می‌کنند به تبع آن احزاب، کارشناس و کاندیدا معرفی کرده و مردم نیز انتخاب خود را انجام می‌دهند. در کشوری که برگزاری انتخابات در آن زیاد است حزب هم باید وجود داشته باشد که ما تاکنون از این بی قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم.

این روزنامه با انعکاس موضوع دو ساز و کار اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس، نوشت: سید عبد الواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز همچنین درباره سازوکار اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: یکی سازوکار درون تشکیلاتی است که همان انسجام بخشی و نگاه واحد داشتن در جریان اصلاحات است و دیگری نوع تعامل با جریانات مقابل. اصلاح طلبان باید با بخش‌های حاکمیت که درگیر مقوله انتخابات هستند ارتباط بیشتری برقرار کنند. شورای نگهبان و وزارت کشور و هیات‌های نظارت طبق قانون شورای نگهبان مسئول نظارت بر روند کلی انتخابات هستند. اگر فردی احساس کرد که در مرحله اجرا به آن ظلم شده باید به شورای نگهبان مراجعه کند و شورای نگهبان بگوید که هیات اجرایی خوب عمل کرده است یا خیر. ابتدا به ساکن شورای نگهبان نباید درباره صلاحیت افراد اظهار نظر کند.

روزنامه ابتکار با بازتاب عنوان بیش از چهل درصد پول چاپ شده تاریخ ایران در شکم مسکن مهر، نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری با اشاره به این که دیدیم که تصمیم گیری برای مسکن مهر چه بلایی سر کشور آورده است، افزود: هر چه پول در تاریخ ایران چاپ شده بود چهل و چند درصد کل آن پول را برای مسکن مهر چاپ کردند، یعنی 45 هزار میلیارد تومان پول برای مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار دادند که این پول از پول توجیبی مردم برداشته شد و کار بی نظیری از نظر بی انضباطی مالی انجام شد و دولت بعدی هم مجبور شد که این راه را ادامه دهد. روحانی افزود: پارسال دولتی را تحویل گرفتیم که تورم 12 ماهه بالای 40 درصد و تورم نقطه به نقطه 45 درصد را داشت. که این تورم ناشی از شرایط ایجاد شده در کشور بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان این که اولین قدم برای ثبات آرامش و اقتصاد کشور مهار تورم است، یادآور شد: برای این هدف باید مواظبت می‌کردیم حرکت پایه پولی کند باشد. ما اعتقاد داشتیم بی ثباتی رونق را درست نمی‌کند و ابتدا باید ثبات را ایجاد کرد و بعد از رکود خارج شویم. در نتیجه آن شاهد بودیم که تورم از 40.4 درصد در سال گذشته در آبان امسال به 18.2 درصد رسید یعنی 22 واحد درصد تورم پایین آمده که این کار در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده است.روحانی با اظهار امیدواری برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت تا پایان امسال گفت: حفظ و ادامه راه کاهش قدم به قدم تورم بسیار با اهمیت است. ضمنا باید به عقب برگردیم و در نهایت باید به تورم یک رقمی برسیم.

این روزنامه موضوع جنجال در دانشگاه تهران، را برجسته کرد و نوشت: هشت روز پس از 16 آذر که قرار بود حسین شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر سخنران مراسمی به همین مناسبت باشد و گفته می شد که به دلایلی انجام نگرفت، وی روز گذشته به دعوت بسج دانشجویی دردانشگاه تهران حضور یافت و در مراسمی با عنوان 1811 روز مطالبه یادمان خروش ملت انقلابی علیه فتنه گران سخن گفت تا مانند چندسال اخیر با حاشیه‌هایی همراه شود. حضور روز گذشته مدیر مسئول کیهان به سیاق گذشته هم سبب ایجاد دودستگی در میان دانشجویان شد و هم گفتگوی تندی میان وی و برخی از دانشجویان مخالف مواضع وی را رقم زد.