به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۶۴۹۷۹
آرمان در یک نگاه

آنتن سیما روی موج پاستور تنظیم می‌شود؟

گروه سیاسی: محرمانه‌های یک نشست محرمانه، اوپک تحت تاثیر زیاده خواهی‌ها قرار نگیرد و آنتن سیما روی موج پاستور تنظیم می‌شود؟ موضوع‌های برگزیده روزنامه آرمان برای انتشار در شماره روز پنجشنبه است.
آنتن سیما روی موج پاستور تنظیم می‌شود؟
این روزنامه با بازتاب عنوان محرمانه‌های یک نشست محرمانه برای تیتر یک نوشت: چندی پیش جلسه‌ای با حضور طیف تندرو جناح اصولگرا که برخی از آنها در مجلس حضور دارند، برگزار شد. محور این جلسه هم چگونگی حضور و بالا بردن احتمال پیروزی کاندیداها در انتخابات مجلس دهم بود. مطابق آنچه به آرمان گزارش شد، دو پیشنهاد در این جلسه محرمانه مطرح شد، نخست اینکه از اصولگرایان میانه رو به ازای همراه شدن بدون حاشیه، مطالباتی را خواستار شوند که معنای آن در ادبیات سیاسی، سهم خواهی است و موضوع دیگر که در این جلسه مطرح شد حضور به عنوان جریان مستقل اصولگرا در انتخابات مجلس دهم بود.

استدلال طرح این پیشنهاد هم این است که آنها به ازای داشتن صفت اصولگرا به طور طبیعی بخشی از آرای سنتی را دارند و از سوی دیگر اگر نیاز باشد بتوانند از طریق هجمه به اصولگرایان میانه رو با طرح برخی مسایل با عنوان پشت پردة اردوگاه اصولگرایی، طیف خود را کسانی معرفی کنند که برای خدمت به مردم مشتاقند و طیف اصولگرایان میانه رو را طیفی که تنها به فکر کسب کرسی‌های قدرت هستند و پس از مدتی اختلافات میان آنها به آرامش کشور لطمه وارد می‌کند.

روزنامه آرمان با بررسی موضوع اوپک تحت تاثیر زیاده خواهی‌ها قرار نگیرد، نوشت: همه به نقش تاثیرگذار او اذعان دارند تا جایی که بسیاری معتقدند گره کور قیمت نفت می‌تواند به دستان او با قدرت نفوذی که در میان دولتمردان عرب دارد باز شود؛ او کسی جز آیت ا... هاشمی رفسنجانی نیست که سالهاست در عرصه سیاست نقش آفرینی کرده و یکی از بزرگان سیاست ایران شناخته می‌شود. امروز این نگاه فراتر از مرزهای ایران رفته است و دیگر کشورها نیز بر این امر اذعان دارند، دیدارهایی که از سوی نمایندگان ممالک دیگر با ایشان انجام می شود خود گواهی است بر این مدعا.

از این رو روز گذشته آیت ا... هاشمی رفسنجانی میزبان سفیر الجزایر، کشوری که خاطره میانجیگری میان ایران و آمریکا را بر پهنه تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشته است، بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با ابراز تاسف از کاهش قیمت نفت و تاثیر سیاسی کاری‌های کشورهای پیشرفته که مصرف کنندگان عمده نفت هستند، گفت: اوپک سازمانی برای حمایت از تولید کنندگان نفت است و نباید تحت تأثیر زیاده خواهی‌های تولیدکنندگان نفت قرار گیرد.

آنتن سیما روی موج پاستور تنظیم می‌شود؟ تیتر دیگر این روزنامه است. آنتن صدا و سیما به کدامین سمت و سو تمایل خواهد یافت؟ این سوالی است که قرار است پاسخی سرافرازانه به آن داده شود. مردی چند صباحی است سکاندار عرشه فراخ و گسترده رسانه ملی شده که قصد دارد طرحی نو درانداخته و آرایشی تازه از صدا و سیما را در افکار عمومی رقم بزند. در طول مدت سپری شده از دوران مدیریت کوتاه محمد سرافراز بر صدا و سیما تغییرات نه چندان واضح اما تدریجی و اندکی را در رسانه ملی شاهد بوده‌ایم و امیدها برای تغییرات نمایان هر روز پر رنگتر می‌شود. جابجایی‌های ملموس و تقریبا پرشمار بخش اعظم تغییرات را به خود اختصاص داده و باید صدای ساز آن را در آینده شنید اما علاوه بر این تغییرات سخت افزاری در رویکردهای سیاسی نیز برنامه‌های سیما شمایلی عام تر و تلطیف شده تر به خود گرفته و در برخی بخش‌های خبری یا در مستندی با نام دهم که طی چند روز گذشته از صدا و سیما در باره حوادث سال 88 پخش شده و به اذعان همگان رنگ و روی متفاوت تری نسبت به اسلاف پیشین خود داشت، شاهد تغییرات نرم و تدریجی در برنامه‌های سیما نیز بوده‌ایم.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان تی شرت رادان و پناهیان هم آمد، نوشت: لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست این جمله، کلیدی ترین جمله کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی دکتر حداد عادل است. در روزگاری که او بیشتر ادیب بود تا سیاستمدار. حداد عادل در این کتاب معتقد است که هم در فرهنگ ایرانی و هم در فرهنگ اسلامی، به مسئله پوشش مردان و زنان توجه شده است. اما با مدرن تر شدن روزگار، این پرچم و این شعار متفاوت شد. نزدیک به دو دهه قبل بود که برای اولین بار تی شرت‌هایی با تصاویر ورزشکاران و هنرمندان غربی در بعضی بازارهای مرزی به فروش می‌رسید. تی شرت‌هایی که هیچوقت طرفداران زیادی در بازار ایران پیدا نکرد اما مدیران فرهنگی را به این فکر انداخت تا آنها نیز تی‌شرت‌هایی برای معرفی الگوهای ایرانی اسلامی تولید کنند. آنها به این نکته کلیدی توجه نداشتند که افرادی که طرفدار سبک ایرانی -اسلامی در پوشش هستند، اساسا تی شرت نمی‌پوشند!

تاریخ تی شرت مثل بسیاری اختراعات بشری به جنگ ها بازمی‌گردد. نیروهای آمریکایی در جنگ آمریکا و اسپانیا در سال 1913 برای اولین بار از این لباس استفاده کردند و هفت سال بعد اسم تی شرت را بر آن نهادند. اما این لباس این روزها به لباس بسیاری از جوانان بدل شده است. اما آنچه در روزهای گذشته خبر ساز شده است، تولید تی شرت با تصاویر شخصیت‌های فرهنگی و نظامی است. در حالی که پیش از این تولید تی شرت با تصاویر شهدای گمنام و شناخته شده جنگ تحمیلی با انتقاد و استقبال گروه‌های مختلف مواجه شده بود، باید دید این تی شرت‌های جدید با چه واکنشی از سوی مردم مواجه خواهند شد. از جمله شخصیت‌های سیاسی و نظامی که تی شرت با تصاویر آنان تولید شده می‌توان به سردار فضلی، سردار جعفری، سردار رادان، سردار باقرزاده، نادر طالب زاده، ابراهیم حاتمی کیا و حسن عباسی(که در تی شرت سردار خطاب شده است) حجت الاسلام پناهیان و حاج حسین یکتا اشاره کرد.