به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۷۱۵۰۵

انهدام آثار نمرود؛ اعلام جنگ علیه بشریت

گروه بين الملل: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» با محکوم کردن انهدام آثار دوره آشوری نمرود در عراق از سوی داعش، اقدام این گروه را اعلام جنگ علیه بشریت توصیف کرد.
انهدام آثار نمرود؛ اعلام جنگ علیه بشریت
دبیر کل یونسکو اظهار داشت: «نمی‌توانیم ساکت بمانیم. انهدام عمدی میراث فرهنگی یک جنایت جنگی است.» ارینا بوکووا از مقامات سیاسی و مذهبی خواست در برابر اقدامات وحشیانه داعش واکنش نشان دهند.
شهر باستاني نمرود، یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی تمدن دوره آشوری به شمار می‌آید. این شهر در قرن بیستم توسط باستان‌شناسان کشف شد. دولت عراق می‌گوید که این شهر توسط داعش منهدم شده است. وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، در بیانیه ای در صفحه کاربری این وزارتخانه در «فیسبوک» اعلام کرد، گروه «تروریستی» داعش با استفاده از «بولدوزر» و ابزار آلات سنگین، برای تخریب آثار باستانی شهر نمرود در استان موصل در شمال کشور که به قرن سیزدهم قبل از میلاد یعنی دوره آشوری‌ها تعلق داشت، اقدام کرده است.

بیانیه وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق، یک هفته پس از آن منتشر شد که داعش با پخش ویدیوئی، تصاویری از تخریب موزه آثار باستانی شهر موصل را منتشر کرد. شهر تاریخی نمرود در کنار رود دجله در ۳۰ کیلومتری شهر موصل قرار دارد. موصل نخستین شهر مهم عراق است که در ژانویه سال گذشته به دست گروه داعش افتاد.
مرجع : العربيه