به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۷۱۵۰۶
توسط شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت؛

محکومیت کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه

گروه بين الملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، استفاده از گاز «کلر» در جنگ داخلی سوریه را محکوم کرد، اما هیچ كدام از طرف های درگیر در این کشور را متهم نکرد.
محکومیت کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه
پیش نویس اين قطعنامه‌ توسط ایالات متحده آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده و از سوی کار‌شناسان شورا مورد بررسی قرار گرفت. در پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت برای طرف‌هایی که از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده می‌کنند مجازات‌های سنگینی از جمله استفاده از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد علیه آن‌ها در نطر گرفته شده است. فصل هفتم منشور سازمان ملل، به شورای امنیت اجازه می‌دهد، علیه کسانی که اسلحه شیمیایی را بکار ببرند، اقدام نظامی بکند.شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در نشست خود بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره سوریه را آغاز کرد. این پیش نویس با صراحت نظام سوریه را به دست داشتن در استفاده از گاز کلر متهم نمی‌کند.

به گفته دیپلمات‌های غربی این قطعنامه تاکید می‌کند شورای امنیت در صورت بی‌توجهی به قطعنامه‌های قبلی این شورا درباره ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، مجازات‌هایی را بر اساس بند هفتم منشور ملل متحد تصویب خواهد کرد. شورای امنیت پیشتر گزارش کمیته بین المللی را بررسی کرد که در آن بر استفاده از گاز کلر در جنگ سوریه تاکید شده است، اما به طرفی که از این سلاح استفاده کرده اشاره ای نشده بود. فعالان سوری با پخش ویدیوهایی ارتش سوريه را متهم کردند که بوسیله هلیکوپتر و جنگنده مناطق مسکونی مخالفان را بمباران شیمیایی می‌کنند.

گفتنی است که کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در گزارش ژانویه سال 2013 گفته بود، طبق بازرسی‌های کار‌شناسان این کمیسیون از مناطق مختلف سوریه مشخص شد که حملات شیمیایی از طریق بمباران هوایی انجام گرفته است و این به معنای آن است رژیم سوریه در این حملات دست داشته است.
مرجع : العربيه