به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۸۷۰۴۴
انتقاد کری از مواضع دو نماینده دمکرات در مخالفت با توافق ایران

اوباما مجددا جمهوری‌خواهان را با تندروهای ایران مقایسه کرد

گروه بين‌الملل: باراک اوباما، بار دیگر جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای را با تندروهای ایران مقایسه کرد و آنها را متهم ساخت که به خاطر تعهدات ایدئولوژیک خود اساسا نمی‌خواستند توافقی صورت بگیرد.
اوباما مجددا جمهوری‌خواهان را با تندروهای ایران مقایسه کرد
وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در واکنش به جمهوری‌خواهان و حتی دمکرات‌هایی که این مقایسه را «توهین‌آمیز» خوانده‌اند، اظهار داشت: «آن‌چه من گفته‌ام کاملا درست است و واقعیت دارد». رییس جمهور آمریکا سپس ادامه داد: «واقعیت امر این است که داخل ایران، کسانی که بیشترین مخالفت را با این توافق دارند.... تندروهایی هستند که سرسختانه با هرگونه همکاری ایران با جامعه جهانی مخالفت می‌کنند».

پیش از این، سخنرانی باراک اوباما در دانشگاه آمریکن هدف انتقاد جمهوری‌خواهان و دیگر مخالفان آمریکایی توافق هسته‌ای با ایران واقع شده بود. وی در این سخنرانی گفته بود که تندروها در ایران و جمهوری‌خواهان در آمریکا هدف‌های مشترکی برای مخالفت با این توافق دارند. همچنین این بخش از اظهارات اوباما نیز که عنوان کرده تنها گزینه برای اجتناب از جنگ با ایران توافق هسته‌ای است، واکنش منفی جمهوری‌خواهان را به دنبال داشت.

از جمله این منتقدان، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکاست که اظهارات آقای اوباما را «یک اشتباه بزرگ» خواند و گفت که مسئله اصلی انتخاب بین توافق و جنگ نیست، بلکه مسئله دستیابی به یک توافق بهتر است اما اوباما تاکید می‌کند که جمهوری‌خواهان اساسا به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای نیستند.

رییس جمهوری آمریکا در ادامه مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اظهار داشت: «دلیل آن که میچ مک‌کانل و دیگر افراد هم‌حزب او که یک‌دفعه مخالفت کردند، یعنی قبل از مطالعه متن توافق، حتی قبل از آن که توافق اعلام شود، نشان‌دهنده یک تعهد ایدئولوژیک است که اساسا توافقی صورت نگیرد». اوباما افزود: «از این نظر آنها اشتراکات زیادی با تندروهای داخل ایران دارند که از وضعیت موجود نفع بسیار بیشتری می‌برند». این اظهارات در حالی است که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا هشدار داده‌اند توافق اتمی با ایران را رد می‌کنند. نمايندگان کنگره باید تا ۱۷ سپتامبر امسال به توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی رای مثبت یا منفی دهند یا تصمیم بگیرند رای ندهند.

انتقاد کری از مواضع دو نماینده دمکرات در مخالفت با توافق ایران

جان کری، وزيرامور خارجه آمريکا هم گفته که با استدلال‌های دو نماينده ارشد حزب دمکرات در کنگره برای رد توافق هسته‌ای ايران، به شدت «مخالف است». به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، جان کری که در ويتنام به سر می‌برد، گفته است: به رغم احترامی که برای چاک شومر، سناتور ارشد دمکرات، و اليوت انگل، عضو کميسيون سياست خارجی مجلس نمايندگان، قائل است ولی استدلال‌های آنها بر پايه واقعيت نيست.

چاک شومر و اليوت انگل که هر دو به نمايندگی از حوزه‌های ايالت نيویورک در کنگره حضور دارند روز پنجشنبه اعلام کردند که با توافق هسته‌ای ايران مخالف هستند. چاک شومر که يهودی است از توافق هسته‌ای با ايران انتقاد کرده و گفته بود: بر اساس اين توافق به بازرسان اجازه داده نمی‌شود «هر زمان يا هر کجا» را که بخواهند مورد بارزسی قرار دهند. وی اضافه کرده بود که طبق اين توافق، آمريکا نيز نمی‌تواند به طور يک‌جانبه درخواست بازرسی را مطرح کند.

جان کری گفته است: «خيلی واضح است که من عميقا با اين قضاوت (درباره توافق هسته‌ای) مخالف هستم. با توجه به رديابی اورانيوم طی ۲۵ سال آينده» غير ممکن است که ایران بتواند بمب اتم بسازد. وی اضافه کرد: «مسئله بستن (مسيرها) واقع بينانه است. من با احترام می‌گويم، رد کردن یک سیاست (رويکردی به سوی) آينده نيست. چنين رويکردی هيچ بديل و جايگزينی را پيشنهاد نمی‌کند». کری می‌گويد در صورت رد اين توافق هسته‌ای، نگرانی‌ها درباره از سر گيری فعاليت‌های هسته‌ای ايران افزايش می‌يابد، در نتيجه «مردم برای اقدام نظامی فشار وارد خواهند کرد».

نمايندگان کنگره آمریکا بايد تا روز ۱۷ سپتامبر امسال به توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی رای مثبت يا منفی دهند يا تصميم بگيرند رای ندهند.