به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۲۱
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۷۹۳۶۱
حاکمیت برای مسئله حجاب باید چاره‌اندیشی کند

صداوسیما طی ۳۵سال حجاب را تخریب کرد

صداوسیما طی ۳۵سال حجاب را تخریب کرد
گروه جامعه: اولین کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضاعات فرهنگی جامعه» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش شفقنا در قم، حجت الاسلام محمدرضا زائری در سخنانی بیان کرد:در حوزه حجاب حرفمان از موضع خارج از گفتمان حجاب نیست بلکه موضع من حفظ و حراست از حجاب است منتها با قدرت مدعی هستم که سیاست اجبار حجاب کاملا اشتباه است به این دلیل که اگر روزی حجاب آزاد بود یا من بجای تهران و قم در جاکارتا بودم بهتر مي‌توانستم کسی که حجاب ندارد را به حجاب دعوت کنم. او با ابراز تعجب و نیز انتقاد از کسانی که حجاب را مسئله ای بی اهمیت مي‌پندارند گفت: دغدغه من به عنوان یک طلبه این است که از حجاب سخن بگویم نه آنکه صورت مسئله را پاک کنم.

نویسنده «کتاب حجاب بی حجاب»، با بیان اینکه مسائل اجتماعی مسائل بسیار پیچیده و دقیقی هستند عنوان کرد: این مسائل زیر ساخت بسیاری از مسائل دیگر است ؛اگر امام انقلاب کرد و این قیام بزرگ را که الهام بخش بسیاری از تحولات امروز است بوجود آورد بدلیل آن است که زیرساختهای فرهنگی بوجود آمده بود. او با بیان اینکه در فضای انتزاعی نمی توان دنبال تغیییر و تحول بود ابراز داشت: امام خمینی از خلا شروع نکرده بود بلکه سالها طلاب و روحانیون در مناطق مختلف شهر و روستا و بلکه صدها سال قبل، علمای شیعه، ذهن مردم را برای گرایش به سمت دین آماده کرده بودند و البته دشمن هم در تمام این سالها مشغول بوده و کارهایی مي‌کرده است.

زائری با بیان اینکه خداوند سنتهای خود را در جامعه جاری کرده است اظهار داشت: اگر این زیرساختها فراهم نشود سنت الهی این است که قرار نیست خداوند بیاید و کاری کند.اینگونه نیست که بگوییم خداوند حفظ مي‌کند بلکه اگر ذهن مخاطب را آماده نکرده و جامعه را به حال خود رها کنیم معلوم نیست ۲۰ سال دیگر چه اتفاقی مي‌افتد.

برخی کار را به سمتی مي‌برند تا روحانیت و متدینین را محصور در قم و شهرک مهدیه کنند
او با اشاره به وقایع سالهای ۷۸ و ۸۸ مدعی شد: به صراحت مي‌گویم سال ۹۸ حوادث بدتری را هم خواهیم داشت اما باید زمینه را فراهم کرد که آسیب کمتری متوجه جامعه شود. مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه تصریح کرد: اساس دیدگاه من حفظ و حراست از حجاب است و اینکه حجاب باید به گونه ای حفظ شود که خانواده من با آبرومندی در جامعه راه برود نه اینکه روزبروز بیشتر محدود به قم شویم ؛ متاسفانه برخی کار را به سمتی مي‌برند که روحانیت و متدینین را در قم و سپس شهرک مهدیه محصور کنند.

او با انتقاد از برنامه های صدا و سیما طی ۳۵ سال گذشته عنوان کرد صداو سیمای جمهوری اسلامی بر اساس باورهای لیبرال دموکراسی غربی سریال، آگهی و فیلم پخش مي‌کند و از سوی دیگر فرزندانمان را به دلیل آنکه تفریح دیگری ندارند مقابل تلویزیون مي‌نشانیم و نتیجه آن مي‌شود که فرزندان ما با این باورها پرورش پیدا مي‌کنند. زائری با انتقاد از حوزه های علمیه در ایجاد مراکز مطالعات اجتماعی گفت: حوزه علمیه بنابر آماری که دارد ۵۰۰ مرکز مطالعاتی ایجاد کرده است که تنها ۲۰۰ مرکز کپی کاری مي‌کنند.

او با بیان این مطلب که جوانی آرامش ازدواج ندارد نمی تواند دینداری کند، خاطر نشان کرد: سیاست گذاری فرهنگی اگر معطوف به ازدواج شد نیمی از مشکلات فرهنگی جامعه را مي‌توان حل کرد.
رئیس مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به مطالعات انجام شده در یک سال گذشته مدعی شد: در این مطالعات که یکی از دوستان در سال ۹۳ محرمانه انجام داده بود و نتیجه آن، اوایل امسال مشخص گردید، نشان داده شد که سرمایه اجتماعی روحانیت به شدت کاهش یافته به گونه ای که اعتماد مردم به پزشکان و اساتید دانشگاه بیشتر از روحانیت است؛ این فاجعه است و حوزه علمیه ما باید دودستی بر سر خود بکوبد.

او با اشاره به مبارزه با بدحجابی توسط ناجا گفت: کسانی که قرار بوده اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام دهند، کار را به گردن ناجا مي‌اندازند در حالی که آن چوب آخر است؛ قانون زمانی قانون است که در جامعه به شکل طبیعی مقبولیت داشته باشد و مبتنی بر هنجار اجتماعی باشد. زائری تاکید کرد: آگهی های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۳۵ سال حجاب را تخریب کرد و نشان داد حجاب برای کلفت و فرد فقیر و بینواست. آگهی های بازرگانی براساس دیدگاه لیبرال دموکراسی غرب بی حجابی را در ذهن مردم رسوخ مي‌دهند به گونه ای که نمی توان با خطبه های نماز جمعه آن را درست کرد. او ادامه داد: اگر نگران وضع حجاب هستیم باید تکانی بخوریم و از مهدکودک و صدا و سیما شروع نماییم حتی برنامه های منبر خود را تغییر دهیم. اگر مي‌خواهیم دین بماند باید خود را با شرایط جامعه تطبیق دهیم؛ در صورتی از اصل و اساس مي‌توان حراست کرد که آن اصل و اساس را با ذهن مخاطب و جوان تطابق دهیم.

اگر حجاب آزاد باشد حرمت حجاب بیشترحفظ مي‌شود
نویسنده کتاب حجاب بی حجاب، از پخش سریال های غربی انتقاد کرد و آن را مروج فرهنگ بی حجابی دانست و گفت: وقتی در سریال غربی بی حجابی را با عنوان زندگی لذت بخش و آرمان معرفی کردیم نمی توانیم با یک حدیث حجاب را فرهنگ کنیم. او همچنین بااشاره به مطالعات صورت گرفته برروی زنان باردار گفت: در این مطالعات مشخص شده یکی از دلایلی که بانوان تمایل به زایمان سزارین دارند، مشاهده ناله ها و فریاد زدن زنان هنگام تولد فرزندانشان در فیلم ها و سریال ها است.

زائری تاکید کرد: اگر حجاب آزاد باشد حرمت حجاب بیشترحفظ مي‌شود الان چون همه چیز با یکدیگر مخلوط شده حرمت چادر مشکی بیشتر از بین مي‌رود لذا معتقدم حاکمیت برای مسئله حجاب باید چاره اندیشی کند. او در پایان اذعان کرد: یکی از مهم ترین خطاهای راهبردی ما در حجاب این است که روی مصداق ها تمرکز کرده ایم در حالی که برنامه ریزی ها باید روی عفت و حیا باشد.

در ادامه این نشست محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در کرسی آزاداندیشی با موضوع حجاب ، توجه به واقعیت های اجتماعی را در زمینه مسائل مربوط به آسیب های اجتماعی دارای اهمیت دانست و گفت: متاسفانه ما از واقعیت اجتماعی گریزان و هراسان هستیم و نمی خواهیم با آن روبرو شویم و بیشتر آنچه در اطراف خویش و یا نزدیکان مي‌بینیم به عنوان واقعیت اجتماعی تلقی و گزارش کرده و گاه متاسفانه با همین دیدگاه جزیی در سطح کلان به برنامه ریزی و اجرا دست مي‌زنیم.

وی با تاکید بر عدم ورود به حوزه فقه توسط وی در این نشست و ارائه برخی مطالعات اجتماعی در این حوزه اضافه نمود که برای فهم واقعیت اجتماعی به طور معمول از روش های کمی یا کیفی استفاده مي‌کنیم، و نظرسنجی را یکی از روش های مرسوم کمی در کشور برای فهم واقعیت اجتماعی معرفی کرد. وی ادامه داد: طی فرایند نظرسنجی یک تصویر از حال جامعه گرفته مي‌شود و این بدان معنا نیست که جامعه به معنای خاص کلمه دچار چه وضعیتی است بلکه نشان از وضعیت فعلی دارد. لذا اگر گفته مي‌شود که نگاه مردم نسبت به پوشش دچار تغییر است به معنای نفی دینداری مردم ایران و یا عدم اهتمام آنان به پوشش یا عفاف نیست، بلکه مبین تغییراتی است که در جامعه به وجود آمده است. لذا ضروری است که تحقیقاتی در زمینه علل این تغییرات صورت پذیرد.

آقاسی در ادامه گفت در صورتی که بتوان مطالعات را به صورت روندی ادامه داد، مي‌توان به دلایل تغییرات نگرش به موضوعات مختلف نیز در تحقیقات پسینی دست یافت. وی همچنین واقعیت اجتماعی را دارای دو بعد ذهنی و عینی دانست و افزود که رفتاراجتماعی بعد عینی واقعیت را تشکیل مي‌دهد اما نگرش به موضوعات بعد ذهنی واقعیت را در پی دارد. او به عنوان نمونه به مطالعات این مرکز در خصوص سبک زندگی دانشجویان پرداخت و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین اهتمام برای کارگشایی بی منت در اقشار گوناگون از نظر بعد ذهنی مربوط به اعضای خانواده و کم ترین اهتمام برای مردم جهان است. که این امر نشان از گرم بودن روابط درون گروهی، خانوادگی و شخصی در ایران دارد.

وی در ادامه افزود مطابق نگرش دانشجویان جامعه به جهت رعایت فضایل اخلاقی وضعیت خوبی ندارد و این قشر معتقدند رذائل اخلاقی در جامعه زیاد شده است که اگر در این زمینه فعالیت جدی صورت نگیرد، ممکن است این نگرش در آینده عامل گسترش رذائل اخلاقی در جامعه گردد. او در ادامه افزود که طی چهار دهه گذشته در ایران، پیمایش های مختلفی صورت گرفته است که در برخی از آنان پیرامون حجاب و پوشش سوالاتی مطرح شده و البته متاسفانه این پیمایش ها به طور معمول سنجه، گویه و سوال مشترک و استاندارد نداشته و شاهد پراکندگی در این حوزه هستیم. به عنوان نمونه در پیمایش سال ۱۳۵۳ مرحوم علی اسدی، این گونه گزارش شده است که ۷۵ درصد مردم تمایل به محجبه بودن همسر خود داشته اند. همین طور در سال ۱۳۷۴ و در پژوهش ملی آقای طالبی با جامعه آماری متفاوت، ۳۶ درصد دانشجویان دختر چادر را به عنوان پوشش خود مي‌پسندیدند و ۸/۵۱ درصد عنوان نموده اند که تمایل به استفاده از مانتو و چادر دارند.

آقاسی با بیان اینکه بیش از ۴۰ مورد آسیب اجتماعی را در سال ۱۳۹۳ از مردم پرسش گردید و یکی از آنها نگرش نسبت به شیوع بدحجابی بود، افزود: بیشترین شهری که قائل به احساس بد حجابی بودند به ترتیب تهران، اصفهان و فارس و کمترین احساس بد حجابی مربوط به شهرهای خراسان شمالی، یزد و اردبیل مي‌باشد. همچنین مطالعات روندی پیرامون پوشش و حجاب در ایسپا و نیز برخی پژوهش های مشابه مثل شاخص های فرهنگ عمومی کل کشور حاکی از آن است که در ابعاد ذهنی و عینی واقعیت پوشش جامعه ایرانی طی یک دهه اخیر تا بیست درصد تغییر قابل مشاهده است.

وی افزود: به عنوان نمونه مردم شهر تهران معتقدند که بیشتر حجاب مانتو، شال و شلوار در این شهر رواج دارد. او با اشاره به تفاوت نگرش جنوب شهر تهران و مناطق شمالی آن در زمینه پوشش و حجاب گفت: شکاف های اجتماعی در جامعه ایران رو به افزایش است و این شکاف حوزه های مختلف قابل مشاهده است. لذا بر مدیران، سیاستگذران و فعالان فرهنگی و اجتماعی است که در این زمینه فعالیت جدی داشته باشند.

وی در پایان ادامه داد که به مباحثی چون فروپاشی اخلاقی یا اجتماعی در حال حاضر جامعه ایرانی اعتقاد ندارم، اما معتقدم که تغییر در زمینه پوشش به ویژه طی یک دهه گذشته به طور جدی قابل ملاحظه است و ادامه این روند، با توجه به سرعت بالای تغییرات در جامعه ایرانی و گسترش کاتالیزورهایی چون فضای مجازی و شبکه های نوین اجتماعی در آن، جامعه را در آینده نه چندان دور، دچار مشکلات افزون تری خواهد نمود.