به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۴۹۲۷

ساخت کلیه با استفاده از سلول‌های بنیادی

گروه علمی و فناوری: دانشمندان استرالیایی موفق به ساخت اولین اندام پیچیده انسانی از سلول‌های بنیادی شدند.
ساخت کلیه با استفاده از سلول‌های بنیادی
محققان دانشگاه کویینزلند به موفقیت بزرگی در زمینه سلول‌های بنیادی دست یافته‌اند. بر اساس مقاله‌ای که در نشریه Nature به چاپ رسیده است، این موفقیت جدید می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای درمان مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیه فراهم کند. ملیسا لیتل از موسسه علوم زیستی مولکولی در دانشگاه کوئینزلند در این باره گفت: محققان این گروه تحقیقاتی نرم افزاری طراحی کردند که با استفاده از آن می‌توان سلول‌های بنیادین را در ظروف آزمایشگاهی به یک کلیه کوچک تبدیل کرد.

وی افزود: این پروژه نیم میلیارد دلار هزینه در بر دارد. همچنین سه اندام کبد، قلب و کلیه اغلب توسط داروها آسیب می‌بینند. اگر پیش از مصرف دارو دریابیم کدام داروها برای کلیه سمی هستند، نیم میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌ایم. دکتر لیتل ادامه داد: پیش از این دانشمندان موفق به رشد اعصاب با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند و به پیشرفت‌هایی در زمینه تولید سلول‌های قلب، سلول‌های خونی و اجزای سازنده چشم و مغز دست یافتند. اما این نخستین باری است که دانشمندان توانستند به تولید یک اندام پیچیده و کامل دست یابند.

به گفته وی آزمایشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان در تلاش‌اند تا ریه، کبد، لوزالمعده و بسیاری از اندام‌های دیگر را با استفاده از سلول‌های بنیادی به وجود آورند. در حالی که دانشمندان ممکن است روزی قادر به رشد کامل کلیه‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی برای پیوند شوند، اما این تنها روش درمانی نیست.

روش‌های دیگری از جمله رشد ارگان‌های کوچک (little organs) برای مقاصد تشخیصی و پیوند خوشه‌های کلیه کوچک (clusters of mini kidneys)برای تقویت عملکرد کلیه بیماران از راه‌های درمانی بیماری‌های مزمن کلیه است. به گفته محققان کار این گروه تحقیقاتی نقطه عطفی در یافتن درمان‌های اصلاح شده برای بیماری‌های مزمن کلیه است و به افرادی که در این شرایط هستند اطمینان می‌دهد که می‌توانند زندگی راحتی داشته باشند.