به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۶۱۹۸۷

حقیقت زندگی (درس سی و یکم: خودت باش)

حقیقت زندگی (درس سی و یکم: خودت باش)
درسهای رزی (شناخت هویت شخصی)
ROSI : Recognition of self-identity
درس سی و یکم: خودت باش

همونطور که در مطلب هویت گفته شد، برای رسیدن به اهداف ارزشمند، یه پیش نیاز اساسی وجود داره و اون هویت شماست.
در این مطلب قصد داریم روشهایی رو به شما معرفی کنیم که با پرداختن به خویشتن حقیقی خودتون، بتونین به خودتون بپردازین و از داشته‌هاتون به بهترین شکل استفاده کنین و شروع به بهبود نقاط ضعف خودتون کنین.

بنویس
از امروز شروع کن به نوشتن. اینطور که در ابتدای یک دفترچه، خودت رو برای خودت توضیح بده، مشخصات، نقاط ضعف و قدرت، داشته‌ها و نواقص و اهداف. بعد از اون هر روز تفکرات، تصمیم‌ها، انتخاب‌ها و رویدادهای مهم هر روز رو بنویس و به خودت نمره بده. در پایان هر روز ببین چقدر به اهدافت نزدیک‌تر شدی و چقدر ممکنه از اونها دور شده باشی‌. نقاط قوتت رو تونستی ارتقا بدی و یا نقاط ضعفت رو کمرنگ‌تر کنی ؟
    اولویت بندی

برای انتخاب‌ها و تصمیم‌هایی که قراره بگیری باید اولویت‌بندی پیش فرض در ذهن خودت داشته باشی و در این اولویت بندی‌، نباید غیر از موارد ضروری و اضطراری، چیزی یا کسی بالاتر از خودت قرار بگیره، در غیر این صورت از اهدافت دور میشی، اون هم خیلی زیاد. کمی فکر کن که آیا کسی غیر از خانواده درجه اولت، برای رسیدن به اهدافت، از خودشون میگذرن؟ لازمه عطوفت و مهربانی و معرفت رو متوقف کنی اما به خاطر داشته باش که اگه در فهرست اولویت‌های انتخابت، خودت جایی نداشته باشی، از اهدافت دور میشی.
 
 
عشق به خویشتن
در طول تاریخ بشریت انسانی همانند تو وجود نداشته، همین الان در بین میلیاردها انسان، از تو فقط یکی هست که اون هم خودتی و در آینده هم، همانند تو وجود نخواهد داشت. نگاه کن که خداوند چقدر برای تو احترام قائل شده و چطور تو رو منحصر به فرد خلق کرده. این حجم از احترام رو با شکرگزاری و عشق به خودت میتونی جواب بدی. تو حق نداری کسی رو بیشتر از خودت دوست داشته باشی، حتی اگر عاشق کسی هم هستی، نباید این عشق بزرگتر از عشق به خودت باشه. عاشق خودت باش تا قدرتمند باشی.
 
استعداد، قابلیت و توانایی‌های بیشماری در تو توسط خداوند قرار داده شده و علاوه بر اونها، امکانات و ابزار زیادی هم در اختیارت هستن و اگه میخوای از همه اینها بهترین استفاده رو ببری، باید شکرگزار باشی. شکرگزاری باعث رشد و بالندگی استعدادها و توانمندیهات میشه و برکت رو در زندگیت جاری میکنه و ناشکری و ناسپاسی، تو رو در برابر نعمتها و فرصتهایی که در اختیارت قرار میگیره کور میکنه.
   
  آسیب ممنوع


هر نوع حرف و سخن و فعلی که ممکنه به خودت و یا دیگران آسیب برسونه رو باید برای خودت ممنوع کنی. دروغ، غیبت، حسادت، بخل، کینه، خیانت، شرکت در بحثهای بیهوده و کلی افعال و حرفهای دیگه از این دست رو فراموش کن. لازم نیست جلوی دیگران رو بگیری که این کارها رو بکنن یا نکنن. فقط کافیه خودت به خودت در درجه اول، آسیب نرسونی و بعدش تلاش کنی که به دیگران آسیب نرسونی.
خودت رو بشناس و برای خودت ارزش و احترام قائل شو.

حضرت مولانا می‌فرماید:

ای نسخه اسرار الهی که تویی                 و ای آینه جمال شاهی که تویی
بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست     از خود بطلب آن چه خواهی که تویی


تا همیشه با حقیقت زندگی

http://www.instagram.com/rosi.group
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها