به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۹۶۳۸۷
چرا عوامل ضعف صنعت خودرو نادیده گرفته می‌شود؟

نفوذ گردن‌کُلفت‌های واردات خودرو در لایه‌های‌نظام

نفوذ گردن‌کُلفت‌های واردات خودرو در لایه‌های‌نظام
گروه اقتصادی: یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ تا زمانی که برخی مراکز و افراد حکومتی و نظام در پشت پرده حمایت از لابی گران واردات خودرو قرار دارند و پول به جای توسعه صنعت خودرو حرف اول را برای این‌ها می‌زند، واردکنندگان خودرو که خود جزء صاحب قدرت می‌باشند، پیروز میدان خواهند بود.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به تبعات تصمیم جنجالی آزادسازی واردات خودرو گفت: واردت خودرو به تنهایی نمی‌تواند مشکلات صنعت و بازار خود را حل کند. باید به جای این تصمیمات فرعی به فکر بالندگی صنعت خودرو باشند. متأسفانه به هیچ یک از مشکلات صنعت خودرو  توجه نمی‌شود و تنها به فکر واردات آن هم به بهانه ایجاد رقابت در این صنعت افتاده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: با وجود مشکلات زیادی که در صنعت خودرو کشور نهادینه شده، نمایندگان مجلس و دولتمردان کشور برای رفع این موانع، درکوتاه‌ترین مدت وارد راحترین مسیر می‌شوند. وکلای مردم به اصطلاح ناجیان صنعت و تولید، همواره بدنبال پاک کردن صورت مسئله هستند نه راه نجات صنعت خودرو از عقب ماندگی!

وی ادامه داد: ۲۵ سال پیش خودروسازان مطرح کشور مانند ایران خودرو، بالای یک میلیون تولید در سال داشت. حالا این صنعت که در سه دهه گذشته پتانسیل تولید بالایی داشته، امروز دست به دامن عده‌ای شده که شاید بتواند کمی بیشتر روی پای خود بایستد!

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه شاید واردات به طور موقت باعث کاهش قیمت برخی خودرو‌ها در بازار شود، گفت: تثبیت قیمت و تنظیم بازار خودرو باید طبق اصول باشد که قبل از اجرای آن باید در صنعت خودرو خانه تکانی شود. بدهی و هزینه‌های بالای صنعت خودرو کشور بزرگ‌ترین چالش این صنعت به شمار می‌آید. از سوی دیگر ضعف مدیران صنعت خودرو سازی کشور با وجود انحصار طلبی دولت، وضعیت را وخیم‌تر کرده است.
وی یاد آور شد: مشکلات نهادینه شده در وزارت صمت، خصوصی سازی صنعت خودرو را دچار اخلال کرده است. موضوعی که تنها به عنوان یک شعار تبلیغاتی در همه ادوار دولت‌ها اعلام می‌شود.

امینی گفت: صنعت خودرو سازی ما پتانسیل و ظرفیت تولید بالایی دارد. به گفته کُره‌ای‌ها در خودروسازی مانند ایران خودرو، گنجایش قرار گرفتن سه کارخانه تولید خودرو وجود دارد. اما در عمل، ضعف‌های این خودرو ساز به اندازه‌ای بزرگ و وخیم شده که از پس همین یک خودروسازی هم بر نمی‌آید.

چرا عوامل ضعف صنعت خودرو نادیده گرفته می‌شود؟
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سوال اینجاست که چرا این نمایندگان مجلس که طراحان این تصمیم بودند، جویای یافتن ضعف و مشکلات مدیران صنعت خودرو سازی کشور نیستند؟ چرا هیچ گاه دلیل ناتوانی مدیران این صنعت را جستجو نکرده اند؟ چرا هزینه تولید در این صنعت به این اندازه بالا و بهره وری پایین شده است؟ چرا این صنعت باید با قیمت بالای مواد اولیه و انباشت بدهی به بانک‌ها مواجه شوند و در نهایت همین موضوعات تأثیر زیادی بر خودرو سازی داشته باشد؟ جای سوال است که چرا نمایندگان طراح چنین تصمیمی به جای توجه به این موضوعات بدنبال آزاد سازی واردات خودرو هستند.

امینی تأکید داشت: صنعت خودرو سازی کشور می‌توانست برند مطرح در بازار جهانی باشد. اما متأسفانه به دلیل نگاه دولتی به این صنعت، سرمایه گذاری‌های در کشور‌های مانند سنگال، آذربایجان، سوریه انجام گرفته که هیچ بازگشت ارزی برای این صنعت و کشور نداشته است و دولت به عنوان مجری این طرح پاسخگو نیست. حالا به جای حل این مشکلات تصمیم به واردات خودرو گرفته اند.وی تصریح داشت: واردات خودرو حتی بدون انتقال ارز دولتی می‌تواند باعث افزایش نرخ ارز شود. مجلس نباید برای مافیای وارد کننده خودرو فرش قرمز پهن کند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به گرانی خودرو داخلی می‌گوید: افزایش قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. مشکلات موجود در اقتصاد کلان یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت نهایی خودرو‌های تولید داخلی است. زمانی که نرخ تورم ۶۰ درصد و یا بیشتر شده هیچ انتظاری نسبت به کاهش قیمت خودرو نیست.

نفوذ گردن کُلفت‌های واردات خودرو در لایه‌های نظام
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به شفاف بودن مشکلات چرا نمایندگان مجلس و دولت برنامه‌ای برای کاهش یا رفع این مشکلات ندارند، گفت: در کشور ما فشار‌های زیادی از طریق اَبر وارد کنندگان خودرو به بخش‌های مختلف و لایه‌های دولتی و مجلس وارد می‌شود. این وارد کنندگان با وجود لابی‌های گردن کُلفت تا کنون در هر عرصه‌ای به ویژه واردات خودروو موفق و پیروز بوده اند. از این رو حالا پس از ۳ سال تلاش بدنبال راهی جهت واردات مجدد خودرو به طور علنی و آشکار هستند.

امینی تأکید داشت: در طی این سال‌ها که واردات خودرو به کشور با تأکید مقام معظم رهبری ممنوع اعلام شده بود، شاهد صف کشی خودرو‌هایی با تاریخ جدید‌ترین سال میلادی در نمایشگاه‌های طویل و عریض یکی از خیابان‌های بورس خودرو‌های خارجی در تهران بوده ایم. این نشان از وجود لابی‌هایی در پشت پرده است که همیشه سایه آن‌ها در مجلس، وزارت خانه صمت، گمرک و سایر مراجع و نهاد‌های مربوطه بوده است.

وی تصریح داشت: قرار گرفتن خودرو‌های خارجی در مجموع با قیمت چند هزارمیلیارد تومان تنها در یک خیابان از شهر تهران و رژه همین خودرو‌ها در سطح شهر آن هم دقیقاً زمانی که واردات خودرو ممنوع می‌باشد نشان از قدرت بالای لابی گران این عرصه دارد. این‌ها افراد معمولی و ساده نیستند؛ این‌ها صاحبان قدرت، پول و اَبر نفوذ در تمام لایه‌های دولتی و مجلس می‌باشند.

امینی تأکید داشت: لابی گران و صاحبان قدرت با ترفند‌های آموخته شده تا کنون توانسته اند به مقصد خود برسند. پس مطمئن باشید از این به بعد هم از هیچ تلاشی در راستای واردات خودرو دریغ نخواهند کرد.وی یاد آور شد: صنعت خودرو سازی و تولید، هیچ موقع دلسوز و حامی نداشته است. اما واردات همواره دایه دلسوز‌تر از مادر داشته است، چراکه هر جایی پول باشد، فساد و رانت به راحتی جولان می‌دهد. امروز جمع آوری سرمایه تنها در واردات خلاصه می‌شود و چه وارداتی بهتر از خودرو!استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید داشت: متأسفانه در پشت پرده واردات گسترده خودرو، برخی ازمراکز و افراد صاحب نام در حکومت و نظام از لابی گری‌ها به خوبی حمایت می‌کنند و این دهن کجی به همه آرمان‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشور است.
مرجع : اقتصاد 24

۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۲:۰۹
عزیز دل برادر راه نجات خودروسازی جوینت شدن شرکتهای ایران خودرو و سایپا با شرکت های بزرگ خودروسازی است چرا که امکاناتی که این شرکتها دارند مایه غبطه بزرگترین خودروسازان است اما متاسفانه با مدیریت فعلی این شرکتها دنا وشاهین هم قیمت کرولا می شود و مشتری ناراضی شرکت ها اعلام ضرر می کنند از کشورهایی مانند ترکیه درس بگیریم که با وجود گرانی حامل‌های انرژی الان سایت تولید رنو و ...است (377326)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۳:۱۳
همه چی انحصاری شده مردم بدبخت و جوانان بی پناه هم گروگان این قلدرها و گردن کلفتای شدن ک کسی زورش بهشون نمیرسه تا یه حرفم بزنی خفت میکنن خدایا کمک کن دیگه داریم ایمانمون رو هم از دست میدیم (377332)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۵:۰۶
وقتی2میلیون نفر برای خودرو ثبت نام میکنن خودروها6000دستگاه هست چاره چیه خودروسازها همه میدونن قطره چکانی خودرو وارد بازار میکنن قیمت بالا بمونه هر کشوری بود تعرفه واردات رو صفر میکرد مردمش نفس راحتی بکشن (377340)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۱۶:۳۴
این آقا مثل اینکه خودسان هم به همان مافیای قطعه ساز ، خودروساز وصل اند، آخر نهایت واردات خودرو 100هزار دستگاه است در مقابل 1میلیون تولید داخلی رقمی نیست که اینقدر هیاهو راه انداخته اند. شاید هم واقعا نگرانی دارد ولی برای کسانی که از وجود نرخ های بی ضابطه خودرو های داخلی و اختلاف با بازار آزاد منفعت های کلانی به جیب می زنند. نشانه اش اینکه تا حرف واردات آمد قیمت خودرو در بازار نزولی شد. باید هم آقایان به تکاپو بیافتند که منافع شان به خطر نیافتد (377345)
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۲۰:۱۴
واردات همه چیز باید ازاد بشه تا سرمایه داران داخلی با گروگان گیری معیشت مردم بیچاره شون نکنن 42 ساله دم از حمایت از تولید ملی زدید چی شد به جز بی کیفیتی تولیدات و گرانی بیش حد و سوء استفاده دلالها و بیچاره کردن مردم واردات همه چیز باید ازاد باشه تا رقابت هم در کیفیت و هم در قیمت پیش بیاد خود دولت وارد کنه و در اختیاذر مردم بگذارد تا وارد کننده هم نتواند سوءاستفاده کند (377363)
۱۴۰۰/۰۷/۰۵ ۲۱:۲۰
هیچ وقت درست نمیشه (377367)
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۰۴:۵۲
گردن کلفتهای انحصار خودرو مردم را بیچاره کردن و بی کیفیت ترین خودروها را با قیمتهای نجومی به مردم تحمیل کردن چرا لال بودید انشاءالله واردات همه چی ازاد بشه شاید خارجیها به ملت رحم کنند از داخل که امیدی نیست (377387)
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۰۶:۵۸
تو این مدت زمان نشان داده شده که نباید اصلا به صنعت فاسد و گران‌فروش انحصاری این دو شیطان اعتماد کرد
به بهانه تحریم و ندادن ماشین به بازار برای خودشان گرانی بیش از حد تصور درست کردند که اینها همدستان ترامپ هستند
مردم ایران از افغانی و آفریقایی ،فلسطینی ارزشی کمتر دارند حق انتخاب نداشته باشند (377389)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۰۷:۰۹
ابتدا توضیح دهید که چرا یک نفر در خارج با حقوق دو سه ماه کارگری میتواند ماشینی بخرد که در ایران حتی نمیشود با 30 سال کارکردن و پس انداز خریدش (377391)
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۶:۴۳
همین کارشناس هم شریک خودروسازهاست

وقتی رقابت نیست وباندبازی باید پراید بشود ۱۸۰میلیون
نمایندگان ومسولین بی عرضه
واردات بازبشه
محصول باکیفیت باشه هیچ کس طرف ماشین خارجي نمیره
ازیک جایی باید شروع بشه
ودست سودجویان قطع (377437)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها