گروه فناوری: منتقدان خودروهای هیدروژنی با آن شوخی میکنند و میگویند خودروهای هیدروژنی خودروهای آینده هستند و خودروهای آینده خواهند ماند. به نظر میرسد که تویوتا به زودی این شوخی را ضایع خواهد کرد.
با این که هنوز زیرساختها فراهم نیست، تویوتا همچنان اصرار دارد که سال آینده اولین خودرو هیدروژنی با استفاده از پیل سوختی را به تولید انبوه رسانده و وارد بازار میکند. یک بار دیگر تویوتا به منفیبافان و «نه» گویان نشان میدهد که کار نشد ندارد. این بار ابتکار عمل تویوتا این است که باز هم اولین باشد و به عنوان اولین خودروسازی شناخته شود که خودروی هیدروژنی با پیل سوختی را به تولید انبوه رسانده و تجاری کرده است. در نمایشگاه دیترویت امسال هم تویوتا نمونه اولیه خودرویی را به نمایش گذاشت که نام آن FCV مخفف خودروی پیل سوختی بود. این خودرو در نمایشگاه الکترونیک لاس وگاس هم حضور داشت. هر چند که زمان افتتاح خط تولید این خودرو باید نام بهتری برای آن انتخاب کنند.
اولین تولید انبوه این خودرو هم خیلی انبوه نخواهد بود و به احتمال زیاد ابتدا برای تولید 10 هزار دستگاه برنامهریزی میشود و به همین دلیل قیمت آن هم بین 50 تا 100 هزار دلار خواهد بود. در ابتدا هم فقط ایالت کالیفرنیای آمریکا مشتری آن است چون فقط این ایالت در آمریکا جایگاه سوخت هیدورژنی دارد. تویوتا میگوید اگر در هر شهر یک زنجیره کوچک از جایگاههای هیدورژنی به وجود آید کافی خواهد بود. هیدروژن را میتوان از متان تهیه کرد و پیلهای سوختی هم بسیار پاک برق تولید میکنند و تنها آلاینده آن بخار آب و حرارت است. زمانی که تویوتا در دهه 80 میلادی با لکسوس وارد بازار ثروتمندان شد همه در مورد موفقیت آن ابراز تردید کردند اما سرانجام موفق شد. در دهه 90 میلادی هم همین برخورد با خودروی هیبریدی پریوس شد که آن هم نشان داد تویوتا در عزم خود راسخ است و آینده را میسازد نه آن که خود را با آینده وفق دهد.
در حال حاضر علاوه بر نبود جایگاه به اندازه کافی برای سوختگیری، اندازه بزرگ پیلهای سوختی، پیچیدگی و گرانی آن است. اکثر خودروسازان بزرگ دنیا مثل جنرال موتورز، فورد و دایملر بنز روی پیل سوختی مقرون به صرفه و با دوام تحقیق میکنند. برخی از این خودروسازان هم با هم در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری میکنند تا خرج آن سرشکن شده و در نهایت ارزانتر تمام شود. با این که مهمترین خطر باک سوخت هیدروژنی قابلیت انفجار آن است (گاز هیدروژن به صورت فشرده در این باکها ذخیره میشود) اما تویوتا باکها را طوری ساخته است که حتی شلیک گلوله هم باعث انفجار آن نمیشود. یکی دیگر از مشکلات سوخت هیدروژن کار کردن در نقاط سردسیر دنیا است اما این مشکل به اندازه مشکل تأمین جایگاهها نیست. باب کارتر قائم مقام عملیات تویوتا در آمریکا میگوید شاید برخی علاقه داشته باشند این فناوری از رده خارج شود که از نظر ما مهم نیست برخی همین حرفها را درباره پریوس میزدند اما از آن زمان تا به حال 6 میلیون دستگاه خودروی پریوس به فروش رسیده است.