به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۳۱۳۰۶۷

بنت:مخالف با توافق خوب با ایران نیستیم

بنت:مخالف با توافق خوب با ایران نیستیم
گروه سیاسی: نخست وزیر اسرائیل  گفت که اسرائیل از اساس با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت نمی‌کند، اما قدرت‌های جهانی باید موضع محکم‌تری در برابر تهران اتخاذ کنند.
نفتالی بنت، با اشاره به یک استعاره مشهور داستانی در ادبیات کودکان گفت: «ما آن خرسی نیستیم که "نه" گفت». او گفت که ترجیح اسرائیل رویکردی "نتیجه‌محور" است. بنت گفت: "مطمئنا توافق خوبی می‌تواند وجود داشته باشد. قطعا. ما پارامترها را می‌دانیم. اما آیا در حال حاضر با توجه به روند فعلی انتظار می‌رود این اتفاق بیفتد؟ خیر. زیرا باید موضع بسیار محکم‌تری وجود داشته باشد."به گفته نخست وزیر اسرائیل "ایران در حالی که دست پایین را دارد در حال مذاکره است. اما متأسفانه جهان طوری رفتار می‌کند که ایران در نقطه قوت خود قرار دارد".
بنت از اظهار نظر در مورد توانمندی‌های حمله نظامی اسرائیل علیه ایران خودداری کرد و گفت که رویکرد "کم حرف زدن و زیاد انجام دادن" را ترجیح می دهد.
اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته بود بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، به نیروهای این کشور دستور داده تا خود را برای گزینه نظامی در مقابل فعالیت‌های هسته ای ایران آماده کنند. اما در حالی که اسرائیل تهدید کرده که در صورت نیاز با دست زدن به اقدام نظامی برنامه هسته‌ای ایران را نابود خواهد کرد، اما برخی از مقامات دفاعی این کشور گفته‌اند که اسرائیل دست‌کم به این زودی‌ها توانایی چنین کاری را ندارد.
پیشتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در آستانه اولین سفر رسمی خود به آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که با تلاش‌های واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران مخالفت خواهد کرد. او همچنین گفته بود که اسرائیل به حملات خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

لاپید: لازم شود به‌تنهایی علیه ایران اقدام می‌کنیم
وزیر خارجه اسرائیل با آغاز دور هشتم مذاکرات وین هشدار داد که اسرائیل آماده است در صورت لزوم به تنهایی علیه ایران اقدام کند. او گفت ایران پول‌های نفت را برای "حزب‌الله و نیروهای نیابتی و تروریستی" خود می‌خواهد هزینه کند.یائیر لاپید، در برابر کمیسیون روابط خارجی و امور دفاعی اسرائیل گفت: «البته ما ترجیح می‌دهیم مطابق با همکاری‌های بین‌المللی عمل کنیم، اما اگر لازم شود خودمان علیه ایران اقدام خواهیم کرد.»او  گفت: «ما به تنهایی از خود دفاع می‌کنیم.»
 لاپید افزود: «ما اطلاعات دقیقی درباره برنامه هسته‌ای ایران به متحدان‌خود ارائه دادیم و این فقط نظرات و مواضع نبود، بلکه اطلاعات ملموسی بود که ثابت می‌کند ایران به‌طور کاملاً سیستماتیک دنیا را فریب می‌دهد.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه پیش از آغاز دور تازه مذاکرات وین، تاکید کرد یکی از مهم‌ترین مسایل مهم این مذاکرات آن است که "ایران بتواند نفت خود را بدون هیچ مانعی بفروشد و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود". او گفت ایران باید بتواند از همه مزایای اقتصادی که در برجام پیش‌بینی شده استفاده کند.وزیر خارجه اسرائیل در پی این سخنان همتای ایرانی خود افزود: «تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن میلیاردها دلار است، برای پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور و کمک به حزب‌الله و شبه‌نظامیان در سوریه و عراق و همه شبکه‌های تروریستی که در جهان ایجاد کرده‌اند.»
 وزیر خارجه اسرائیل  افزود: «سیاست خارجی و چالش اصلی اسرائیل جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران است.»لاپید گفت که کشورش در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای گسترده‌ای با همه کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات داشته است.
لاپید با بیان اینکه ما به وضوح به همه اطلاع داده‌ایم، اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود، گفت: «اسرائیل از دیپلماسی به عنوان گزینه ارجح در برخورد با ایران حمایت می‌کند. ما با هر توافقی مخالف نیستیم ما با توافق خوب موافقیم، اما با هر توافقی که اجازه نظارت حقیقی بر برنامه هسته‌ای ایران، اموال این کشور و شبکه‌های تروریستی مورد حمایت تهران، ندهد، به شدت مخالفیم.»
اسرائیل از آغاز با احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام مخالف بوده و همواره به طرف‌های غربی امضا‌کننده توافق در مورد خطرات طولانی شدن مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک یا هر توافق جدیدی که مانع از برنامه هسته‌ای ایران نشود، هشدار داده است.
چندی پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده برای رایزنی در مورد مناقشه هسته‌ای با ایران به اسرائیل سفر کرد. او به طور جداگانه با نفتالی بنت، نخست‌وزیر، بنی گانتس، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کرد.مقامات آمریکا از مدت‌ها پیش گفته‌اند که در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک با ایران، ایالات متحده آمده است به "طرح بی" روی آورد، بدون آن‌که جزئیات آن را اعلام کنند.در این میان اسرائیل به عنوان هم‌پیمان واشنگتن بارها تأکید کرده است که خود را برای یک ضربه نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران آماده می‌کند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها