به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۳۳۱۵۴۴

آزمایش سامانه جدید پدافند لیزری پرتو آهنین

آزمایش سامانه جدید پدافند لیزری پرتو آهنین
گروه بین الملل: اسرائیل برای نخستین بار سامانه‌ جدید پدافندی بسیار توانمند لیزری خود را آزمایش کرده است. این سامانه با نام "پرتو آهنین" قادر به رهگیری و انهدام پهپاد، موشک و دیگر تهدیدهای هوایی است.
وزارت دفاع اسرائیل  اعلام کرد در چارچوب طرح تسریع قدرت دفاعی کشور و کاهش هزینه، موفق شده یک سامانه پدافندی ساخت این کشور‌، متکی بر فن‌آوری لیزری  را با موفقیت آزمایش کند.
 این سامانه لیزری که "پرتو آهنین" نام دارد و برای نخستین بار آزمایش می‌شود، قادر به رهگیری و انهدام پهپادها، موشک‌ها و دیگر تهدیدهای هوایی است.
چندی پیش بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل با اختصاص یک بودجه چند میلیونی برای طراحی و ساخت این سامانه موافقت کرده بود.ژنرال یانیو روتم از دایره مدیریت تحقیقات و توسعه دفاعی وزارت دفاع اسرائیل گفت که این لیزر "به دلیل کاربرد آسان سیستم آن، از نظر اقتصادی بسیار صرفه‌جویانه است و یک نقطه عطف دگرگونی به حساب می‌آید".ژنرال روتم می‌افزاید: «طرح ما این است که طی دهه‌های آینده چندین فرستنده لیزری در خطوط مرزی اسرائیل مستقر کنیم.»به گفته وزارت دفاع اسرائیل، این سامانه لیزری قادر است پهپادها، خمپاره‌ها، موشک‌ها و موشک‌‌های ضدتانک، در سناریوهای مختلف را شکار کند. گیرنده این سامانه از لیزر استفاده می‌کند و حرارت بسیار بالایی در پهپاد در حال ورود و یا موشک‌هایی که به ویژه از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران شلیک می‌شوند، ایجاد می‌کند.این سامانه لیزری پرقدرت "پرتو آهنین"، مکملی است بر سامانه‌های پدافندی برای موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد موسوم به "گنبد آهنین" که هر سامانه آن ده‌ها هزار تا چندین میلیون دلار قیمت دارند.
کنسرن تسلیحاتی دولتی "رافائل" در طراحی و ساخت این سامانه لیزری نقش اصلی را داشته است.اسرائیل قصد دارد به محض بهره‌برداری از این سامانه، آن‌ها را در مناطق جنوبی که به طور معمول مورد حملات حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی است، مستقر کند.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها