به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۳۳۷۶۲۲
اصولگرایان، دولت را به شرکت تعاونی تبدیل کردند

پرداخت ریال فقط کلاه گذاشتن سر مردم است

پرداخت ریال فقط کلاه گذاشتن سر مردم است
گروه سیاسی: هدایت آقایی،فعال سیاسی درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت و این‌که آیا این نوع پرداخت یارانه می‌تواند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کند، گفت: ریشه مشکلات و فشار‌های که امروز مردم تحمل می‌کنند در خارج از مرز‌های ما و در اثر عدم ناهماهنگی‌ها، مرادوه و تعامل با جهان بیرونی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در حال حاضر با اندکی از کشور‌ها در ارتباط هستیم، زیرا ساختار سیاست خارجه ما امروز به سمت و سویی رفته که نمی‌توانیم از منافع جهانی و پتانسیل‌هایی که در مراودات بین‌المللی در صنعت و تکنولوژی وجود دارد استفاده کنیم. ما به عنوان یک کشور صادرکننده مواد نفتی؛ حال چه به صورت خام و یا چه به صورت‌های دیگر با دادن تخفیف‌هایی در حوزه‌های مختلف در حال نفس کشیدن هستیم آن هم درحالی که خودمان باید کالا‌ها را گران خریداری کنیم.

وی با بیان این که امروز ایران با داشتن بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت با آسیب شدید در زمینه کسب و کار و پایین آمدن درآمد‌ها روبه‌رو است، عنوان کرد: یک گسست طبقاتی درحال شکل گرفتن است، طبقه فرودست، متوسط و بالادست در حال اضمحلال و از بین رفتن هستند.آقایی خاطرنشان کرد: قسمت بدتر ماجرا آنجا است که در خود جبهه اصولگرایان توقعات زیادی از دولت وجود دارد؛ به نحوی که دولت را تبدیل به یک شرکت تعاونی کرده‌اند و هر کسی یک سهم و گوشه‌ای را مطالبه می‌کنند. معتقدم امروز عملاً دولت هم به لحاظ سیاست‌های خارجی و هم به لحاظ سیاست داخلی چالش‌های جدی در درون با اصولگرایان دارد.

وی با بیان این‌که بحث اصلاح یارانه‌ها از قدیم مطرح بود و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفت حال این دولت آن را به عنوان یک اقدام پررنگ در رأس برنامه‌های خودش قرار داده است، یادآور شد: شعار اصلاح یارانه‌ها از زمان دولت اصلاحات مطرح بود و تصمیم بر این شد به تدریج رخ دهد، اما در مجلس هفتم که اصولگرایان بر آن حاکم شدند میسرش بسته شد و همان جریان امروز می‌خواهد همان حرف‌ها را یک شبه بدون این که زیر ساخت‌های معینی وجود داشته باشد، اجرایی کند. آقایی ادامه داد: امروز بدون آن‌که درکی از شرایط وجود داشته باشد و به این مسئله نگاه شود که تقریبا نظام در حال جنگ است؛ دست به یکسری اقدامات زده می‌شود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد یک شبه قیمت‌ها را چند برابر کنیم و با ریال بخواهیم بخشی از این افزایش‌ها را دنبال کنیم، نتیجه‌اش چیزی جز این که کلاه بر سر مردم برود نخواهد بود؛ چراکه ریال در حال کاهش ارزش افزوده است و مبلغی که به‌عنوان یارانه در اختیار مردم قرار می‌دهند، به سرعت زیاد افت و کاهش ارزش پیدا می‌کند، بنابراین در این شرایط چه چیزی دست مردم را می‌گیرد؟

آقایی خاطرنشان کرد: دهک بندی‌هایی که کردند اصلاً مشخص نیست. این‌که فردی از قبل شغل، خودرو و یا خانه‌ای داشته باشد و شامل دربافت یارانه نشود، درست نیست، زیرا ما یک هزینه‌ای متناسب با قیمت‌های روز زندگی داریم، بسیاری از افراد همان شرایط قبلی را دارند و چیزی به زندگی‌شان اضافه نشده است. به طور مثال اگر امروز خودرو و خانه‌ای که یک فرد دارد، قیمتش بالا رفته، نتیجه افزایش تورم بوده نه چیز دیگری؛ حال اینکه بیاییم این را معیار قرار دهیم و بگوییم یارانه به این افراد تعلق نگیرد، درست نیست. حرف‌های ناگفته و سوالات و ابهامات زیادی در این طرح وجود دارد، مطمئنا این طرح به این دلیل به نتیجه دلخواه نرسید که زیرساخت‌ها آماده نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر واقعا به این طرح اعتقاد دارند، می‌توانستند به جای این‌که ریال به مردم دهند کالا را به دست مردم برسانند. از سوی دیگر هم می‌توانستند با یک مقرراتی امکان جابه‌جایی هم به مردم بدهند، اما این اتفاق نیفتاد و خواستند با ریال موضوع حل شود، به شخصه چشم‌انداز خوبی برای نتیجه این طرح مشاهده نمی‌کنم.

وی تاکید کرد: طبقه متوسط لاغر شده و بیش از این چیزی از آن باقی نخواهد ماند نظام باید موضوع را بیش از پیش مدنظر قرار دهد. مجلس نباید خودش را با بیان این‌که ما قانونی را گذاشتیم و خوب اجرا نشده است، کنار بکشد.آقایی بیان کرد: قانون را هرکسی بخواند متوجه می‌شود که اساساً قانون نیست بلکه یک هدف‌گذاری است؛ این‌که بگویند شما یارانه را اصلاح کنید و قیمت‌ها از شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند! کجای این قانون است؟ شما زمانی یک هدف می‌گذارید این هدف با مکانیزم، مقررات و قوانین باید مشخص شود منابعش از کجا تامین می‌شود. امروز در هیچ قانونی نوشته نشده است که مجلس خودش را کنار بکشد و در این مسائل دخیل نباشد این کار اصلا ً اشتباه است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: هدایت آقایی

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ۱۷:۵۴
اصلاح طلب و اصولگرا نداریم همه فقط دنبال منافع خودشون هستند (387989)
۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ۲۱:۲۴
روی هر کیسه برنج ۱۰ کیلویی از ۵۰ تا۱۲۰ هزار تومان خرده روغن هم باتوجه به گرانی بیش از حد در سطح شهر کمیاب وبه سختی گیر می اید (387993)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها