به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۳۵۷۷۵۱

شکست بزرگ روس‌ها در منطقه خارکف

شکست بزرگ روس‌ها در منطقه خارکف
گروه بین الملل: آخرین تحولات میدانی در جنگ اوکراین از پیشروی غیرمنتظره و سریع ارتش اوکراین در مناطق شمال شرقی این کشور و عقب‌نشینی نظامیان روس حکایت دارد.
به گزارش فرارو، منابع میدانی از پیشروی چند ده کیلومتری ارتش اوکراین در منطقه خارکف گزارش می‌دهند. همچنین، برخی گزارش‌ها از  نزدیک شدن نیرو‌های اوکراینی به شهر خرسون حکایت دارند. منابع خبری اوکراین از تحمیل تلفات چند ۱۰۰ نفری بر نظامیان روس خبر می‌دهند.
وزارت دفاع روسیه نیز در آخرین اطلاعیه خود عقب‌نشینی نظامیان روس را مورد تایید قرار داده است. تمامی این شواهد به نوعی نشان‌گر آن است که روس‌ها موازنه قوا را به ضرر خود می‌بینند و در حال ارسال نیرو‌های کمکی به مرز‌ها شرقی اوکراین هستند.آخرین تحولات میدانی در جنگ اوکراین از پیش‌روی‌های قابل توجه و سریع ارتش کی‌یف حکایت دارند. در دو هفته گذشته به نظر می‌رسد کی‌یف تبلیغاتی فریبنده را پیرامون تلاش برای پیشروی در مناطق جنوبی ارائه کرد و حتی طی دو هفته گذشته، نیرو‌های اوکراینی در جنوب، چندین روستا را تصرف کردند.
اما در شرایطی که تصور می‌شد نیرو‌های اوکراینی عملیاتی بزرگ را در جنوب کلید خواهند زد، این خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق بود که به هدف اصلی چند روز اخیر ارتش اوکراین تبدیل شده است.   آخرین تحولات از تداوم پیشروی‌های سریع و غیرمنتظره نیرو‌های اوکراینی در شمال شرق حکایت دارد. به‌گونه‌ای که در سه روز گذشته ارتش اوکراین بیش از یک سوم مناطق خارکف را که تحت کنترل روس‌ها بود، پس گرفت.
در بیانیه ستاد کل ارتش اوکراین  نیز آمده که ارتش روسیه ۶۵۰ سرباز را طی ۲۴ ساعت گذشته از دست داده است. حتی ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد اوکراینی امروز در پیام‌رسان تلگرام نوشته است: «نیرو‌های اوکراینی از خارکف به سمت شمال تا ۳۰ مایلی مرز با روسیه پیشروی کرده‌اند و همچنین به سمت جنوب و شرق در همان منطقه نظامیان روس تحت فشار هستند.»
همچنین،  پیشروی ارتش اوکراین در مقیاس ۳۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و نیرو‌های روس ضربات سنگینی را متحمل شده‌اند. آخرین گزارش‌ها نیز از کنترل دو شهر کلیدی کوپیانسک و ایزیوم به دست نیرو‌های ارتش اوکراین و برافراشته شدن پرچم‌های این کشور در مناطق مختلف این شهر‌ها حکایت دارد.  عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد سربازان اوکراینی شهر استراتژیک کوپیانسک که خط راه‌آهن  روسیه را به شرق اوکراین متصل می‌کرد و به عنوان مرکز لجستیکی مهم برای نیرو‌های روس در شرق شناخته می‌شد،  بازپس گرفته شده است.
در این میان، بازپس گیری ایزیوم از سوی کارشناسان نظامی مهم‌ترین موفقیت ارتش اوکراین محسوب می‌شود. بر اساس اظهارات  فرماندار منطقه خارکف، پرچم اوکراین در شهر بالاکلیا نیز برافراشته شده است. روز شنبه نیز ناتالیا گومنیوک، سخنگوی فرماندهی نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین در جبهه جنوب به رسانه‌های محلی گفته بود: سربازان ما در خطوط مقدمِ چندین منطقه از جبهه‌های جنوبی از دو تا چند ۱۰ کیلومتر در حال پیشروی هستند.   وزارت دفاع روسیه خروج نیرو‌ها از چندین منطقه در سراسر منطقه خارکف اوکراین را تایید کرده است.
در میانه اخبار منتشر شده از پیشروی میدانی ارتش اوکراین، دولت کی‌یف اعلام كرد که برخی از نیرو‌های روسی به دلیل «تلفات قابل توجهی» که متحمل شده‌اند اکنون فرار می‌کنند. برای نمونه ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین  اعلام کرد که دست کم ۱۵ فرار از خدمت سربازی رخ داده است.
پیشروی‌های ارتش اوکراین در شرایطی است که در روز‌های گذشته، ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و منابع اطلاعاتی آمریکایی از پیشروی تدریجی نظامیان اوکراینی گزارش داده بودند. زلنسکی، روز شنبه گفته بود كه نیرو‌های تحت امر کی‌یف ۳۰ بخش تحت اشغال را در این منطقه مرزی واقع در شمال شرقی اوکراین از روسیه پس گرفته‌اند.
علاوه بر این، وزارت دفاع انگلیس  اعلام کرد نیرو‌های اوکراینی توانسته اند پنجاه کیلومتر در خاک این کشور پیشروی کنند. وزارت دفاع انگلیس افزود، نیرو‌های اوکراینی توانسته اند در شمال شرق این کشور، در نوار باریکی به طول پنجاه کیلومتر نیرو‌های روسی را عقب برانند.در بیانیه وزارت دفاع انگلیس همچنین آمده است که در جبهه جنوب نیز نیرو‌های اوکراینی در حال نزدیک شدن به شهر خرسون هستند که تحت کنترل روس‌ها است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها