به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۳۶۲۵۹۱

استراتژی جدید آمریکا در شمالگان

استراتژی جدید آمریکا در شمالگان
گروه بین الملل: آمریکا از یک استراتژی جدید در شمالگان خبر داد که شامل رقابت شدیدتری با روسیه و چین در این منطقه است.
 کاخ سفید اعلام کرد: ما برای حفاظت از مردم آمریکا و دفاع از تمامیت ارضی خود، در منطقه شمالگان حضور خواهیم داشت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ماه اوت گفت که روسیه صدها پایگاه زمان شوروی در این منطقه را بازگشایی کرده و افزود، توانایی‌های مسکو یک چالش استراتژیک علیه اعضای ناتو محسوب می‌شود.چین هم که به طریقی خود را در شمالگان ذی‌نفع می‌داند، در این منقطه خواسته‌هایی داشته و گفته است که می‌خواهد یک «راه ابریشم قطبی» بسازد. از آنجا که کوه‌های یخی با افزایش دمای زمین در حال آب شدن هستند، پکن به منابع معدنی و مسیرهای کشتی‌رانی جدید در این منطقه چشم دارد.
در استراتژی جدید آمریکا آمده است که واشنگتن خواستار «صلح، ثبات، شکوفایی و همکاری» در شمالگان است. این استراتژی با اضطرار بیشتری به مسئله تغییرات اقلیمی پرداخته و از سرمایه‌گذاری جدید در توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی ساکنان این منطقه خبر می‌دهد.
به گفته کاخ سفید، این استراتژی همچنین به افزایش رقابت استراتژیک در شمالگان را می‌پردازد که توسط حمله روسیه به اوکراین و تلاش‌های فزاینده چین برای اعمال نفوذ در این منطقه، تشدید شده است. واشنگتن اعلام کرد که این استراتژی به دنبال رقابت و مدیریت تنش‌های این منطقه است.
کاخ سفید همچنین اعلام کرد که آمریکا «با تقویت توانایی‌های لازم برای دفاع از منافعش در شمالگان، تهدیدات علیه خاک ایالات متحده و متحدانش را دفع کرده و در عین حال، رویکردهای مشترک در قبال امنیت را با متحدان و شرکایش هماهنگ می‌کند تا از تشدید تنش‌های ناخواسته جلوگیری کند.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها