به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۶۳۱۰۲

واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟
گروه جامعه:رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: اگرچه واکسن سالانه آنفلوآنزا صدرصد مؤثر نیست اما همچنان بهترین دفاع در برابر آن به شمار می رود بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است.

سیدجلال‌الدین بطحایی در رابطه با بیماری آنفلوآنزا توضیح داد: کودکان خردسال زیر پنج سال و به ویژه کودکان زیر ۱۲ ماه، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، ساکنان خانه های سالمندان، سایر مراکز مراقبت طولانی مدت، زنان باردار و زایمان کرده(تا مدت زمان دو هفته پس از زایمان)، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت و افراد چاق که شاخص توده بدنی(BMI) آنها ۴۰ یا بالاتر جزء افرادی هستند که با بیشترین خطر بروز عوارض جانبی آنفلوآنزا مواجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد شامل بینی، گلو و ریه ها را مورد تهاجم قرار می دهد. در بیشتر موارد آنفلوآنزا به خودی خود برطرف می شود اما گاهی اوقات آنفلوآنزا و عوارض آن می تواند کشنده باشد.بطحایی افرود: آنفلوآنزا در ابتدا ممکن است با داشتن علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد مشابه سرماخوردگی به نظر برسد اما سرماخوردگی معمولاً به آرامی بروز می کند در حالیکه آنفلوآنزا به طور ناگهانی روی می دهد و با اینکه سرماخوردگی می تواند آزاردهنده باشد اما معمولاً آنفلوآنزا حس بسیار بدتری ایجاد می کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان علائم و نشانه های شایع آنفلوآنزا را شامل مواردی چون تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم، خستگی و ضعف، گرفتگی بینی و گلودرد دانست.بطحایی اضافه کرد: اگرچه واکسن سالانه آنفلوآنزا صدرصد مؤثر نیست اما همچنان بهترین دفاع در برابر آن به شمار می رود بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا بیش از ۸۰ سال است که برای پیشگیری و کاهش مرگ ومیر ناشی از این بیماری استفاده می شود، خاطرنشان کرد: اثربخشی واکسن آنفلوآنزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده واکسن متفاوت است و واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به طور مؤثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان به علت بیماری آنفلوآنزا جلوگیری می کند.

بطحایی تصریح کرد: اولویت های اول تزریق واکسن آنفلوآنزا شامل کارکنان شاغل در بیمارستان ها، آزمایشگاه های تشخیصی و تحقیقاتی با اولویت آزمایشگاه های ویروس شناسی دولتی و دانشگاهی، نظام بهداشتی کشور شاغل در واحدهای تحت پوشش شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز جامع خدمات سلامت، بیماران HIVAIDS و بیمارانی که به هر علتی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، است.

وی ادامه داد: اولویت دوم تزریق واکسن با افرادی است که دچار بیماری های مبتلا به بدخیمی یا بدون شیمی درمانی یا رادیوتراپی، گیرندگان پیوند، دیالیزی، تالاسمی ماژور، آنمی سیکل سل و هموفیلی تحت پوشش دانشگاه و سایر گروه ها براساس اعلام وزارت بهداشت است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: افراد در گروه سنی شش ماه تا ۱۸سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند، مشمول دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند و به کلیه مسافران که قصد سفر به سایر کشورها را دارند نیز برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزا توصیه می شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها