به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۳۶۷۲۳۹

صعود کانالی دلار

صعود کانالی دلار
گروه اقتصادی: روز گذشته نرخ دلار غیررسمی وارد کانال قیمتی ۳۴هزار تومانی شد و در سطح ۳۴هزار و ۳۳۰تومان معامله شد. کارشناسان دلیل افزایش قیمت ۹۳۰تومانی این اسکناس آمریکایی را در افزایش سطح انتظارات تورمی و تبدیل دارایی‌ها در بازار ارز می‌دانند. روز چهارشنبه قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد و به رقم ۱۶میلیون و ۵۰هزار تومان رسید.
به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران افزایشی بود و در سطوح قیمتی کانال 34 هزار تومانی معامله شد. پس از تغییر فاز سیگنال‌های سیاسی حول محور مذاکرات هسته‌ای برجام در هفته‌های اخیر، سطح انتظارات تورمی در جامعه به مرور افزایش یافت و در همین راستا عموم فعالان بازار با هدف حفظ دارایی‌های خود در مقابل تورم، اقدام به خرید و نگهداری اسکناس‌های خارجی مانند دلار و یورو کردند. از سوی دیگر دارایی‌های خارج شده از بازار سرمایه نیز به تقاضای موجود در بازار‌های ارز و طلا اضافه شد تا فشار خرید موجود در معاملات ارزی افزایش یابد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 930 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 34هزار و 330 تومان رسید. با افزایشی شدن نرخ دلار غیر‌رسمی روند افزایشی سکه نیز شدت گرفت و با حدود 5 پله افزایشی به سطوح قیمتی ابتدای کانال 16 میلیون تومانی رسید.
دیروز چهارشنبه 11 آبان فعالان بازار ارز تهران شاهد تحرکات افزایشی نرخ اسکناس آمریکایی بودند. هر برگ از این شاخص ارزی در نخستین معاملات صبح روز گذشته با حدود 400 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 33 هزار و 800 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه قیمت این ارز مجددا افزایش یافت به صورتی که معاملات ظهر روز گذشته در حوالی مرز 2 کانال 33 و 34 هزار تومانی صورت پذیرفت. اما این پایان روند افزایشی قیمت این ارز در روز گذشته نبود. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم معاملات دلاری عصر روز چهارشنبه در محدوده پله‌های سوم و چهارم کانال 34 هزار تومانی ثبت شد و در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی به 9 پله افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 34 هزار و 330 تومان رسید. گفتنی است که با افزایشی شدن روند نرخ ارز در معاملات غیررسمی قیمت دلار در معاملات توافقی نیز افزایشی شد. معاملات توافقی که در راستای برطرف‌سازی بخشی از تقاضاهای خرد به بازار افزوده شد در روز گذشته شاهد حضور نرخ دلار در سطوح قیمتی کانال‌های 32 و 33 هزار تومانی بود که همچنان اختلاف قیمتی هزار تا هزار و 500 تومانی نسبت به نرخ بازار ارز دارد.
تحلیلگران ارزی بازار تهران عوامل مختلفی را به عنوان دلایل افزایش حجم تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ دلار مطرح می‌کنند که از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به «انتظارات تورمی» و «سرایت دارایی‌های خارج شده از بورس به بازار‌های سوداگرانه» اشاره کرد. با کاهش سیگنال‌های مثبت در رابطه با نشست‌های هسته‌ای برجام، چشم‌انداز افراد جامعه نسبت به گشایش‌های اقتصادی ناشی از بهبود روابط خارجی در ماه‌های آتی کم‌رنگ‌تر شد. از سوی دیگر در روز‌های گذشته سخنان رابرت مالی، نماینده امور ایران در دولت آمریکا، مبنی بر کاهش احتمال از سر‌گیری این نشست‌ها انتظارات سیاسی مثبت در بازار را به کلی تغییر داد و سبب افزایش نا اطمینانی‌ها در بازار شد. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر نسبت خروج دارایی از بازار سرمایه افزایش یافته و به عقیده کارشناسان این دارایی‌ها به بازار‌های دیگر سرایت خواهند کرد که نزدیک‌ترین مقصد آنها بازار‌های ارز و طلا است. در نتیجه با افزایش سطح تقاضا در معاملات ارزی شرایط فشار خرید ایجاد خواهد شد. برخی معتقدند که از افزایش قابل توجه نرخ دلار، سیگنال خروج سرمایه مخابره می‌شود.
با افزایش 930 تومانی قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه روند قیمت سکه طلا نیز افزایشی شد. بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار ایران نرخ هر قطعه فلز زرد ضرب امامی برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار غیر‌رسمی در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه، در همین راستا قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها در روز گذشته با حدود 420 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته به رقم 16 میلیون و 50 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه متاثر از افزایش دلار بود، زیرا طلای جهانی در روز گذشته نوسان قابل توجهی نداشت.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها