به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۳۶۷۳۲۷
لاپید شکست در انتخابات اسرائیل را پذیرفت

پیروزی نتانیاهو قطعی شد

پیروزی نتانیاهو قطعی شد
گروه بین الملل:دو روز پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل، ستاد مرکزی انتخابات این کشور نتایج نهایی را اعلام کرد، که بر اساس آن، پیروزی ائتلاف جناح راست و مذهبی این کشور به رهبری بنیامین نتانیاهو قطعیت یافت.
بر اساس نتایج نهایی، ائتلاف راست و مذهبی ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست»، مجلس اسرائیل، را به‌دست آورده است.در همین حال ساعاتی پیش از اعلام نتایج قطعی، حزب لیکود به رهبری  نتانیاهو مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی را آغاز کرده بود.
 رهبر لیکود نظر به جایگاه سیاسی تثبیت‌شده خود و سهولت کار تشکیل ائتلاف، مایل است تا دولت جدید را پیش از آغاز دوره پارلمانی تکمیل کند و پس از ۱۶ ماه که رهبر اپوزیسیون بود، سریعا به دفتر نخست‌وزیری  بازگردد.
دوره تازه پارلمانی از دو هفته دیگر کار خود را آغاز می‌کند. انتخابات روز سه‌شنبه پنجمین انتخابات در کمتر از چهار سال بود. نتایج انتخابات این احتمال را تقویت کرده که دوران بی‌ثباتی سیاسی این کشور پایان گرفته است و دولت جدید چهار سال دوام خواهد داشت.
بر اساس نتایج ستاد انتخابات، لیکود با کسب ۳۲ کرسی بزرگ‌ترین حزب در «کنست» خواهد بود. لیکود در اتحاد با حزب راست افراطی «صهیونیسم دینی» (با ۱۴ کرسی) و دو حزب مذهبی «شاس» (با ۱۱ کرسی) و «یهودیت تورات» (با ۷ کرسی)، سه کرسی بیش از ۶۱ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دولت در اختیار دارد.
یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» - یا «آینده‌ای هست» - و نخست‎‌وزیر چهار ماه گذشته، با وجود کسب ۲۴ کرسی برای حزب خود که دومین حزب در مجلس خواهد بود، شکست را پذیرفت زیرا جمع کرسی‌های احزاب حامی او به ۵۱ کرسی رسیده که از حد نصاب لازم برای تشکیل دولت، دور است.ائتلاف حامی  لاپید، حزب عربی «القائم الموحده» را نیز شامل می‌شود که پنج کرسی کسب کرده است.حزب ائتلافی عربی به نام «تغییر» با کسب پنج کرسی حامی هیچ‌یک از دو جناح نیست اما ابقای خود در این دوره را جشن گرفته است.برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته حزب چپ مرتز که مهم‌ترین حزب اسرائیلی در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی بود، به پارلمان راه نیافته است.
  نتانیاهو  یک سیاستمدار ارشد حزب لیکود را که مورد اعتماد خود است به نام یارین لوین، مسئول مذاکرات تشکیل ائتلاف دولت جدید کرد.  لوین نیز بلافاصله دیدار و گفت‌وگو با سران احزاب در جناح راست و مذهبی را آغاز کرده است.سران «صهیونیسم دینی» گفتند که این حزب نیز از تشکیل سریع دولت حمایت می‌کند و منتظر مکلف شدن  نتانیاهو از سوی رئیس جمهوری نخواهند ماند.
طبق قانون، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری، تنها بعد از تایید رسمی انتخابات در روز ۱۸ آبان می‌تواند سیاستمداری را که دارای بالاترین بخت تشکیل دولت است، مکلف کرده و به او چهار تا شش هفته مهلت برای تحقق این هدف فرصت بدهد.در این میان، حزب میانه‌رو «وحدت ملی» به رهبری دو ژنرال ارشد پیشین، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، اعلام کرد که در ائتلاف دولت نتانیاهو مشارکت نخواهد کرد زیرا چنین دولتی متکی به «افراطیون» خواهد بود و تشکیل‌دهندگان آن باید مسئولیت اخلاقی عواقب تصمیم‌های این دولت را برعهده بگیرند.
حضور احتمالی ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار افراطی که عامل تقویت حزب «صهیونیسم دینی» بوده، و در گذشته دیدگاه‌هایی «نژادپرستانه» علیه فلسطینیان داشته، در ترکیب دولت ائتلافی  نتانیاهو، از هم‌اکنون موجب ملاحظاتی از سوی دیگر کشورها شده است.تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، پس از نهایی شدن پیروزی  نتانیاهو، در گفت‎‌وگوی تلفنی به او شادباش گفت.  نایدز افزود که روابط دو کشور «خلل‌ناپذیر» است.


 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها