به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۰۳۳۲۷

 ارسال موشک‌های سایه تندباد به اوکراین 

 ارسال موشک‌های سایه تندباد به اوکراین 
گروه بین الملل: دولت بریتانیا اعلام کرد که ارسال موشک‌های کروز دوربرد از مدل «استورم شادو» به اوکراین را آغاز کرده است.
این موشک‌ها به ارتش اوکراین امکان می‌دهد که نقاط استقرار و انبار تسلیحات و تدارکات ارتش روسیه در مناطق عمقی در پشت خطوط مقدم جبهه را هدف بگیرد.
دولت اوکراین از ماه‌ها پیش موشک‌های دوربرد درخواست کرده بود ولی تسلیحاتی که بریتانیا و سایر کشورهای غربی از جمله آمریکا تاکنون در اختیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند برد کمتری دارند.
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا،  گفت: «ما در برابر کشتار غيرنظاميان توسط ارتش روسيه دست روی دست نمی‌گذاريم. روسيه بايد بپذيرد که دليل دادن سلاح‌های دوربرد به اوکراين فقط و فقط اقدامات مسکو است».وزیر دفاع بریتانیا افزود که این سلاح‌ها فقط برای استفاده در قلمرو اوکراین به این کشور داده می‌شود. تاکید بر این نکته به این معنی است که دولت بریتانیا از اوکراین تضمین گرفته است که از تسلیحات دوربرد بریتانیایی برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.والاس افزود: «این تسلیحات در حال انتقال به اوکراین هستند و یا به این کشور رسیده‌اند».کاخ کرملین قبل از اعلام این خبر گفت اگر بریتانیا این موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین قرار دهد «ارتش روسیه واکنش مناسب نشان خواهد داد».
کشورهای غربی حامی اوکراین در سال جاری میلادی کمک‌های نظامی خود و به خصوص سلاح‌های سنگین و دوربرد را افزایش داده‌اند.بن والاس، وزیر دفاع و جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در هفته‌های اخیر برای مذاکره در مورد کمک‌های نظامی به اوکراین به واشینگتن رفته بودند.
کارشناسان و مقامات غربی در هفته‌های گذشته از شروع ضدحمله گسترده ارتش اوکراین در آینده نزدیک خبر داده‌اند. در حدود شش ماه گذشته که به نبرد زمستانی مشهور شده، ارتش روسیه پیشروی مهمی نکرده است.
بریتانیا پس از آمریکا بیشترین کمک نظامی را دراختیار اوکراین قرار داده است. طبق آمارهای رسمی حجم کمک‌های نظامی بریتانیا به اوکراین در سال گذشته میلادی حدود ۲.۹ میلیارد دلار بوده است.هر چند این رقم در برابر کمک‌های نظامی ۳۷ میلیارد دلاری آمریکا ناچیز به نظر می‌رسد ولی در گذشته بریتانیا اولین کشوری بود که سلاح‌های پیشرفته در اختیار اوکراین قرار داد.
بریتانیا حتی قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه موشک‌اندازهای ضدهوایی و ضد تانک قابل حمل توسط سربازان را برای اوکراین ارسال کرد و در ماه فوریه نیز اعلام کرد که اولین کشوری است که آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده ناتو را آغاز کرده است.
بریتانیا در ماه ژانویه اعلام کرد که ۱۴ فروند تانک سنگین «چلنجر۲» را به اوکراین خواهد داد. در پی اعلام این تعهد سایر کشورهای غربی از جمله آلمان و آمریکا نیز با ارسال تانک به اوکراین موافقت کردند.هفته گذشته نیز بریتانیا در راس تعدادی از کشورهای اروپایی تلاش کرد شرکت‌های تسلیحاتی را به فروش موشک‌های با برد ۳۰۰ کلیومتر به ارتش اوکراین قانع کند. ولی وزارت دفاع بریتانیا خبر داد که این توافق هنوز حاصل نشده است.
موشک‌های کروز «استورم شادو» (سایه تندباد) که توسط شرکت موشک‌سازی اروپایی «ام‌بی‌دی‌ای» تولید می‌شود، موشک دوربردی است که از آسمان شلیک می‌شود و به گفته شرکت سازنده آن برای حمله به اهداف بسیار مهم نظیر پناهگاه‌های مستحکم و زیرساخت‌های حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد.طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت سازنده آن برد این موشک‌ها بیش از ۲۵۰ کیلیومتر است.ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه گفت بریتانیا اولین کشوری خواهد بود که سلاح‌های دوربردتر به اوکراین خواهد داد.
دولت آمریکا نیز در ماه فوریه خبر داد که بمب‌های هدایت‌شونده‌ای با برد ۱۵۰ کیلومتر را که از زمین شلیک می‌شوند در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.
در همین حال  رئیس جمهور اوکراین گفت که کی‌یف حمله بزرگ پیش‌بینی شده خود علیه نیروهای روسیه را به تاخیر می‌اندازد چراکه این کشور فاقد سلاح‌های کافی برای موفقیت بدون تلفات زیاد است.ولودیمیر زلنسکی گفت که می‌توانند جلو بروند و موفق شوند. وی با این حال تاکید کرد که به زمان بیشتری نیاز دارند تا از نظر تجهیزات کامل شوند.اوکراین در حالی برای این ضد حمله آماده می‌شود که همزمان سربازهایش آموزش می‌بینند و سلاح‌های پیشرفته را تحویل می‌گیرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها