به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۰۴۱۱۸

ساقط شدن  موشک‌های فوق پیشرفته روسیه 

ساقط شدن  موشک‌های فوق پیشرفته روسیه 
گروه بین الملل: سخنگوی ارتش اوکراین گفت که در جریان حملات سنگین به کی‌یف- پایتخت- دفاع ضدموشکی این شهر توانست شش فروند از پیشرفته‌ترین موشک‌های روسی را ساقط کند.
به گفته مقامهای روسی، سرعت موشک‌ «کینژال» تا پنج برابر سرعت صوت است و انتظار می‌رفته که انهدام آنها توسط دفاع ضدموشکی دشوار یا حتی ناممکن باشد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته بود که این موشک‌ها را «نمی‌توان متوقف کرد».در بیانیه ارتش اوکراین نحوه سرنگونی موشک‌ها توضیح داده نشده اما از آن به عنوان «موفقیت باورنکردنی» واحد دفاع ضدهوایی نام برده شده است.حمله قبلی موشک‌های کینژال با کاربرد سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکایی که اوایل ماه آوریل به اوکراین تحویل شده بود، خنثی شد.
در حالیکه ارتش اوکراین اخیر از موفقیت‌هایی در جبهه باخموت خبر داده، ه پایتخت اوکراین هدف پرتاب ده‌ها فروند موشک از انواع گوناگون و حمله پهپادی قرار گرفت.
به گفته مقامات اوکراینی، شماری از این پهپادها ساخت ایران بودند.ارتش اوکراین گفته است که تمامی موشک‌ها و پهپادهای مهاجم توسط دفاع هوایی و ضدموشکی نابود شدند هرچند اصابت بقایای تعدادی از آنها چند نفر را زخمی کرد و خساراتی به بار آورد.سلسله انفجارها در کی‌یف، پایتخت اوکراین، آژیرهای هشدار حمله هوایی در این کشور را به صدا درآورده است.
پایتخت اوکراین برای هشتمین بار در ماه جاری زیر حمله هوایی شدید روسیه قرار دارد. در ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی، سامانه‌های پدافند ضدموشکی به کار افتاده‌اند. دولت اوکراین از مردم خواسته تا از پنجره‌ها فاصله بگیرند.ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت، گفته برخی از بقایای موشک‌های رهگیری شده در مناطق مرکزی از جمله باغ‌وحش شهر سقوط کرده‌اند.
حمله اخیر به کی‌یف از سوی یک مقام اوکراینی کم‌سابقه عنوان شده است. روسیه در این حملات از پهپاد و موشک استفاده کرده‌اند.
سرگئی پوپکو فرماده اداره نظامی پایتخت اوکراین این بمباران و حملات هوایی را از نظر شمار موشک‌های شلیک شده در یک بازه زمانی کوتاه «کم‌سابقه» توصیف کرد.
در چند روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در جریان سفر اروپایی خود با رهبران اروپایی از جمله ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، دیدار کرده است.کشورهای غربی مجددا وعده تجهیزات نظامی چند میلیارد دلاری به اوکراین داده‌اند.روسیه کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که به آتش جنگ دامن می‌زنند.
از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی نزدیک به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار اوکراینی آواره شده‌اند که دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنها در اروپا هستند.
از سوی دیگر کایا کالاس، نخست وزیر استونی گفت که روسیه باید از اوکراین همانند خروج نیروهای شوروی از افغانستان در دهه ۱۹۸۰، عقب نشینی کند.
رهبر این کشور که با روسیه هم‌مرز و یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تسلیحات به اوکراین است، گفته جنگ اوکراین تنها با عقب‌نشینی نیروهای روسی از این کشور به پایان خواهد رسید.
خانم کالاس در مصاحبه‌ای به روزنامه «پلیتیکو» در جریان اجلاس دموکراسی گفت: «جنگ زمانی پایان می‌یابد که روسیه بفهمد که مرتکب اشتباهی شده است، مانند افغانستان که پس از ۱۰ سال از این کشور عقب‌نشینی کرد.»
اتحاد جماهیر شوروی بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ پس از تقریباً یک دهه جنگ، در بحبوحه یک لشکرکشی نظامی و وضعیت وخیم اقتصادی در داخل، از افغانستان خارج شد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها