به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۱۴۰۴۵
به جای تاکید بر قناعت ملت، درایت دولت را تعقیب کنید

دوگانگی‌ مسئولان باعث ناراحتی و عصبانیت مردم می‌شود

دوگانگی‌ مسئولان باعث ناراحتی و عصبانیت مردم می‌شود
گروه اقتصادی: اظهارنظر گاه و بی‌گاه برخی افراد تصمیم‌گیر نظام، به نوعی هم توجیه وضعیت نامساعد اقتصادی کنونی کشور است و هم نمک پاشیدن به زخم مردم.به گزارش اقتصاد 24، یک روز احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد مردم را دعوت به خوردن اشکنه به جای مرغ می‌کند و یک روز علی‌اکبر ولایتی لنگ پوشیدن مردم یمن به جای لباس را تبلیغ قناعت در زندگی قلمداد می‌کند و حال هم، غلامرضا مصباحی‌مقدم، چهره اصولگرای تشخیص مصلحت گفته چینی‌ها به یکی، دو وعده غذا در طول شبانه‌روز اکتفا می‌کنند.

این‌ها تنها قسمتی کوچک از اظهارات عجیب و غریب مسئولان کشور در لاپوشانی‌کردن مشکلات اقتصادی است. حال با وجود مشکلات عدیده‌ اقتصادی در کشور و شرایط نامساعد معیشتی مردم، رییس‌جمهور همچنان تاکید دارد بگوید همه چیز در بازار تحت کنترل است و قطار پیشرفت مملکت هم به راه خود ادامه می‌دهد.

در همین رابطه، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس  گفت: ایران سرزمینی سرشار از فرصت‌ها است. ما منابع بسیار بی‌بدیلی در کشور داریم که مدیریت منابع به راحتی می‌تواند رفاه نسبی را برای مردم ایجاد کند. علاوه بر آن، اهداف انقلاب محدود به یک موضوع مثلاً فقط احیای ارزش‌های آزادی و جمهوری اسلامی نبودند، بلکه مراد ایجاد رفاه و آرامش نسبی در جامعه بوده و این وظیفه همه حاکمیت‌ها است.

وی افزود: در چنین شرایطی که مردم مشکلات جدی از لحاظ معیشتی دارند، اظهارنظر‌هایی مثل کم‌خوردن و قناعت‌کردن و این چنین حرف‌هایی، حکم همان نمکی را دارد که بر زخم مردم پاشیده می‌شود.عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: موضوع قناعت ملت نیست، بلکه بحث درایت دولت است. این پدیده بسیار مذمومی است که به جای اینکه ما مسئولان و صاحبان تریبون وظیفه خود را در ایجاد رفاه اجتماعی انجام دهیم، به مردم گیر می‌دهیم که چرا در روز سه وعده غذا می‌خورند؟ اولاً که این قیاس، یک قیاس مع‌الفارق است. اتفاقاً در جنوب شرق آسیا، وعده‌های غذایی خیلی بیشتر از سه وعده است. دوماً اگر آن‌ها این اقتصاد خوب و مدل توسعه عالی را تجربه می‌کنند به این علت نبوده که مردم قناعت به خرج داده‌اند، بلکه مدل زندگی و عملکرد مسئولان آن‌ها می‌تواند بهترین الگو برای ما در همه حوزه‌ها و مخصوصاً اقتصاد باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: ما چطور می‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که همیشه الگوی مصرف را رعایت کنند، اما خودمان، فرزندان و اطرافیان‌مان مدل زندگی‌مان متفاوت باشد. این دوگانگی‌ها باعث ناراحتی، عصبانیت و گله‌مندی مردم می‌شود و من چنین اظهاراتی را در جهت کمک به آرامش مردم نمی‌بینم بلکه باعث نارضایتی بیشتر مردم خواهد شد.

سعیدی یادآور شد: ما همیشه شعار می‌دادیم که نه فقر را می‌پذیریم و نه فرق را. چه بسا فرق گذاشتن، مردم را بیشتر ناراحت و عصبانی می‌کند. در زمان جنگ با توجه به شرایط خاص کشور، وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت بود، اما مردم می‌دیدند که مسئولان همراه و همگام آن‌ها هستند و اگر گشایشی هست برای همه است؛ پس در آن زمان فرقی وجود نداشت. متاسفانه الان آنچه باعث ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان شده، نگاه دوگانه‌ای است که در حوزه‌های مختلف وجود دارد.

من همیشه مثال دسترسی به فضای مجازی را می‌زنم که موضوع خیلی مشخصی است. ما آمدیم هزاران شغل خانگی که بر مبنای پلتفرم‌های فضای مجازی بود را از بین بردیم، اما خودمان دسترسی داریم، استفاده می‌کنیم و مثلاً توئیت می‌زنیم. این‌ها همان فرق‌هایی است که بیشتر از فقر‌ها موجب ناراحتی مردم می‌شود.

وی افزود: این مدل زندگی و گفتمان‌ها به جای اینکه فاصله‌ها را کمتر کند، باعث ایجاد شکاف‌های بیشتری خصوصاً در بخش اقتصادی می‌شود. ملت ایران ثابت کرده که در حوزه‌های مختلف پای کار کشور و نظام بوده است. در زمان جنگ و بعد از انقلاب و فتنه‌هایی که در آن زمان ایجاد شد، نیز پای کار بودند. شعار دادن و رگ گردن متورم کردن، کار بسیار راحتی است، اما وقتی صحبت‌ها، شعار‌ها و عملکرد‌های ما باعث فشار بیشتر بر مردم شود، منجر به رویگردانی بیشتری می‌شود. از این‌رو می‌طلبد که گفتمان ما مسئولان به گفتمان مردم نزدیک‌تر شود.
برچسب ها: اقتصاد ايران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها