به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۲۷۱۶۸

شرایط دشوار زنان در سطح جهان

شرایط دشوار زنان در سطح جهان
گروه بین الملل: سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که تحقق هدف برابری جنسیتی در شرایط فعلی «امکان‌ناپذیر» است و تأیید کرده که «جهان در حال ناکام کردن زنان و دختران» است.
 گزارش منتشر شده سازمان ملل متحد، تصویری تلخ از شکاف جنسیتی و نبود تعهد کافی در سطح جهانی در قبال دستیابی به برابری برای زنان و دختران ترسیم می‌کند.این گزارش تأکید کرده که بودجه دولت‌ها برای توانمندسازی زنان در تمامی دنیا کافی نیست و توزیع بودجه موجود هم ناعادلانه است.سازمان ملل تحقق اهداف ۱۷ گانه‌ای را که در برنامه موسوم به ۲۰۳۰ برای پیشبرد جایگاه زنان در جهان تعیین کرده بود، به دلیل «تعصبات ریشه‌دار» در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، اشتغال و وجود گروه‌ها و عواملی که قدرت را در این زمینه‌ها در دست دارند، «غیرممکن» دانسته است. این گزارش ابراز نگرانی کرده که تحقق هر ۱۷ هدف «در خطر» است.
این گزارش همچنین افزوده که نه تنها ریشه‌کنی فقر در مورد زنان عملی نشده بلکه گسترش هم یافته است؛ امروزه از هر ۱۰ زن یک تن با درآمدی در حد ۲ دلار و ۱۵ سنت آمریکا روزگار می‌گذراند و در صورت ادامه روند کنونی، تا هفت سال دیگر، هشت درصد از زنان دنیا، به‌ویژه در بخش‌های صحرایی آفریقا، در فقر شدید باقی خواهند ماند.براساس این گزارش، در سال جاری حدود ۱۲۳ میلیون دختر و زن جوان از تحصیل که یک حق بنیادین است، بازمانده‌اند، چشم‌انداز آن برای هفت سال آینده روشن نیست و ممکن است تا آن زمان هنوز ۱۱۰ میلیون دختر محروم از سوادآموزی و تحصیل باقی باشند، محرومیتی که دختران را در معرض خشونت و بهره‌کشی قرار می‌دهد.
شرایط اقلیمی جهان نیز یکی از موانع برسر راه پیشرفت زنان توصیف شده است.در میان کشورهای دیگر نیز زنان در سال ۲۰۲۰ از هر سه پست تحقیقاتی تنها یک پست را در اختیار داشتند، در عرصه‌های علمی و فنی یک شغل از هر پنج شغل در دست زنان بود، و در سال ۲۰۲۲ مردان پنج برابر بیشتر از زنان اپلیکیشین‌های جدید را ثبت کردند. در مشاغل حیاتی برای توسعه علم و فناوری نیز «موانع جنسیتی مستمر همچنان نقش زنان را محدود می‌کند.»در سطح سیاست جهانی براساس گزارش سازمان ملل، زنان تنها حدود ۲۷ درصد از کرسی‌های پارلمان‌ها، حدود ۳۵ درصد از کرسی شوراهای محلی و تنها ۲۸ درصد از پست‌های مدیریتی را در دست دارند. گزارش تأکید کرده که شکاف جنسیتی در قدرت و موقعیت‌های رهبری به قوت خود باقی است.
گزارش در بخش تحقق هدف ترویج صلح به این جمع‌بندی رسیده که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۱۴ میلیون زن و دختر در مناطق متأثر از درگیری و نزاع‌ها زندگی کردند که ۵۰ درصد بیش از پنج سال قبل از آن است.
سازمان ملل تخصیص بودجه ۶.۴ تریلیون دلاری در سال جاری میلادی را برای ۴۸ کشوری که نزدیک به ۷۰ درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه را پوشش می‌دهند، و اختصاص ۳۶۰ میلیارد دلار در سال‌های آتی برای تلاش در راه فقرزدایی و غلبه بر گرسنگی به عنوان بخشی از اهداف ۱۷ گانه طرح ۲۰۳۰ را ضروری دانسته است.
سارا هندریکس، معاون مدیر اجرایی آژانس برابری جنسیتی سازمان ملل، گزارش این نهاد را یک فراخوان پرطنین برای اقدام از سوی تمامی جهان نامید.
برچسب ها: سازمان ملل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها