به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۳۱۶۵۱

علت خستگی بعد از غذا خوردن چیست؟

علت خستگی بعد از غذا خوردن چیست؟
گروه سلامت: خستگی پس از صرف غذا، مشکل پیچیده‌ای نیست و می‌توان با رعایت چند توصیه ساده، آنرا بهبود بخشید که در ادامه این مطلب ابتدا به عوامل موثر و سپس توصیه های کاربردی به منظور رفع آن اشاره خواهیم کرد.
 
عوامل موثر
1. فرایند هضم 
هضم فرایند پیچیده‌ای است که با تجزیه مواد غذایی به ریزمغذی‌های قابل‌جذب در بدن همراه است. طی فرایند هضم، سیستم گوارش آنزیم‌ها و اسیدهای گوارشی لازم را برای تجزیه پروتئین‌‌ها، چربی‌ها و قندها ترشح می‌کند. این فرایند نیاز به تولید انرژی دارد که می‌تواند با احساس خستگی پس از صرف غذای سنگین همراه باشد. 

2. نوع ماده غذایی
بعضی مواد غذایی مصرفی تاثیر مستقیم بر سطح انرژی بدن دارند. خوراکی‌‌‌های سرشار از قندهای تصفیه‌شده مانند شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های شیرین منجر به افزایش سریع قند خون می‌شوند که پس از زمان کوتاهی نیز افت می‌کند. این نوسان قند خون می‌تواند احساس خستگی در پی داشته ‌باشد. خوراکی‌های پرچرب نیز در ایجاد احساس خستگی پس از غذا نقش دارند. چربی‌ها هضم مشکل‌تری دارند که در نتیجه روند هضم آهسته‌تر خواهد بود و منجر به احساس سنگینی و خستگی می‌‌شود. 

3. سبک زندگی
سبک زندگی نیز بر سطح انرژی پس از غذاخوردن تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، غذاخوردن سریع یا پرخوری می‌تواند بر سیستم گوارشی بدن اثر بگذارد و احساس خستگی ایجاد می‌کند. به‌علاوه، کمبود خواب، استرس و بی‌تحرکی نیز در ایجاد خستگی عمومی نقش دارند. 

توصیه‌های کاربردی
1. غذا خوردن متعادل
اولین نکته برای جلوگیری از خستگی، انتخاب غذای متعادل و مغذی است. بنابراین، سعی کنید پروتئین‌های کم‌چرب، غلات سبوس‌دار و چربی‌های سالم استفاده کنید. پروتئین‌ها انرژی را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند، غلات سبوس‌دار و قندهای پیچیده قوای بدن را در زمان بیشتری حفظ می‌کنند و چربی‌های مفید نیز در احساس سیری نقش دارند. 

2. کاهش مصرف شیرینی‌جات
مصرف خوراکی‌های شیرین را به حداقل برسانید زیرا موجب نوسان سریع قند شده و روند هضم را کاهش می‌دهند. خوراکی‌های سرشار از فیبرها مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها برای تامین انرژی طولانی مدت مفید هستند. 

3. غذا خوردن آهسته 
حتما برای غذا خوردن وقت بگذارید و هر لقمه را به خوبی بجوید. در این وضعیت سیستم گوارش عملکرد موثرتری خواهد داشت و احساس سنگینی و خستگی پس از غذا کاهش پیدا می کند. 

4. انجام فعالیت‌های بدنی منظم
ورزش منظم به تحریک متابولیسم کمک می‌کند و هضم غذا تسهیل می شود. بنابراین، تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه تان بگنجانید تا انرژی تان در طول روز بهبود پیدا کند. 

5. کنترل استرس
استرس مزمن بر فرایند هضم و سطح انرژی تاثیر می‌گذارد. بنابراین، سعی کنید از روش‌های موثر مانند تنفس عمیق و تمرینات آرامش‌بخش برای کنترل استرس کمک بگیرید. این تکنیک‌ها بدن را در حالت آرام‌تری قرار می‌دهند و گوارش را تسهیل می‌کنند. 

6. نوشیدن کافی آب
حتما در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید زیرا تامین رطوبت بدن به بهبود هضم و پیشگیری از خستگی پس از صرف غذا کمک می‌کند. البته نوشیدنی‌های محرک مانند قهوه را کم کنید زیرا گرچه در ابتدا انرژی‌بخش هستند اما به‌دلیل نوسان قند، خیلی سریع موجب بروز احساس خستگی خواهند شد. 
مرجع : سلامت
برچسب ها: غذا خوردن خستگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها